BasBQ
Beef en Steak

Ik ben om!!!

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.091
Hoi bbq-collega's.

Nadat we bij een oud-collega van mij een middagje/avondje gingen bbq-en begon het te knagen.
We hadden onder andere een porchetta aan het spit gemaakt en die was werkelijk geweldig lekker.
Dus wilde ik ook zo een spit!!!!

Maar ja, het zakte weer een beetje weg en afgelopen week zag ik deze post van Bram:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=21219.0

En ook wij houden wel van een lekkere rollade en met Vaderdag in zicht de knoop doorgehakt: er komt een spit.
5 minuten na het doorhakken van die knoop was hij besteld  B-)
En gisteren meteen ff testen natuurlijk.

Omdat het gerecht van Bram me wel erg aansprak heb ik gewoon ordinair plagiaat gepleegd en hetzelfde klaargemaakt, met hier en daar net ff anders.

Een stuk procureur van 2kg, gevuld met klein gesneden knoflookteentjes, bosui, een stengel van bleekselderij en 2 stengels van een venkel knol. Dit aangevuld met een paar jalapeno pepers uit een potje die we nog hadden staan.
Het vlees aan beide zijden ook nog flink in de rub gezet. Dit alles al daags van tevoren gedaan.
1dNSEgQ.jpg


3naYwoR.jpg


Op de dag gevulde puntpaprika's erbij gemaakt.
klein gesneden knoflookteentjes, 2x bosui, een stengel van bleekselderij, een stukje venkel knol en een spaans pepertje in een pannetje met wat olie op de bbq.
Na een kwartiertje eraf gehaald (man, wat rook dat lekker) en gemengd met roomkaas en een beetje bbq rub. Deze vulling in gehalveerde puntparika's gedaan
adJ6TjT.jpg


sd2jZCc.jpg


YGSo92R.jpg


eoXF6On.jpg


De schijfjes venkelknol zijn op de bbq geweest om even aan te grillen.
De gevulde paprika's en de gegrilde venkelschijfjes zijn even geparkeerd in de koeling.
Hierna ging de rollade op het spit. Man, wat zit dat er geweldig uit!!!  :D

1UPrQ9R.jpg


En dan maar wachten. Vervelend...?..
dTnkrvB.jpg


En na 2 uurtjes was tie bijna klaar.
Nog even de gevulde puntpaprika's met spek omwikkelen en op de bbq.
5SaoTON.jpg


En ja hoor!!!! Ready!!!!
oH8l6b6.jpg


Ruik je hem???? oooaaaawwhhh wat een fantastische geur  :p
XxmZUfk.jpg


En natuurlijk op het bordje:
4Y7DFaa.jpg


Wederom als een koning gegeten. Mijn vrouw zei nog: ik snap dat we niet meer zo vaak gaan uit eten.  :blush:

Bedankt voor het kijken

En Bram: thanks dat je me over de streep heb getrokken. Een rotisserie is een prachtige aanvulling. Wat moet je zonder  ;)


Groet
Rick
 
Daar ga jij nog heel veel plezier aan beleven. Ben nog steeds blij met mijn spit.

Ziet er heerlijk uit, denk dat ik ook maar eens plagiaat ga plegen van jullie recepten.  :D
 
Ziet er allemaal heerlijk uit.
Begint bij mij nu ook weer te knagen heb al een tijdje een spit op mijn verlanglijstje staan maar toch is het er tot nu toe nog niet van gekomen.
Wordt denk ik toch eens tijd om ook die knoop door te hakken en er een te bestellen enkel nog de vrouw overtuigen dat het een need to have is.
Veel plezier nog met je spit maar dat gaat wel lukken.

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

 
Spit is heerlijke tool; mijn vrouw was jaren geleden snel overtuigd toen ik vertelde dat we dan eenvoudig "kip van 't spit" konden maken, wanneer je maar wil... ;)
 
RvdK zei:
..enkel nog de vrouw overtuigen dat het een need to have is.

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

Je kan niet zonder.  :D
 
Graag gedaan Rick

Rollade ziet er prachtig uit. Mooie bark ook. Van die rub is een goed id. En de toevoegingen klinken ook heel goed. Moet ik toch nog eens gaan maken. Miss wel met beef. Klapstuk oid.
Heb je er ook nog extras gadgets bij?
 
Bram zei:
Heb je er ook nog extras gadgets bij?

Nee, nog niet. Eerst ff lekker hiermee spelen.
Er moet ook nog wat te wensen over zijn.  :)
Kerst komt er ook al weer aan  :D  B-)

Rub heb ik trouwens ook een beetje toegevoegd bij de paprika vulling. Das best een aanrader eigenlijk.
(ff recept bijwerken)
 
Wauw, dat ziet er echt heel lekker uit....

Weer het verlanglijstje weer iets langer gemaakt.  B-)
 
Wauw inderdaad. Ziet er smakelijk uit  :D
 
Dat ziet er heerlijk uit! Ik ga de foto's aan mijn vrouw laten zien... dan zal ze toch ook wel wel inzien dat een spit onmisbaar is!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

 
SAN-RHN zei:
Dat ziet er heerlijk uit! Ik ga de foto's aan mijn vrouw laten zien... dan zal ze toch ook wel wel inzien dat een spit onmisbaar is!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

inderdaad. onmisbaar  B-)
 
Ziet er fantastisch uit Rick
 
Leuk en lekker! Doet mij er aan denken ook weer eens met het spit aan de gang te gaan.
 
Doe je op gevoel na een tijdje de temperatuur meten? Hou er niet zo van om vaak een thermometer door het vlees te jassen en een vaste thermometer aan een draadje lijkt me geen oplossing. Na 4x draaien heb je een probleem


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Tjap zei:
een vaste thermometer aan een draadje lijkt me geen oplossing. Na 4x draaien heb je een probleem
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nee hoor, dat is geen probleem, als je zorgt dat de ontvanger van de probe aan dezelfde as vastzit als het vlees gaat dat helemaal goedkomen.
 
Ewald zei:
Tjap zei:
een vaste thermometer aan een draadje lijkt me geen oplossing. Na 4x draaien heb je een probleem
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nee hoor, dat is geen probleem, als je zorgt dat de ontvanger van de probe aan dezelfde as vastzit als het vlees gaat dat helemaal goedkomen.

Dat is waar. Moet je wel een geschikt apparaatje hebben. Die heb ik dus niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Tjap zei:
Doe je op gevoel na een tijdje de temperatuur meten? Hou er niet zo van om vaak een thermometer door het vlees te jassen

Het was 2 kilo. Na een uur even de temperatuur gecheckt met een thermapen. Dat ding Is snel genoeg om de temperatuur te meten in een halve rotatie.
Na een half uurtje weer eens gemeten. Zo krijg je een gevoel bij de stijging van de temperatuur.
En van een klein gaatje van de Thermapen loopt een rollade van 2 kilo niet zomaar leeg hoor
 
Het is ook geen ballon, hij loopt niet helemaal leeg als je ergens prikt
 
Terug
Bovenaan Onderaan