BasBQ
Beef en Steak

Maverick ET732 Probe defect oplossen

Na een stuk of vijf probes te hebben vervangen van mijn ET732 kwam ik op internet ergens een stukje tegen dat het "schijnbare defect" 9 van de 10 keer op te lossen is.
Het probleem dat de thermometer LLL of HHH of at random verspringt van temperatuur is meesal te wijten aan vocht in de probe, en niet zoals ik en vele anderen dachten, een draadbreuk.

Het probleem is veelal op te lossen door je probe minimaal 1 uur in een voorverwarmde oven van 200 graden Celcius te leggen (het stekkertje moet natuurlijk buiten de oven blijven)
Niet in de BBQ want het vochtgehalte in de BBQ is hoger dan in een oven, de probe moet "droogbakken" in een zo droog mogelijke omgeving.

Mocht de probe toch "de pijp aan Maarten hebben gegeven" en je een nieuwe probe moet aanschaffen dan hoeft dat niet in America ofzo. Harm Scholte Baron's BBQ buisiness verkoopt ze.

http://www.bbqstuff.nl/baron_s_bbq_winkel/maverick-thermometers/p-1/

(Voor de ET732 en 733 alleen nog maar Hybride probes)

Er zijn nu ook andere probes, voorheen had je een vleesprobe en een BBQ probe, de vleesprobe die lange gekromde met een punt en de BBQ probe die korte met stompe/ronde punt.
Nu bestaat er de Hybride probe die is iets korter dan de oude vleesprobe en heeft geen kromming
De hybride probe vervangt de oude vleesprobe en de BBQ probe, hij is dus uitwisselbaar.
Je kunt dus ook kiezen om 2 stukken vlees te meten ipv. 1 stuk vlees en de BBQ temperatuur.
Sinds kort zijn er ook Hybride probes "made in USA" de zogenaamde "water resistant probes" deze schijnen beter beschermd te zijn tegen vocht.

LET OP!: De Probes voor de ET73 en ET732 zijn NIET met elkaar uitwisselbaar!
De Probes voor de ET732 en de ET733 zijn WEL met elkaar uitwisselbaar!
 
Bedankt voor deze tip...


We gaan het nog een keertje proberen...
Eerste keer niet gelukt...

Maar wie weet...

Anders nieuwe bestellen...

Bedankt voor je draadje..
 
Zal waarschijnlijk ook bij andere probes kunnen helpen.
 
De probe waarmee ik het heb uitgeprobeerd, werkt nu al weer ruim een jaar zonder problemen.
Hij gaf nieuw binnen een maand de brui eraan, toen heb ik hem drooggebakken in de oven en sindsdien geen problemen meer gehad.
Ik heb wel een theorie, doordat er oxide ontstaat door het vocht wordt er een oxide huid gecre?erd op de kortsluiting gevoelige plekken zolang deze plekken vochtig blijven blijft het kortsluiten, nadat je deze droogbakt in de oven wordt de oxide huid droog en vormt een bescherming tegen nieuw vocht.
Maar dat is mijn theorie, frappant blijft wel dat dit de eerste probe is die het bij mij zolang uithoudt!
 
Morgen ook maar eens proberen.
Mijn probe geeft een te hoge temperatuur aan, hij is per ongeluk in het afwaswater terecht gekomen.
 
Wat doen jullie met die zwarte aanslag op die probes?


Ik durf die er niet af te "krassen"...


 
ThrowonD zei:
Wat doen jullie met die zwarte aanslag op die probes?


Ik durf die er niet af te "krassen"...

daar heb ik nooit last van, ik maak ze na het gebruik gewoon schoon en dan glimmen ze weer als nieuw
 
Leo zei:
daar heb ik nooit last van, ik maak ze na het gebruik gewoon schoon en dan glimmen ze weer als nieuw

Ook die domeprobe?
 
ja, na gebruik zit er bij mij wel een bruine aanslag op, maar die veeg je er na gebruik heel makkelijk weer af.
Heb jij dan geen last van heel veel roetvorming in je bbq? zou je dan ook op je gerechten terug moeten zien lijkt mij
 
ThrowonD zei:
Wat doen jullie met die zwarte aanslag op die probes?


Ik durf die er niet af te "krassen"...

Schuurspons met een beetje sop
 
Ik maak mijn domeprobe nooit schoon en die van mij is ook niet heel schoon. Ik zou niet weten waarom ik niet met een staalborstel op de probe zou durven krassen. De buitenkant is slechts een stuk metaal wat een geleider is naar de temperatuur opnemer die binnenin zit.

De ikea probes die ik gebruik gaan ook nogwel eens stuk, maar meestal zie je dan het plastic van de isolatie door de metalen buitenhuls heen komen. Voor deze probes zou ik geen oven behandeling doen, tenminste als je het plastic ziet.

Wat ik me wel af vraag, hoe jullie de probes schoon maken. Ik doe namelijk gewoon een spons nat maken en ze daar mee schoon maken, eventueel met een staalsponsje de hardnekkige vlekken te lijf gaan. En dan alleen het metaal afspoelen. Ik laat geen water bij het geknepen uiteinde komen. Tot op heden heb ik geen klachten met ET probes gehad.
 
Zo zien ze er dus uit..., alleen de dome probe geeft LLL aan...

Ook als ik hem wissel met de Food-probe ingang...





 
Het eerste wat ik mij bij deze foto afvraag is, of jij je kabeltjes altijd zo vastgebonden hebt, of dat je ze bij gebruik losmaakt? Ik heb altijd begrepen dat je kabeltjes nooit opgerold of geknepen mag gebruiken, maar ik ben zeker geen elektrici?n, dus ik kan het ook zomaar mis hebben.
En ik maak idd mijn probes direct na gebruik schoon met een vochtig doekje, zo'n microvezeldingetje doekje geval. VOCHTIG niet nat.
 
Dominique zei:
Het eerste wat ik mij bij deze foto afvraag is, of jij je kabeltjes altijd zo vastgebonden hebt, of dat je ze bij gebruik losmaakt? Ik heb altijd begrepen dat je kabeltjes nooit opgerold of geknepen mag gebruiken, maar ik ben zeker geen elektrici?n, dus ik kan het ook zomaar mis hebben.
En ik maak idd mijn probes direct na gebruik schoon met een vochtig doekje, zo'n microvezeldingetje doekje geval. VOCHTIG niet nat.



Deze zijn alleen bij het opruimen zo "bijelkaar geknepen", en echt... dat zit geen kracht op...

Ik maak de probes ook altijd meteen "schoon".. maar dat bruin/zwarte krijg ik er zonder krasmiddel niet af...
 
Ok, duidelijk!
 
Vandaag mijn foodprobe een paar uur in de oven gehad -ongeveer 200 graden C-
Vanavond getest en werkt weer super.
Veel dank voor de tip! :)
 
Je mag je kabeltje wel oprollen hoor, maar dan wel het kabeltje laten bepalen hoe, dus niet om je hand opdraaien.
 
noskos zei:
Je mag je kabeltje wel oprollen hoor, maar dan wel het kabeltje laten bepalen hoe, dus niet om je hand opdraaien.

Waarom niet Dennis?? Als er geen "haakse hoeken' in zitten is er toch zeker niets aan de hand!!
 
Omdat er twee draadjes inzitten, die zitten om elkaar heen gedraaid in de mantel. Elke kabel heeft zijn eigen richting en als je daar tegenin gaat dan gaat het vroeg of laat fout en draaien die draadjes zo om elkaar heen in de mantel dat ze breken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan