BasBQ
Beef en Steak

Paella marinara uit de DO

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Zo groot als Spanje is, zoveel manieren zijn er waarschijnlijk om Paella te maken, met evenzovele ingredi?nten. Maar als ik aan het kamperen ben en ik ben mijn paellapan weer eens vergeten, dan is daar altijd nog de gezellige gietijzeren DO.
Ik gebruik voor mijn paella altijd Arboriorijst, tegenwoordig vrijwel overal te koop, al staat er soms 'risottorijst' op.
Ik ga er even vanuit dat men de DO weet te gebruiken en beschrijf hier alleen de bereiding.
Ingredi?nten voor een mannetje of zes, in een 6qt DO:

1 kg arborio
Olijfolie
1 tl gerookte paprika poeder
2 middelgrote pruimtomaten, in blokjes.
1 grote ui, gesnipperd
1 hele knoflook, gesnipperd
1 Spaanse peper, gesnipperd.
2 kleine blikjes doperwten met mais.
1 el zoete paprika poeder
Ca 8 draadjes saffraan
1 courgette, in kleine blokjes
800 gram zeevruchten (ik hou van goed gevulde paella...)
12 gamba's of langoustines
Blokjes visbouillon, ca 4 blokjes.
Zout

Veel Spaanse gerechten beginnen met de 'sofrito', zo ook deze. Bak de ui, de tomaat, beide paprikapoeders en de peper, aan in een lekkere scheut olijfolie.
Voeg nu de rijst en de saffraan toe (handig om dit met een kopje te doen, want je hebt straks 3 kopjes water per kopje rijst nodig), eventueel met nog wat extra olie, en laat de rijst meebakken tot hij doorschijnend wordt.
Voeg het water (3 kopjes per kopje rijst dus. Mag ook 2/3 water en1/3 witte wijn zijn!) en de visbouillon toe en doe de rest van de ingredi?nten erbij, behalve de gamba's. Roer de hele meuk lekker door elkaar.
Als het begint te koken even proeven om te bepalen of er meer visbouillon of zout bij moet. Pas op met zout, want de bouillonblokjes bevatten vaak al genoeg en het is snel te zout.
Je hebt nu een soort soep:
20130621_202609_zps9bf06ee3.jpg

Deksel erop en lekker laten koken. Liefst meer hitte via de deksel dan van onderen, anders bakt het snel aan.
Na een minuut of 10 pruttelen, kunnen de gamba's erop.
20130621_204754_zpsd12ae8cf.jpg

En dan is het een kwestie van wachten tot de hele bende gaar is:
20130621_213406_zpsf9bc9c9e.jpg

En dan kan het grote genieten beginnen!
20130621_214258_zpsa45465d8.jpg

Uiteraard lekker met wat stokbrood en (bij ons meestal een aantal) witte wijntjes :)

Eet u smakelijk!
 
Bedankt voor het delen.
En ik ga hem zeker ook eens maken.
 
Ik weet wel hoe een DO werkt,maar wil toch wel weten hoeveel briketten jij heb gebruikt.
Hoeveel onder en boven.
 
Mike v R zei:
Ik weet wel hoe een DO werkt,maar wil toch wel weten hoeveel briketten jij heb gebruikt.
Hoeveel onder en boven.

Daar ben ik ook benieuwd naar!
 
In dit geval heb ik ca 20 ecobrasa briketten gebruikt. Bij het aanbakken allemaal onderop en bij het doorkoken ca 14 bovenop en de rest eronder. Twee midden eronder, de rest beetje onder de zijkant, anders bakt het aan. De onderkant moet goed warm zijn, de bovenkant heet.

20130621_205411_zpsd1fb60ca.jpg


Het komt altijd een beetje aan op het gevoel en het soort briketten. Deze ecobrasa's zijn best heet als je ze vergelijkt met standaard eitjes van de appie bijvoorbeeld. Dus het kan best zijn dat je er daar wat meer van moet hebben.
 
Bedankt voor je recept lijkt me heerlijk.
 
Leuk recept en goed passend bij de DO.

Mooi gerecht voor de zomer.
 
Teddo zei:
Leuk recept en goed passend bij de DO.

Mooi gerecht voor de zomer.

Het leuke van dit recept is ook dat het lekker authentiek smaakt!
En de vulling is natuurlijk vele malen luxer te maken dan de standaard rijst met vissmaak zoals ze 'm tegenwoordig hier en daar durven te serveren aan de betalende mensen...
 
Gisteren toevallig ook paella gemaakt. Helaas niet op de Q.

Deze ga ik toch even meenemen voor de todo list :)
 
Martijn Tje zei:
Eens even kijken of ik die Spaanse van mij dit kan voorschotelen :)

Spaanse? Amanda?
 
Terug
Bovenaan Onderaan