BasBQ
Beef en Steak

Skrei (winterkabeljauw) van de plank

4AaVtmO.jpg

Beste BBQ-vrienden!

Vrijdag echt zalige Skrei (winterkabeljauw) gemaakt van de rookplank.

Ik heb de dikke filet eerst lekker droog gepekeld met zeezout en lemonpepper. Aan beide kanten goed veel zout erop.
Na 4 uurtjes de vis zachtjes afgespoeld onder de kraan en daarna op de natte plank gelegd met wat limoen, pit ca. 55?C.

SxmZLGF.jpg


Daarna langzaam de pit iets laten oplopen en de vis bij 57?C eraf gehaald, de skalopjes waren nog mooi glazig.

Het was een zalige topvis!

Ik dronk er deze bij terwijl ik lekker in de rook stond te koken...

HxGqu9t.jpg


En toen we aan tafel gingen trok ik deze zalige rakker open:

RDKFcMQ.jpg


Toen was het feest!
 
Dat zal zeker een gezellig feestje zijn geweest :D het ziet er weer schitterend en heerlijk uit sander en zoals men zegt "vis moet zwemmen"en dat lukt zeker met die overheerlijke Sancerre ;) die drinken wij ook vaak als we vis of schelpdieren eten.
 
Niks mis met die biertjes en die kabeljauw lusten we ook wel, heerlijk. ;)
 
Oef, dat is allemaal erg ekker. Zowel het voedsel als de drank. En goed idee van dat pekelen, gaan we binnenkort ook maar eens doenm aar dan met een stuk kabeljauw.
 
Skrei is zo?n mooi stukje vis... mooie bereiding en dito wijn!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Mooie bereiding, zou ik ook wel opgesmikkeld hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 

ChrisCruz

Tondelzoeker
Berichten
2
Goedemiddag Sander,

Ik wil dit gerecht gaan maken op mijn Weber as. vrijdag
Welke rookplank heb je gebruikt ? Ceder of beuk ?
Wat voor temperatuur heb je aangehouden voor de BBQ ? (direct)

Groetjes Chris
 
Hallo Chris,

Tja 2018..... dat is best een aantal biertjes geleden. Die plankjes waren van het genootschap via Frits en dat is dan cederhout geweest. Als je beuk hebt kan dat ook prima hoor!

Die plank geeft mooie rooksmaak maar is ook tegelijk een hitteschild, dus de pit temperatuur is niet zo heel nauwkeurig essentieel. Mik op 200°C ofzo. Veel belangrijker is om de garing goed nauwkeurig te volgen.

Veel succes en vooral eet smakelijk!
 
Mooi visje zo.
Nou heb ik nog een paar plankjes van Frits en dochterlief, die niet van vis houdt, is op vakantie, dus alle seinen staan op groen om deze week ook maar weer eens een plankje met vis op de Q te leggen.
Bedankt voor de tip!
 
Terug
Bovenaan Onderaan