BasBQ
Beef en Steak

Picanha

Roblaar

Kooltjesharker
Berichten
146
Goede middag,

Ik wil morgen een picanha maken op de bastard voor de eerste keer.
Nu wil ik de picanha medium rear hebben. Met hoeveel Gr moet de picanha van het rooster? Het afgrillen  als laatste wil ik met zo min mogelijk vuur, is dat mogelijk want ik heb geen koude gedeelte op de basterd bij het afgrillen.

Gr rob
 
Indirect tot 42gr kern, even rusten terwijl je de Bastard klaar maakt voor direct grillen. Afgrillen op niet te hoog vuur met gesloten deksel, evt eerst de vetkant. Deksel voorzichtig openen!
 
De picanha die ik vorige week heb gemaakt, had ik eerst boven matig vuur goed aangezet, zodat de vetkap wat smelt.
Daarna low en slow gegaard naar een interne temp van 48 graden, even laten liggen. Vuur ondertussen flink opgestookt en per zijde paar minuten afgrillen. Wel regelmatig draaien. Het afgrillen op hoog vuur geeft het vlees toch juist de authentieke smaak.  Daarna licht in aluminiumfolie inpakken en dan zie je dat de interne temperatuur nog wat doorgaard naar ca. 54-55 graden. Dan heb je een heel mooi stukje vlees is mijn ervaring.

 
Hoe heeet moet ik de basterd opstoken, een graat of 120 voor indirect. Jij zegt tot 42 Gr laten komen het vlees. Dan laten rusten en dan op hoog vuur, tot hoeveel gr de picanha afgrillen? Tot 56 voor medium rear?
 
Ik vind deze pagina altijd wel heel veel informatie bieden:

https://bbq-helden.nl/hoe-barbecue-picanha/

Lees dat maar eens rustig door.
 
Roblaar zei:
Hoe heeet moet ik de basterd opstoken, een graat of 120 voor indirect. Jij zegt tot 42 Gr laten komen het vlees. Dan laten rusten en dan op hoog vuur, tot hoeveel gr de picanha afgrillen? Tot 56 voor medium rear?

56 graden dan wordt je Picanha veel te gaar. Als je hem van het vuurt haalt om te rusten dan gaart hij namelijk nog door. Ik haal hem meestal bij max 52 er af en dan laten rusten in de folie. Vaak is hij dan mooi 54 graden. Bij een dunne picanha haal ik hem zelfs nog ietsjes eerder zodat de warmte niet te snel er doorheen gaat.

Laatst helaas een Picanha gehad die toch nog te ver doorgaarde. Dan gaat het lekkere van de picanha toch drastisch omlaag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan