BasBQ
Beef en Steak

Kip maaltijd uit de D.O.

 
 
 

Hans

BBQ Junkie
Berichten
5.554
Hallo mede stokers.

Vanmiddag gestart met het in gebruik nemen van de onlangs gekregen D.O.
Omdat dit een heel nieuw gebeuren voor ons is maar begonnen met iets simpels, de wat uitgebreidere stoof potten komen later wel aan de beurt.
Eerst maar eens kijken hoe ik e.e.a. onder controle kan houden.
Met name de temperatuur leek me een lastig verhaal maar dat viel (achteraf gezien) best wel mee.
1? uur pruttelen ging best wel soepel.

25 Ecobrasa briketten de D.O. op 3 trommel steentjes en gaan.





De D.O. en kip gevuld met wat groenten, champignons, kruiden en gekruide krieltjes.



Na een half uur even kijken wat er in de D.O. gebeurde en dat ging helemaal goed er kwam een heerlijke geur vanaf.
Dus de deksel er op en lekker laten sudderen.
De schuiven in de stand die ik ook voor L&S gebruik (zal het i.i.g. niet droog gaan koken)

Na een dik uur even kijken en ja hoor temperatuur van de kip 80 gr.C en groenten gaar.



Dus op het bordje, de kluifjes (poten en vleugeltjes voor de vrouw en ikzelf ben meer voor de borst)



Het was een heerlijke zondagmiddag hap die zeker herhaald gaat worden.

Bedankt voor het meekijken.

Grts,    Hans.






 
Mooi gedaan Hans! En erg leuk hoor, zo?n DO. Daar ga je nog erg veel plezier aan beleven!
 
Lin zei:
Mooi gedaan Hans! En erg leuk hoor, zo?n DO. Daar ga je nog erg veel plezier aan beleven!

Dank je wel Lin, denk ik ook wel.
Lekkere start i.i.g. ;)
 
Heerlijke pot eten Hans. Heb je mooi gedaan zo.
Gaat de smaak van het kippetje ook in de groente en aardappelen zitten? Ik heb pas 1x met de DO gewerkt. Maar het smaakt iig wel naar meer
 
Bram zei:
Heerlijke pot eten Hans. Heb je mooi gedaan zo.
Gaat de smaak van het kippetje ook in de groente en aardappelen zitten? Ik heb pas 1x met de DO gewerkt. Maar het smaakt iig wel naar meer

Dank Bram, de sap uit de kip en de groente en de kippen bouillon ruik en proef je zeker terug in de aardappeltjes die van zichzelf ook al lekker gekruid waren.
't was voor mij ook de eerste keer dat ik een D.O. heb gebruikt en ik moet zeggen dat het boven verwachting goed ging
Gaat binnenkort zeker weer gebeuren met andere gerechten. ;)
 
Ziet er goed uit Hans, lekker stoofpotje.
Als wij een stoof maken op de BBQ doen wij dat indirect, BBQ temperatuur op zo'n 140 gr. Celsius, gaat perfect.
Op een Weber 47 en zo'n kneiter van een DO zal dat niet lukken.
Is dat een 9 quarts DO?
 
Ewald zei:
Ziet er goed uit Hans, lekker stoofpotje.
Als wij een stoof maken op de BBQ doen wij dat indirect, BBQ temperatuur op zo'n 140 gr. Celsius, gaat perfect.
Op een Weber 47 en zo'n kneiter van een DO zal dat niet lukken.
Is dat een 9 quarts DO?

Dank je wel Ewald, 't is i.d.d. een 9q., een gigant.
Ik heb ook heel wat lopen prakkedenken  of  en hoe dit wel in onze b.b.q. te gebruiken is en eigenlijk werkt het ook niet zoals bedoeld.
Ik denk dat een 47cm bbq eigenlijk niet geschikt is voor een D.O.
Maar ja een gegeven paard....................en je wilt de schenker toch niet teleurstellen. ;)
Met name is de temperatuur controle/beheersing nogal lastig en kan alleen door af en toe even te spieken hoe het zaak je pruttelt.
Door veel L&S ervaring weet ik wel hoe de schuiven ongeveer staan voor temperaturen tussen de 110 en 140 gr.C
op die manier doe ik het dus.
Aan de andere kant als je hem in zo'n driepoot hangt heb je ook alleen maar de controle door te kijken.
Maar er past wel ruim een behoorlijke hele kip als complete maaltijd in en zoals gezegd, smaak en geur (en het plaatje) waren prima en daar gaat het eigenlijk toch om. ;)

Grts,                 

Hans.
 
Ik ben zelf ook een borstenman maar schuif het betere kluifwerk niet door hoor... mooi kippetje zo!

Hij mocht denk ik zo op het oog wel iets meer bovenwarmte hebben voor een mooiere korst, of viel dat mee? Je zou de volgende keer wat kooltjes op de deksel kunnen leggen voor een mooier goud bruin korstje.... yummie!

Bedankt voor de fijne plaatjes!
 
Sander72 zei:
Ik ben zelf ook een borstenman maar schuif het betere kluifwerk niet door hoor... mooi kippetje zo!

Hij mocht denk ik zo op het oog wel iets meer bovenwarmte hebben voor een mooiere korst, of viel dat mee? Je zou de volgende keer wat kooltjes op de deksel kunnen leggen voor een mooier goud bruin korstje.... yummie!

Bedankt voor de fijne plaatjes!

Dank je Sander.
Zijn velletje was i.d.d. niet eetbaar maar dat had ik ook niet verwacht bij temperaturen rond de 120 gr.C.
Veel heter wilde ik hem niet laten worden omdat ik het idee had dat de groenten daar minder krokant en smakelijk van zouden worden. :-?
Maar 't was de eerste keer voor mij kip op een D.O. dus nog heel veel te experimenteren en te leren. ;)
 
Je kunt ook de deksel er even een tijdje af laten. En zo wat rook toevoegen aan je DO gerecht. Dat gaat dan wel het beste in een gesloten BBQ.

Dat met die kooltjes op de deksel moet ik ook nog eens gaan doen.
 
Dat ziet er best lekker uit Hans en dat voor de eerste keer niks mis mee  :)
 
picosuma zei:
Dat ziet er best lekker uit Hans en dat voor de eerste keer niks mis mee  :)

't was ook een heerlijke maaltijd Piet. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan