BasBQ
Beef en Steak

UDS binnencoating

Niels3107

Tondelzoeker
Berichten
1
Goeiedag,

Ik ben bezig met mijn eerste UDS project. Heb een 200L dekselvat op de kop getikt dat is gebruikt in de voedselindustrie.

Om te beginnen heb ik het vat een goed aantal uren uit proberen te branden. De buiten coating is er heel mooi afgekomen maar de binnencoating zit er nagenoeg nog helemaal in.

Ik lees heel vaak dat het absoluut nodig is om wat voor coating dan ook er helemaal af te halen, maar kan een binnencoating zoals deze kwaad? (aangezien het een vat is uit de voedselindustrie, dus geen rare olie praktijken)

Groet Niels!

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
Niels, ik zou hem zeker goed uitbranden. Wat bij mij het beste werkte was het vat op z'n kant leggen en lekker fikken. Je weet nooit wat er uit de coating komt. Deze is niet gemaakt om verwarmd te worden. Als het vat op z'n kant ligt, af en toe een stuk draaien en stenen er naast zodat het niet weg kan rollen.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk

 
Ik denk niet dat het uitmaakt dat het vat uit de voedselindustrie komt. Bij verhitting kunnen er nog steeds ongewenste dampen vrijkomen en die wil je niet in je voordeel hebben. Ik lees ook wel eens dat ze de binnenkant laten zandstralen?

Verstuurd vanaf mijn Wileyfox Swift met Tapatalk

 
Ik heb de mijne ook uitgebrand. Hoewel de coating los leek te laten bleef er toch een vrij harde zwarte laag achter. Het zou roet kunnen zijn, maar ik vertrouwde het niet. Ik heb er dan ook voor gekozen om met een staalborstel op boormachine en een excentrische schuurmachine door te gaan tot het overal blank staal was. Geen leuke klus, weet nu wel zeker dat het veilig is.

Volgende keer laat ik hem stralen of koop ik een ton zonder binnen coating

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Mijn ton was een olievat, geen binnencoating maar of dat nou veiliger is... heb hem flink uitgebrand, ook op zijn zijkant en er met de compressor flink wat lucht bijgeblazen om hem heter te stoken. Mogelijk kun je de gaten voor de inlaten vast boren voor het uitfikken, dat geeft wat extra trek en een hetere verbranding
 
Juulvh zei:
Mijn ton was een olievat, geen binnencoating maar of dat nou veiliger is... heb hem flink uitgebrand, ook op zijn zijkant en er met de compressor flink wat lucht bijgeblazen om hem heter te stoken. Mogelijk kun je de gaten voor de inlaten vast boren voor het uitfikken, dat geeft wat extra trek en een hetere verbranding
Ook ik heb een vat schoon gebrand waar in princiepen zware chemische troep in zou moeten komen (maar dit was een afkeur dus niets ingezeten), ik moest alleen een ring eraf halen voor mijn pizza oven dus heb ik direct gaten in de onderzijde geboord (6x 22mm) en hierdoor had deze een gruwelijke trek en binnen een paar minuten was de ton al rood heet.
Hierdoor was bij mij snel de coating weg


Weber GBS 57
Rookton Albatros
 
Terug
Bovenaan Onderaan