BasBQ
Beef en Steak

Worst maken, gehaktmolen elektrisch of handmatig?

 
 

Youp

Sprokkelaar
Berichten
28
Geachte experts,

Wat is een betere keuze, een handmatige of elektrische gehaktmolen??
Neig zelf erg naar de Porkert maar elektrisch lijkt me voor het maken van worsten wellicht praktischer?

Gr. Youp
 
als kind heb ik vroeger thuis ook nog worst gemaakt en ik herinner me dat het gehakt malen makkelijker was met een elektrische maar de worst zelf met een manuele.

Het voordeel van de manuele is dat je meer controle hebt over de hoeveelheid product in de snaren wordt geduwd.
met een manuele kan je makkelijker een mooie egale worst krijgen dan met een elektrische.

Als geld geen probleem is BEIDE  :D
 
Ik zou voor een elektrische gaan.. kun je ook mooi je eigen gehakt voor burgers draaien :D

Daarin tegen, een manuele is wel een mooie budget oplossing. Misschien goed om eerst eens te kijken of je het echt gebruikt..
 
Stijn zei:
Als geld geen probleem is BEIDE  :D
Als geld geen probleem is, dan koop je een elektrische vleesmolen om je vlees te draaien en daarnaast gewoon een stopbus om je worst te stoppen  :D
 
Als je keuze valt op elektrisch, kies dan wel voor een semi-professionele. Mijn ervaring met een huishoudmolen is dat deze veel herrie maakt, vaak niet langer dan 10 minuten achtereen mag draaien en door de warmteontwikkeling snel het deeg versmeerd.
Ik draai (met veel liefde  ;) ) 10 kg vlees door mijn Porkert 8.
Stoppen gaat ook met de Porkert, maar gaat beter met een stopbus. Ook hiervoor geldt goedkoop is duurkoop..
 
Dank allen!
Ik heb de Porkert 8 met allerlei toebehoren besteld.
Zal de resultaten binnenkort plaatsen ter beoordeling.
 
Goede keuze.
Echt kwaliteit spul.

Heb er zelf ook veel plezier van.
 
Wat wordt gezien als goedkoop? Ik heb een Domo 'keukenrobot' en kan daar een vleesmolen als accessoire op aanschaffen.
Of toch beter de porkert 8 of 10/12?
 
Ik heb een gehaktmolen van Kenwood op mijn keukenmachine. Werkt prima, loopt niet warm, dus geen gedoe met het smeren van vet. Voordeel vind ik wel dat het stoppen van het vlees ook hiermee kan en dat er relatief weinig worstdeeg overblijft, ca. 200gram. Kun je een mooi grillworstje van maken.
 
De Porkert is praktisch onverwoestbaar ik heb zelf een Porkert 22. Heb toen (10 jaar geleden) veel mazzel gehad, gekocht via MP in Belgie voor 35 euro.
kost nu 149 euro
 
Ik sluit me aan bij Ceriel en Bert m.b.t. dat geldt dat goedkoop duurkoop is, maar dan wel alleen voor met name het simpele spul wat je bv. bij de Blokker, Lidl, etc. voorbij ziet komen. Verwacht niet dat bv. de paar tientjes kostende elektrische vleesmolen jaren mee gaat en daar spreek ik uit ervaring.

Echter, duur is een subjectief begrip en we kunnen niet op je bankrekening kijken.
Maar voor rond de ?250-?300 heb je een prima elektrische vleesmolen waar je als hobbyist mee uit de voeten kan en dan zit je voor goede elektrische vleesmolens aan de 'goedkope' kant. Hetzelfde gaat op voor een stopbus; voor ?125-?150 zit je aan de onderkant van de markt, maar heb je een prima stopbus te pakken waar je jaren plezier aan kan hebben.
 
De vleesmolen op de Domo kost 90,-.
Ik kan ook een Porkert kopen, ben ik iets meer kwijt, maar moet ik handmatig draaien.

Ik kan de klemconstructie niet lekker kwijt in mijn keuken, dus moet daar weer iets speciaals voor maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan