BasBQ
Beef en Steak

Wilde eend en ganzenborst.

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Afgelopen week weer eens lekker in het veld geweest. Heerlijk weer. En lekker kunnen jagen. We hebben een eend en een gans kunnen schieten. Deze wilde ik natuurlijk dolgraag op de BBQ gaan roken. Hierbij het verslagje.

Vanochtend de borsten uitgebeend. En zelfs de haasjes uit gesneden. Even goed schoon spoelen. En zo goed als het kan de bolletjes hagel er uit gehaald (zijn er altijd maar een paar hoor).

Links eend, rechts gans.
ed2c7df3fd5e7459a0151690ae7c01a7.jpg


Vervolgens een injectie gemaakt van colorozozout en knoflookpoeder. Dat ge?njecteerd. En een beetje KillerHogs Steak RUB er over gedaan. Alles in een ziplock gestopt en een uur of 4 de koelkast in. Lekker laten pekelen.

bed87fc47dab5456ef5f26f7847052bb.jpg


Borsten uit de koelkast gehaald, drooggedept en ingesmeerd met olie. En een klein beetje van de Steak RUB er op.

311a31c631833f3fa8d8525b60473eae.jpg


Ondertussen de BGE opstoken naar 120gr en voorzien van een paar brokken beuk.

157527675a79e8161164aaf31600c19f.jpg


5f1265b97758c261f4251984a25447f2.jpg


Borsten er op. En geduld hebben ...

8f8093279688bc36893f091eea83b7fe.jpg


Na een klein uurtje was de eendenborst klaar. Halfuurtje later was de gans ook klaar. Ik had gekozen voor 70gr kern. Even uitdampen en daarna inpakken en rustig afkoelen.

311d62b9baf9adec058cec11db7b0b5a.jpg


2443e15634f4fe332f954f844be2e10e.jpg


Ongeveer een uurtje laten rusten. En het feest kon beginnen. Zo dun mogelijk snijden. Er kan namelijk altijd een bolletje hagel aanwezig zijn. Die kom je dan uiteindelijk wel tegen. Maar liever niet tussen je tanden.

9fd58e8c82ca5d236ae2b7d91da62c1b.jpg


4a129f6a17d272a79930c903e2e756d7.jpg


cd2c3905a3e24995a22671135bc9f791.jpg


148653682ff77a0a462c1887e195e10d.jpg


Ik heb weer ouderwets kunnen snoepen. Biertje er bij. Je kent het wel
Volgende keer gaar ik ze toch iets korter. En ga ik voor 65gr kern. 70gr is goed. Maar neigt toch iets naar drogere kant.

Groeten en bedankt voor het kijken
Bram.
 
Lekker bram. Ziet er goed uit.
Ik doe ze altijd tot ca 52 graden kern.
Zijn ze meestal perfect. Alhoewel het een natuur product blijft natuurlijk.
 
Ziet er lekker uit Bram.
 
Ridevi71 zei:
Lekker bram. Ziet er goed uit.
Ik doe ze altijd tot ca 52 graden kern.
Zijn ze meestal perfect. Alhoewel het een natuur product blijft natuurlijk.

Ok. Dat is nog een stukje lager in temperatuur. Is dat ook wild?
Kameraden van ons roken ze normaal in zelfbouw rookkasten/tonnen. Die blijven ook veel lager in rooktemperatuur. Ik zal eens na vragen tot welke kerntemp. hun normaal gaan. Wel gebruiken ze altijd colorozozout. Seizoen is nog jong. Met een beetje geluk nog een paar herkansingen.
 
Schitterend Bram, zelf geschoten is altijd raak!

Lijkt me mooi om te doen zeg, mag je best wat extra fotootjes van delen hoor. Ik heb zelf voor tamme borstjes ook een temperatuur van 52?C aangehouden. Volgens mij kan dat voor wilde versies ook prima. Koud roken en daarna nog dunner snijden is ook zalig trouwens!
 
Ziet er erg mooi uit Bram! lijkt me heerlijk om een keer te proberen! Wilde eend heb ik nog nooit geprobeerd, wel tamme ganzenborst.
Wat ik mij afvraag, laat je het geschoten wild nou ook even besterven?



 
Bram,
Net als bij Sander, tamme borstjes.
Leg hem eerst even een tijdje in de rook en bij ca 48 graden worden ze afgegrilld.
Zout doe ik altijd naderhand erop.
 
KaYDee zei:
Wat ik mij afvraag, laat je het geschoten wild nou ook even besterven?

Ja, maar dat ligt wel een beetje aan het weer en hoe ze geschoten zijn. Wij slachten ons kleinwild altijd de dag na het jagen. Bij heel warm weer moet het wild zsm de koeling in.
Grofwild word zo snel mogelijk ontweid. Dwz ingewanden enz er uit. Daarna uithangen. En goed koelen.
 
Ridevi71 zei:
Bram,
Net als bij Sander, tamme borstjes.
Leg hem eerst even een tijdje in de rook en bij ca 48 graden worden ze afgegrilld.
Zout doe ik altijd naderhand erop.

Ga ik ook eens doen. Lijkt me heerlijk.
Thuis aten we ganzenbordt ook zoals je biefstuk zou eten. Goed heet grillen en dan icm pepersous en gebakken aardappelen. Eventueel een salade er bij. Heerlijk.
 
Heb pas ook wilde gans gerookt op mijn weber (helaas niet zelf geschoten maar wel lekker ;-) ) heb ze 12 uur in de pekel gehad. en daarna op lage temp roken keteltemperatuur rond de 80-100 graden. ik heb ze tussen de 55-60 graden eraf gehaald. dan zijn ze heerlijk mals.
 
Gaan we doen. Kijken of er foto?s vanuit het veld te schieten zijn. En hier te plaatsen zijn. Miss is er interesse mbt slacht van wild?
 
Sander72 zei:
Schitterend Bram, zelf geschoten is altijd raak!

Lijkt me mooi om te doen zeg, mag je best wat extra fotootjes van delen hoor. Ik heb zelf voor tamme borstjes ook een temperatuur van 52?C aangehouden. Volgens mij kan dat voor wilde versies ook prima. Koud roken en daarna nog dunner snijden is ook zalig trouwens!

Ziet er schitterend uit Bram.
Sander+1 (volgende keer meer foto's  :D)

Ook hier eendenborstjes tussen de 51 en 52 graden C kern. Als ze te ver doorgaren (boven de 53 graden en zeker vanaf 54 graden kern)
gaan ze naar lever smaken en dat vinden wij niet lekker.
 
Bram zei:
Gaan we doen. Kijken of er foto?s vanuit het veld te schieten zijn. En hier te plaatsen zijn. Miss is er interesse mbt slacht van wild?

Nou en of!
 
Fantastisch zeg en zelf geschoten. Leven kan mooi zijn!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Sander72 zei:
Bram zei:
Gaan we doen. Kijken of er foto?s vanuit het veld te schieten zijn. En hier te plaatsen zijn. Miss is er interesse mbt slacht van wild?

Nou en of!

Lijkt me zeer interessant en leerzaam Bram!
 
En vergis je niet, het wildseizoen loopt het hele jaar door.... Binnenkort eens hazenpeper uit de DO broer?
 
Barbeknoei zei:
En vergis je niet, het wildseizoen loopt het hele jaar door.... Binnenkort eens hazenpeper uit de DO broer?

Gaan we doen. Vandaag bij Mn pa langs geweest. Die had er nog een op voorraad :)
 
Het ziet er goed uit Bram, ik heb nog nooit wilde eend of gans gegeten :-? we hebben hier iedere maand wilde eend (en kwartel, patrijs, konijn) in huis maar die doen we grof malen voor onze huistijgers ;) misschien toch eens wat meer bestellen bij de poelier zodat we het zelf ook een keer kunnen bereiden op de Q.
Oh en die hagel daar moet je inderdaad mee oppassen, mijn vader heeft een keer een kies gebroken door een hagelkogeltje, gelukkig spugen de tijgers die kogeltje uit want ook al proberen wij er zoveel mogelijk te verwijderen er blijft vaak toch nog wat inzitten en die liggen dan netjes in de voerbak.
 
Bram zei:
Gaan we doen. Kijken of er foto?s vanuit het veld te schieten zijn. En hier te plaatsen zijn. Miss is er interesse mbt slacht van wild?

Graag! erg interessant :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan