BasBQ
Beef en Steak

Toe aan een grotere kamado, welke ?

Reob84

Sprokkelaar
Berichten
44
Hallo!

Zoals ik in mijn voorstelbericht geplaatst heb.

Ik ben in bezit van een kleine Buschbeck 13? kamado van de lidl.

Nu wil ik toch wat groter.

Mijn oog is dan gevallen op een kamado Joe JR. met een grilrooster diameter van 34cm.

Nu lijkt mij dit groot genoeg om uitgebreidere gerechten hierop te maken.

Nu ben ik benieuwd,want ik lees her en der op verschillende fora dat sommige moeite hebben om de KJ jr goed hoog in temperatuur te krijgen. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

En evt een goedkopere kamado bijv auplex of ander goedkoper merk, zit hier nog verschil in wat je merkt qua temperatuur regelen etc?


Ben hier even beniewd naar.

Alvast bedankt

Groet Reob


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als ik nu mocht kiezen zou ik voor een kamado Joe kiezen.
Dit vanwege de kachelband afdichting, die kolenmand die uit segmenten bestaat en het licht openen van de deksel. 
Maar ik heb de nieuwe basterd nog niet gezien en daar hoor ik ook veel goeds over.
Btw altijd een large nemen.
 
Ik zou niet voor een tussenmaat gaan maar ineens een large model.

Na vandaag bij het BBQ experience center ze nog eens allemaal goed bekeken te hebben.
Basterd: look and feel was toch minder als joe and bge, mooie en handige  topvent
Joe: sluiting is toch niet handig, lekt echt heel veel rook met de joetisserie door die glasvezel dichting.
Bge: nieuwe topvent ziet er echt niet uit een lijkt me ook niet makkelijk in gebruik ( slechte fijnregeling)
 
Hoi bedankt voor de reacties,

Waarom zouden jullie bijv niet voor een KJ jr gaan? Mijn budget heb ik rond de 500-600? gezet.
Ik vind de bge zoiezo te duur.

Als ik voor een large formaat zou gaan, dan zou ik denk ik toch voor een goedkoper merk gaan.

Ik moet toch wat meer onderzoek gaan doen denk ik.

Groet Reob


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Goed onderzoek daar doe je goed aan. Ga vooral naar een betere bbq winkel. Bij vele tuincentra maar ook bij groothandels staan ze vaak slecht gemonteerd.

Begrijp dat eigenlijk niet want de schroeven zijn daar zo slecht aangedraaid dat zelfs een bge gammel lijkt.
 
Doe eens een workshop zodat je ZELF kan vergelijken, dikwijls krijg je de prijs van de workshop als korting op je aankoop.

Indien je budget rond de 500-600? is moet je ofwel geluk hebben op Marktplaats of inderdaad een kleiner model.
 
Hey ,

Ja ik ga deze week hier in de buurt eens bij een bbq zaak langs, en ik ga toch eens goed maar de KJ jr kijken, lees er toch best wel veel goeie verhalen over. Ik kook toch niet voor meer dan 2-4 personen.

Alleen her en der gelezen dat er moeite was met de temperatuur hoog te krijgen, maar dit zal wel op te lossen zijn met een charcoalbasket ipv het kolenrooster onderin.

Ik hou jullie op de hoogte,

Groetjes



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Die nieuwe top vent van BGE is nou precies waar ik op zat te wachten. Ik gebruik nooit de margrietschijf, maar regel altijd door hem wat verder open te schuiven. Ik kan tot op de graad nauwkeurig regelen met zowel de BGE als de bastard dus daar heb je dat middending niet voor nodig.


 
De Joe jr lijkt me een behoorlijk deugdelijk toestel. Als je die voor ?500 kompleet met hitteschild enz. nieuw kunt kopen is dat een nette prijs. En Kamado Joe heeft zich ondertussen wel bewezen.

Maar wat wil je voornamelijk gaan maken op de BBQ? Qua gerechten dan?
Want in jou prijsklasse kun je ook een WSM 57 krijgen. Of de nieuwe Weber 57 ketel met hitteschild. Daar ben je miss iets flexibeler mee om direct/indirect te kunnen BBQ-en.
 
Ik heb een Kamadoe Joe Junior. Ik heb destijds voor de Jr gekozen i.t.t. een Classic omdat ik eerst wilde kijken of een Kamado wel leuk vond en daarna eventueel een grotere kopen.

Ik kan op de Junior heel veel klaarmaken, maar het grote gemis is toch echt ruimte op het rooster. Er kan veel op, maar als je meerdere dingen tegelijk wilt klaarmaken zoals vlees en aardappels en groenten, dan kom je er al snel achter dat je ruimte tekort komt. Ik vind het best stressen om verschillende dingen ongeveer tegelijk klaar te hebben ?n zelf ook nog kunnen eten. En dan zijn wij een gezin van twee volwassenen en ons 8-jarige zoontje.

Mijn advies: spaar door voor een Kamado Joe Classic II.
 
Ik heb ook voor mijn BGE large een medium gehad. Ook ik miste de roosterruimte.
Het is net te krap voor 4 personen.
Qua brandstofverbruik is het verschil te verwaarlozen.

En je koopt zo?n ding om jaren (tientallen jaren) lol van te hebben. Kun je beter nu wat extra pijn in je portemonnee hebben dan al die tijd spijt ;-)

 
KamadoJor zei:
Ik heb een Kamadoe Joe Junior. Ik heb destijds voor de Jr gekozen i.t.t. een Classic omdat ik eerst wilde kijken of een Kamado wel leuk vond en daarna eventueel een grotere kopen.

Ik kan op de Junior heel veel klaarmaken, maar het grote gemis is toch echt ruimte op het rooster. Er kan veel op, maar als je meerdere dingen tegelijk wilt klaarmaken zoals vlees en aardappels en groenten, dan kom je er al snel achter dat je ruimte tekort komt. Ik vind het best stressen om verschillende dingen ongeveer tegelijk klaar te hebben ?n zelf ook nog kunnen eten. En dan zijn wij een gezin van twee volwassenen en ons 8-jarige zoontje.

Mijn advies: spaar door voor een Kamado Joe Classic II.

Hey

Ja ik snap wel wat je bedoelt, heb de Jr in het echt even bekeken vandaag, maar voor mij denk ik wel genoeg ruimte is. Mijn vrouw is een kook gek, en ik zal zelf er alleen vlees op bereiden. Ik denk toch met een ribsrack er een paar spareribs erop te kunnen bereiden. En pulledpork, hele kippen etc.

Alleen ik vraag me af, want ik had dat her en der gelezen. Krijg je de joe jr goed hoog op temperatuur? Of heb je daar geen last van gehad?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Reob84 zei:
KamadoJor zei:
Ik heb een Kamadoe Joe Junior. Ik heb destijds voor de Jr gekozen i.t.t. een Classic omdat ik eerst wilde kijken of een Kamado wel leuk vond en daarna eventueel een grotere kopen.

Ik kan op de Junior heel veel klaarmaken, maar het grote gemis is toch echt ruimte op het rooster. Er kan veel op, maar als je meerdere dingen tegelijk wilt klaarmaken zoals vlees en aardappels en groenten, dan kom je er al snel achter dat je ruimte tekort komt. Ik vind het best stressen om verschillende dingen ongeveer tegelijk klaar te hebben ?n zelf ook nog kunnen eten. En dan zijn wij een gezin van twee volwassenen en ons 8-jarige zoontje.

Mijn advies: spaar door voor een Kamado Joe Classic II.

Hey

Ja ik snap wel wat je bedoelt, heb de Jr in het echt even bekeken vandaag, maar voor mij denk ik wel genoeg ruimte is. Mijn vrouw is een kook gek, en ik zal zelf er alleen vlees op bereiden. Ik denk toch met een ribsrack er een paar spareribs erop te kunnen bereiden. En pulledpork, hele kippen etc.

Alleen ik vraag me af, want ik had dat her en der gelezen. Krijg je de joe jr goed hoog op temperatuur? Of heb je daar geen last van gehad?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Alleen spareribs en een kippetje, dat dacht ik ook toen ik m'n eerst bbq kocht en misschien nog een satetje of een hamburger, dus ruimte genoeg. :-?
Nu, een paar jaar later en verder in het bbq gebeuren weet ik dat dat toch niet zo'n hele verstandige gedachte was.  :(
Eenmaal thuis in wat er op een bbq allemaal gegrild, gerookt en gebakken kan worden loop ik er steeds tegen aan dat ik ruimte tekort kom en niet alles kan maken wat ik graag zou willen.
Het lukt allemaal wel maar moet soms veel improviseren dus ben er nu achter dat je beter voor een wat ruimere afmeting kan gaan. ;)
 
Hans zei:
Reob84 zei:
KamadoJor zei:
Ik heb een Kamadoe Joe Junior. Ik heb destijds voor de Jr gekozen i.t.t. een Classic omdat ik eerst wilde kijken of een Kamado wel leuk vond en daarna eventueel een grotere kopen.

Ik kan op de Junior heel veel klaarmaken, maar het grote gemis is toch echt ruimte op het rooster. Er kan veel op, maar als je meerdere dingen tegelijk wilt klaarmaken zoals vlees en aardappels en groenten, dan kom je er al snel achter dat je ruimte tekort komt. Ik vind het best stressen om verschillende dingen ongeveer tegelijk klaar te hebben ?n zelf ook nog kunnen eten. En dan zijn wij een gezin van twee volwassenen en ons 8-jarige zoontje.

Mijn advies: spaar door voor een Kamado Joe Classic II.

Hey

Ja ik snap wel wat je bedoelt, heb de Jr in het echt even bekeken vandaag, maar voor mij denk ik wel genoeg ruimte is. Mijn vrouw is een kook gek, en ik zal zelf er alleen vlees op bereiden. Ik denk toch met een ribsrack er een paar spareribs erop te kunnen bereiden. En pulledpork, hele kippen etc.

Alleen ik vraag me af, want ik had dat her en der gelezen. Krijg je de joe jr goed hoog op temperatuur? Of heb je daar geen last van gehad?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Alleen spareribs en een kippetje, dat dacht ik ook toen ik m'n eerst bbq kocht en misschien nog een satetje of een hamburger, dus ruimte genoeg. :-?
Nu, een paar jaar later en verder in het bbq gebeuren weet ik dat dat toch niet zo'n hele verstandige gedachte was.  :(
Eenmaal thuis in wat er op een bbq allemaal gegrild, gerookt en gebakken kan worden loop ik er steeds tegen aan dat ik ruimte tekort kom en niet alles kan maken wat ik graag zou willen.
Het lukt allemaal wel maar moet soms veel improviseren dus ben er nu achter dat je beter voor een wat ruimere afmeting kan gaan. ;)

Hahaha, keuzes...keuzes...

Dus iedereen raad toch echt een large aan boven een Jr.

Ik ga het toch nog niet besluiten, en toch nog nadenken, en een maandje doorsparen denk ik voor ik een wijs besluit kan maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Reob84 zei:
KamadoJor zei:
Ik heb een Kamadoe Joe Junior. Ik heb destijds voor de Jr gekozen i.t.t. een Classic omdat ik eerst wilde kijken of een Kamado wel leuk vond en daarna eventueel een grotere kopen.

Ik kan op de Junior heel veel klaarmaken, maar het grote gemis is toch echt ruimte op het rooster. Er kan veel op, maar als je meerdere dingen tegelijk wilt klaarmaken zoals vlees en aardappels en groenten, dan kom je er al snel achter dat je ruimte tekort komt. Ik vind het best stressen om verschillende dingen ongeveer tegelijk klaar te hebben ?n zelf ook nog kunnen eten. En dan zijn wij een gezin van twee volwassenen en ons 8-jarige zoontje.

Mijn advies: spaar door voor een Kamado Joe Classic II.

Hey

Ja ik snap wel wat je bedoelt, heb de Jr in het echt even bekeken vandaag, maar voor mij denk ik wel genoeg ruimte is. Mijn vrouw is een kook gek, en ik zal zelf er alleen vlees op bereiden. Ik denk toch met een ribsrack er een paar spareribs erop te kunnen bereiden. En pulledpork, hele kippen etc.

Alleen ik vraag me af, want ik had dat her en der gelezen. Krijg je de joe jr goed hoog op temperatuur? Of heb je daar geen last van gehad?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kamado Jor een vette +1

Een BBQ is eerder te klein dan te groot, en bij een Kamado hoef je niet zo zeer naar de brandstof te kijken want het verschil in stoken tussen een medium en Large valt nagenoeg te verwaarlozen, zoals Noskos al zei.
Je lijkt mij een serieuze klant, ga dus geen spijt krijgen van een te kleine Kamado, als je vrouw er een ovenschotel op wilt zetten is daar veel ruimte voor nodig.

Ikzelf heb doelbewust gekozen voor de Primo Oval XL, groot, ja, te groot, nee absoluut niet.
Ik kan er heel veel op kwijt en soms moet ik zelfs nog puzzelen
Duur, jazeker dat zijn de merk kamado's maar daar krijg je kwaliteit, lange garanties en service voor terug.

De Kamado Joe classic 2 zou overigens een hele goede keuze zijn zoals Frits al aangaf.
 
Mijn vrouw is ook kookgek. Dus heb ik een Classic.
Echt, spaar door, geef je vakantie op, verkoop de boot, neem een krantenwijk, vraag je schoonmoeder om een lening.......

;)
 


Haha oke oke,

Bedankt allen voor de tips. Ik ga toch even verder kijken, en waarschijnlijk maandje 1-2 doorsparen dan. Ik ben bijna overtuigd.....

Alleen blijft de joe Jr me nog wel trekken, niet vanwege het merk of naam. Maar ook de complete levering met de platesetter enz....

Maar ik ga toch even beter om me heen kijken,

Groetjes, ik hou het op de hoogte hier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kwam ik toevallig tegen op bva auctions, maar geen idee wat voor merk dit is hoor, dan zit je wel met een mega kamado haha..

Just for info, mischien zijn er geintresseerden.

1 stuk  keramische barbecue grill
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/38985/12351187 https://www.bva-auctions.com/auction/lot/38985/12351187


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
De Kamado Joe Classic II of III worden standaard heel kompleet geleverd. Dat is wel zo mooi.
Ik weet niet of je een beetje handig bent. Maar een large Kamado zonder klaptafels en nest bespaart ook wat geld. Moet je alleen zelf een tafel of stand maken waar je hem op zet. Miss stof om mee te nemen in je zoektocht ;-)
 
Inderdaad kun je de standalone overwegen. Is iets goedkoper.

En bij de JR mis je het halfronde verdeelsysteem. Zijn geld echt waard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan