BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Januari 2017 - Op sparrenhout gegrilde steak

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.648
BBQ Vrienden,

Allereerst nog de beste wensen voor 2017, dat het maar een mooi BBQ jaar mag worden.

Voor de maand januari is het mijn beurt om een recept te kiezen. Dit recept is bedacht in mijn favoriete vakantieland Canada, en er zit een "ingredi?nt" in wat juist in deze periode nog ruim voorhanden is. Bovenal is dit een zeer, zeer eenvoudig recept. Ik ben benieuwd naar jullie verslagen.

Recept komt uit Planet BBQ en staat op pagina 162.

Op sparrenhout gegrilde steak


Canada heeft geen lange inheemse barbecuetraditie, maar de canadezen kennen wel een gerecht dat nergens anders bedacht zou kunnen zijn. Het is gecre?erd door mijn vriend Pierre Bourdon, de redacteur van mijn Frans-Canadese boeken, en bestaat uit een ribeyesteak die wordt gegrild op sparren- of dennentaken. Het is een soort briljant idee dat je bedenkt rond het kampvuur na een of twee flessen wijn, en het is niet zo gek als het lijkt. De muntachtige hars uit sparren werd tenslotte vroeger gebruikt als smaakmiddel in kauwgum en frisdrank. Bovendien verdient elk gerecht dat een grillmythe ontkracht (in dit geval dat je geen zacht hout kunt gebruiken, zoals sparrenhout of dennenhout) een plaats in dit boek. Drink er een krachtige rode wijn bij, zoals een Cahors of Cotes du Rhone.

Voor 2 personen
2 ribeyes (elk minstens 3 cm dik en 225-280 gr)
zeezout

2 kleine verse sparren- of dennentakken (de takken met naalden moeten iets groter zijn dan de steak)

1 - Maak de barbecue klaar voor de directe grill-methode en verhit hem tot hij heet is
2 - Maak het grillrooster schoon en vet het in met olie. Bestrooi de ribeyes aan beide kanten met flink wat zout en peper en leg ze dan diagonaal op het hete grillrooster. Grill ze tot ze knapperig en bruin zijn en zo gaar als je wilt: circa 3 minuten per kant voor rood. 4-5 minuten voor ros?. Druk op het vlees om te zien hoe gaar het is. keer het vlees na 1,5 minuut een kwartslag om een mooi kruislings grillpatroon te maken.
3 - Leg vlak voor de steaks klaar zijn de sparrentakken eronder en grill ze 15-30 seconden, tot ze rokerig en aromatisch zijn (als je vlammen ziet, is dat nog beter) en de steaks doordrongen zijn van de sparrenrook. Dien de steaks direct op.

Eet vooral smakelijk

Peter
 
Een van de goede voornemens is dat ome Steven weer maandelijks langskomt....
Ik hoop dat er in 2017 veel volgelingen zullen zijn  ;)
 
Ik zal zeker weer volgen. Maken we gewoon weer tijd voor om weer eens buiten het gebruikelijke te gaan :D
 
Lijkt me leuk!

Was er niet iets met giftige dampen uit dennetakken ofzo?
 
Sander72 zei:
Lijkt me leuk!

Was er niet iets met giftige dampen uit dennetakken ofzo?
Dat betreft de hars in het hout (stam), dit is volgens goegel niet gezond. Er zijn wel meerdere recepten te vinden waarin takken of naalden gebruikt worden
 
Deze gaat ook prima met bavette B-)
 
hmmmm, verse sparrentakken... ik heb wel oude uitvallende droge sparrentakken, zou dat ook werken?  :p
 
Sander72 zei:
Lijkt me leuk!

Was er niet iets met giftige dampen uit dennetakken ofzo?

taxus is giftig, dus die moet je niet gebruiken, maar een spar moet gaan. of een den, ceder is tenslotte ook een soort den-achtig geval toch?
 
Moet zeggen dat me de smaak erg meeviel. Ik had er een beetje een hard hoofd in aangezien ik het snel te sterk vind ruiken en dan aangenaam wordt (dennengeur).


Maar de smaak was goed. Niet overheersend moet ik zeggen.
 
Maccie (spongebob) zei:
Moet zeggen dat me de smaak erg meeviel. Ik had er een beetje een hard hoofd in aangezien ik het snel te sterk vind ruiken en dan aangenaam wordt (dennengeur).


Maar de smaak was goed. Niet overheersend moet ik zeggen.
Viel mij ook mee, heb het 2 x gemaakt. Laatste keer vlees eerst gerookt en daarna pas gegrild. Smaak vonden we toen lekkerder dan het originele recept
 
Na een korte afwezigheid stond Steven weer eens voor de deur met een nieuw receptje  ;)

2 mooie rib-eyes gekruid met alleen wat zout


3x2 minuten gegrild:


En daarna nog ruim 2 minuten op de takken:




Even laten rusten, met de pepermolen erover en aangesneden  :D


Wat vonden we ervan? De takken blijven in het vervolg gewoon aan de boom, sommige stukken hadden een wc-verfrisser smaakje  :-S
 
Hahah het blijft idd bijzonder. Zo van je moet het eens geprobeerd hebben....

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Ook hier is MR Steven langs geweest (ook even gestopt voor het diner) Op sparrenhout gegrilde steak moest het worden.


De steak:



Netjes gehalveerd  :D






Beetje zoutflakes erop.



Het groen (dennenappels uiteraard verwijderd)



Even strepen trekken op de Q






Op het groen ermee






Geen steak meer aansnijden met een brisket mes :( 



Ik moet erbij vermelden dat ik de steak niet heel erg lang op het groen heb laten liggen omdat ik bang was dat het naar WC-verfrisser ging smaken.


Ik heb de den heel iets terug geproefd. Niet te veel maar vond het voldoende. Was leuk om een keer te maken maar zal het niet nogmaals doen.
 
Mooie steaks !
 
Ziet er prachtig uit.

Denk niet dat ik het ga proberen ;), Btw heb wel eens gehoord dat sommige harsen van dennenbomen giftig zijn....
 
Hoe weten jullie hoe een wc-verfrisser smaakt?
Heb je die dan ook al eens op de Q gehad? :p
 
Uiteraard mijn "eigen" Steven & Me gemaakt. Heb hem zelfs 2x gemaakt. De eerste keer het recept gevolgd, dus het vlees eerst gegrild en aan het einde de takken aangestoken. Resultaat vonden we aardig, de dennen smaak was "ver weg" te proeven. De 2e sessie vonden we beter. Daar heb ik het vlees eerst in de dennenrook gelegd en daarna gegrild. De smaak vonden we prima, past goed bij het vlees.
Ik denk erover om op deze manier ook een keer hamburgers klaar te maken.

Helaas zijn de foto's maar zeer matig


De ingredi?nten

Vlees eerst in de dennenrook gelegd

Roken maar

Komt genoeg rook van een paar takjes

Grillen maar

Lekker met knolselderij en gebakken aardappels

 
Man mam, dat ziet er lekker uit. Ik zet hem gewoon ook op me todo :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan