BasBQ
Beef en Steak

Afvoer rook

 

renevw

Vuurmaker
Berichten
65
Goedendavond,

Ik ben een tijd aan het zoeken geweest naar een geschikte plek voor de BGE en het meubel. Het Meubel is verrijdbaar gemaakt maar wil ik nu toch een vaste plek geven omdat het verplaatsen niet altijd even praktisch is en steeds weer een onnodig risico.
Opties waren onder de carport of achter de schuur. Het nadeel achter de schuur is dat ik een overkapping moest maken. Het nadeel van de carport is dat de BGE in het zicht staat en de rook naar ons of het terras van de buren slaat (Voornamelijk bij grillen kan het hinderlijk zijn).

Het is de carport geworden met de volgende oplossing voor de nadelen:
- Schutting plaatsen
- Afvoer rook?

Het laatste is waar ik nog niet over uit ben. Zoals je hier onder kunt zien hebben we een gedeelde carport met een schutting er tussen. Mijn idee is om het deel bij het Meubel (tussen die 2 staanders) door te trekken tot boven, dit scheelt al wat trek en dat de rook richting de buren gaat.
Het idee is dat ik een kap boven de BGE wil hangen met daar aan een pijp welke ik een eind boven de carport wil laten uitkomen.

Nu ben ik benieuwd naar eventuele ervaring / advies als het gaat om afmetingen om in dien mogelijk toch een soort natuurlijke trek te krijgen.
Denk aan de afmeting van de Kap en pijp.
Ik heb al wat getekend in Sketchup. De maat lengte breedte is nu 65X65. Het meubel is 62 diep.

De schutting komt tussen het rode muurtje rechts en de schutting links met een deur in lijn met die van de schuur. De prullenbakken komen daar uiteraard buiten te staan  :D.
RycFriW.jpg

Rq1TUSF.jpg

ediz56c.jpg

epS5GzR.jpg
 
Heb je zo niet een grotere kans op diefstal, los van je vraag?
 
Ja klopt, vandaar de schutting. Dan is hij niet zichtbaar. Uiteindelijk ben je dan net zo makkelijk in de achtertuin als "voortuin". Of hij voor of achter staat hij staat altijd buiten achter 1 schutting waar je overheen/door kunt.
Heb (voor wat het waard is) overigens een fietsslot aan het scharnier zitten :D.
 
Ik vraag me af of je, trek of niet, de rook gaat vangen. Zeker op een wat winderige dag doet de wind rare dingen onder zo'n carport, waardoor ik bang ben dat een groot deel van de rook weggeblazen wordt ipv door de pijp omhoog. Heb je al eens op een wat winderige dag op die locatie de BGE getest om te kijken wat de rook doet, of die netjes recht omhoog gaat of dat die behoorlijk verwaait? Anders zou ik dat eerst even doen, zodat je die resultaten in je ontwerp mee kunt nemen.

Even los van of het mooi is, zou zoiets als dit ideaal zijn, zodat je, wanneer je je ei hebt gesloten, de kap er vlak overheen kunt plaatsen zodat er geen of minder rook zal verwaaien.

https://www.labmakelaar.com/nld/detail/laboratoriuminrichting/10632-alsident-puntafzuiging/10632


 
Terug
Bovenaan Onderaan