BasBQ
Beef en Steak

Houtskool of briketten in de kamado

 

Ati

Stoker
Berichten
253
Ik krijg morgen mijn Monolith kamado en wil natuurlijk gelijk dit weekend ermee aan de slag. Alleen vraag ik me af wat ik het best als brandstof kan gebruiken en waarom juist die bewuste brandstof. Ik gebruik op mijn Weber het meest ecobrasa. Houtskool gebruik ik eigenlijk enkel voor sat?, hamburgers en steak.
Daarnaast vraag ik me af of ik nieuwe briketten/houtskool boven op de overgebleven deels opgebrande kooltjes van een vorige sessie kan leggen of is het beter ze door elkaar te husselen? Teveel deels opgebrande brandstof zal toch zeker van invloed zijn op de temperatuur en branduren? Ik neem aan dat er in ieder geval wel een zekere verhouding zal moeten zijn tussen gebruikt en nieuw.
En als laatste vraag nog welke houtskool kunnen jullie aanbevelen?
 
Hoi,
Ik gebruik houtskool in mijn BGE. Op aanraden van Gerard van ProBbqshop.nl gebruik ik een mix van Dammers en Black Ranch en dat bevalt super. De dammer gaan makkelijk aan en de black ranch brandt erg lang. Na een sessie hussel ik altijd door het houtskool met de pook om de kleine stukjes en het as te verwijderen en gooi er dan weer een emmertje houtskool bovenop. Even het as eronderuit halen en hij is weer klaar voor gebruik. Ik heb ook wel eens geprobeerd om wat oude houtskool weer aan te steken maar dit werkt niet.
 
Ik gebruik in mijn Ei Dammers houtskool. Ik steek gebruikte houtskool ook gewoon weer aan. Ook zonder bijvullen. Wel doorroeren met pook. Ook de as haal ik niet elke keer weg, en dat gaat ook prima. Ik gebruik een onkruidbrander ( die hebben een lekkere lange steel) om de houtskool aan te steken, dat gaat heel snel.
 
Ik gebruik alleen houtskool in mijn BGE want briketten geven teveel as.
Peko voor de dagelijkse sessies.
Blackranch voor de langere sessies.

Houtskool overhouden doe ik nooit.
Aan het einde van een sessie gooi ik alle sleuven open en kan de Q schoonbranden.
Zo begin ik elke sessie met nieuwe verse kooltjes.
 
Is een oud draadje maar is briketten nog steeds 'not done' voor een kamado?

Bij de forum buren zijn de briketten testen gedaan waarbij as restanten erg laag zijn (voor wat ik begrijp een hoofd reden is houtskool te gebruiken in een kamado) en de temperatuur perfect en lang stabiel blijft.

Waarom heeft houtskool de voorkeur?

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan