BasBQ
Beef en Steak

WGA - Camping Edition Mod

 

Mace

Kooltjesharker
Berichten
124
In huize Mace waart het BBQ-virus inmiddels een paar jaar rond en krijgt op het jaarlijkse camping-uitje telkens een flinke knauw...."Ja, u kunt een BBQ huren" moet iedere keer gehoord worden als: "Ja, wij hebben iets op gas staan, waarmee je absoluut niets fatsoenlijks kunt klaarmaken, maar uw maaltijd wel ellendig lang op zich laat wachten...".

Besloten het dit jaar anders aan te pakken: Er moet een WGA op gas komen. Nu zijn die dingen erg duur, dus een tijdje Marktplaats afgestruind. Na een aantal te scherpe onderhandelingen, uiteindelijk een gloednieuw exemplaar (in ongeopende doos) voor een goede prijs op de kop weten te tikken.

Uiteraard al wat ingelezen over ervaringen en er achter gekomen dat de 'integrated flavorizer bars' in de nieuwe 2014 versie niet echt werkten....Dus we gaan DIY-en aan de Q.

Maagdelijk uit de doos:
Standard_WGA.jpg


Standard_WGA_Open.jpg


De 'mod' spullen
WGA_Additions.jpg

Een WGA Charcoal-rek, waarop de roasting shields komen, zodat het vet niet rechtstreeks op de brander kan komen, het charcoal rooster ter vervanging van het standaard rooster, schroeven en bouten om het rek op hoogte te stellen (net boven de brander) en uiteraard een echte weber deksel thermometer.

De klus kan beginnen...

Eerst de brander verwijderen:
WGA_Strip.jpg


Helemaal leeg:
WGA_Naked.jpg


Twee lagen dik alufolie om makkelijk schoon te kunnen maken:
WGA_Protected.jpg


Close up van het rack:
WGA_Rack_CU.jpg


Bedacht om het rooster net boven de brander te laten uitkomen
WGA_Rack_in.jpg


Daarbovenop het 'heat-shield' wat dienst moet doen als 'flavorizer' en de brander en bodem van de WGA schoon moet houden
WGA_Heat_Shield.jpg


Volgende klus: De deksel thermometer monteren. Eerst uittekenen:
WGA_Temp_M.jpg


Dan voorzichtig boren....klein beginnen en dan steeds groter tot hij past:
WGA_Temp_A.jpg


Daarna rest nog het rooster:
WGA_Fin.jpg


En klaar is de WGA-CEM:
WGA_Ready.jpg


Tijd om hem uit te proberen
WGA_Temp_Problem.jpg


Hmmm.....de temperatuur loopt erg langzaam op en blijft ook steken bij de 225 graden, terwijl hij daarvoor makkelijk 300 graden werd. Tevens meurt het wel heel erg naar iets aangebrands....Toch maar even checken:
WGA_Burned.jpg

Dat zijn beste gaten.... :-O. Duidelijk dat dit niet werkte, dus na even nadenken besloten het concept niet te wijzigen, maar het rack van net b?ven de brander naar net ?nder het rooster te brengen. Helaas bleek ook dat niet de oplossing: teveel warmte wordt tegengehouden....

Back to the drawing board dan maar. Avondje Googlen levert twee opties op:

1) Aangepaste GrillGrates kopen die opde plek van het rooster komen. Nadeel: Door de gaten in de GG kan er nog steeds vet recht op de brander komen
WGA_GG.JPG


2) Een 'Flavorizer' van de oude WGA zien te bemachtigen
Flavorizer.jpg


Gekozen voor optie 2. Op E-bay worden deze nog aangeboden, maar het materiaal schijnt niet al te best te zijn. Na nog meer Ge-Google, iemand gevonden in de USA die de originele namaakt van dik Stainless Steel. Prijs op zich viel wel mee, alleen met verzend- en importkosten toch een flink bedrag. Uiteindelijk uiteraard besteld en na een ruime week werd hij bezorgd:

WGA_HS_Proper.jpg

Door de 'louvres' komt er voldoende lucht bij het rooster, iets wat met mijn eerste oplossing niet het geval was.

In de WGA
WGA_HS_In.jpg


Met het bovenrooster:
WGA_HS_F.jpg


En uiteraard gelijk testen:
WGA_Proper_Heat.jpg

Helemaal goed!

Nu nog even naast zijn grote broer op de buitenkeuken:
Webers.jpg


Daarbij ook nog een aanpassing te zien aan het zeil over de buitenkeuken: Aan beide zijkanten een rits, zodat ik niet telkens de hele hoes hoeft te verwijderen.

 
Nice upgrade! Maak je ze op bestelling ;)
 
netjes hoor
 
Nice work. Altijd mooi om producten die goed zijn nog beter te maken ;)
 
Mooie modificatie!
 
Erg mooi, ben benieuwd naar de resultaten van de laatste aanpassingen. Ik ben zelf ook al op zoek geweest en inderdaad ook al de flavorizer tegen gekomen op eBay. Laat even weten of het bevalt, dan ga ik er zelf ook een bestellen!
 
Thanks, all!

Voor ge?nteresseerden: Ik heb een partij gevonden bij me in de buurt die ze zou kunnen maken. Prijzen worden vanaf 10 stuks interessant....Dus geef maar door als je interesse hebt!
 
Mace zei:
Thanks, all!

Voor ge?nteresseerden: Ik heb een partij gevonden bij me in de buurt die ze zou kunnen maken. Prijzen worden vanaf 10 stuks interessant....Dus geef maar door als je interesse hebt!
Ik wil er evt wel een.
 
Goed bezig :D
 
Als ze van dezelfde kwaliteit zijn als die op eBay kan je mij vast op de lijst zetten! Ik heb er hoe dan ook een nodig voor de zomervakantie in Zuid Frankrijk.
 
Prachtig verslag, en je probleem mooi opgelost. Is wel een heel goed idee om zo'n ding mee te nemen naar zuid Frankrijk. Eerst maar even checken of het wel mag op het balkon van ons appartement.
 
Voor de eventuele gegadigden voor een 'Dutch-Made' flavorizer: Vanaf 10 stuks kosten ze bij de metaalbewerker EUR 48 excl. verzenden per stuk.
Wellicht zijn er mensen hier op het forum die zelf bij een metaal-bedrijf werken of iemand kennen die daarin werkt en kunnen we het goedkoper krijgen...Ik leen mijn exemplaar met liefde uit om als model te dienen.

Vooralsnog volgende gegadigden:
- drdre67;
- M4rtijn76

 
Toevallig zag ik op FB een post voor gietijzeren roosters. Volgens mij van  https://www.gussroste.de/cast-iron-grate/hot-to-go-gas-limited-edition.html Die hebben nu een gietijzeren rooster voor de gas WGA.
 
Ja, die had ik ook al gezien. ze hebben ook op maat gemaakte Grill Grates. Probleem blijft dan dat er vet op je brander blijft komen....
 
Ik weet niet of het past maar deze kwam ik vandaag tegen bij de Intratuin in Pijnacker. Kost 24,99 euro
 
Ben wel erg nieuwsgierig of dat gaat passen. Ben nog steeds op zoek naar een oplossing voor de vakantie...
 
Terug
Bovenaan Onderaan