BasBQ
Beef en Steak

Aardappelsalade met diamanthaas

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.089
Hoi bbq collega's,

Op zoek naar weer eens wat anders kwam ik dit recept van Mike tegen:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=4004.0

Awardwinning Aardppelsalade. Al lezende werd mijn interesse gewekt. Hoe zou dat smaken?
Heb zijn recept aangehouden met enkele wijzigingen:

1kg  vastkokende aardappels
1      kleine ui
1dl    witte azijn
1 etl  suiker
8 etl  griekse yoghurt (ipv mayonaise)
2 etl  bieslook
2      bosuitjes
2 ons bacon
3 teentjes knoflook (extra tov Mike's recept)
en wat peper naar smaak.

Voor de verdere bereiding, klik op de link
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=4004.0

Naast de aardappelsalade ook nog een stukje vlees. Een diamanthaas lag al een weekje geduldig te wachten in de vriezer, en het werd tijd om het vlees te bevrijden uit zijn bevroren toestand.

Hieronder volgen de foto's

De ingredi?nten
uyzE7VL.jpg


De "saus", een avond ervoor alvast bereid
k5bqLXA.jpg


Vanochtend de aardappelen en de bacon op de bbq
rRVUvYv.jpg


Na een half uurtje
K9cgkKH.jpg


Prachtige kleur krijgen de piepers op de bbq
KLuexR1.jpg


De bacon trouwens ook
eQZLe3W.jpg


Na een uurtje alles klaar. De bacon uit het pannetje geschept en de piepers in stukjes.
De aardappelen ingesmeerd met het gesmolten bacon-vet dat achterbleef in het pannetje.
Wat zijn die aardappeltjes ineens lekker zeg  :D
G7U0mg9.jpg


Alles afgekoeld en daarna gemengd met de "saus"
uXX4aL0.jpg


En hier het "bijgerecht" van vandaag
qeXtiaF.jpg


Mooie stukjes hoor. Eerst even indirect gerookt met een stukje eikenhout.
Vervolgens een reverse sear toegepast. Uiteindelijk tot een kerntemperatuur van 55 graden celcius.
Z3yo0z1.jpg


Het eindresultaat is een heerlijke maaltijd
lCKGdJ2.jpg



Het was heerlijk en de aardappelsalade is hier echt een blijvertje.
Dank voor het kijken

Rick
 
Ziet er lekker uit, lusten we hier ook wel. ;)
 
Mooi gerecht Rick. Dat is iets wat bij ons in de smaak valt
Heb je bij de aardappels rookhout gebruikt? De kleur is zo mooi. Deze moet ik ook eens gaan maken.
 
Bram zei:
Mooi gerecht Rick. Dat is iets wat bij ons in de smaak valt
Heb je bij de aardappels rookhout gebruikt? De kleur is zo mooi. Deze moet ik ook eens gaan maken.

Dank je Bram.
Ja, ik heb een paar snippers rookhout gebruikt. Niet te veel, want het is (uiteraard) een frisse salade en je wilt niet dat het lijkt alsof er een asbak in geleegd is.
 
:D :D :D

Mooie vergelijking Rick, 't me helaas wel eens overkomen bij een van m'n eerste rookprojecten. :blush:
 
Ziet er weer goed uit Rick.
Die salade is inderdaad heel erg lekker. Ook zonder rookhout krijgen de aardappeltjes zo'n koperachtige glans, misschien komt het wel door de olie waar je ze mee in moet smeren
 
Thnx collega's.
Wat heel erg lekker was, waren de aardappeltjes, ingesmeerd met het vet van de bacon.
Had moeite om eraf te blijven  :p
 
Lekker Rick, ik hou van die aardappelsalade en de diamantplaat staat hier (na het lezen van MAC's berichtje op zijn blog) hoog op de To Do lijst.
Nu met Superstip weer hoger op die lijst!
 
Oeeh. Deze moet ik binnenkort een snel proberen. Ziet er super uit.
 
Vandaag dagje thuis met de brakken. Gelijk maar maken die salade. Ik maak er straks nog gepofte koolrabi bij. De kleine steakjes liggen ook al te wachten. Niet helemaal het zelfde vlees. Maar met wat ik beschikbaar heb kom ik een eind

En het insmeren met bacon vet gaat heel mooi. Kwastje in het bakje en smeren maar. Ik heb een paar snippers appelhout gebruikt. Ben heel benieuwd naar het resultaat.

72e779e16c8d73d2d0df6694d656defe.jpg
 
Everything tastes better with bacon(fat) . Hier word geen puree of gebakken aardappelen meer gemaakt zonder spek/bacon erin.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Dat smaakt echt goed. Het gebeurt niet vaak dat we 1kg aardappelen wegwerken op een doordeweekse maandag
Gepofte koolrabi op de bbq was ook een succes trouwens.
Bedankt voor het recept. Deze gaan we vaker maken.

af8dca08e771ba38daa54abc18fb4961.jpg
 
Sander72 zei:
Lekker Rick, ik hou van die aardappelsalade en de diamantplaat staat hier (na het lezen van MAC's berichtje op zijn blog) hoog op de To Do lijst.
Nu met Superstip weer hoger op die lijst!

Hahaha. Daar had ik hem ook vandaan. Mooie site ook van Mac, Marcel
 
Bram zei:
Dat smaakt echt goed. Het gebeurt niet vaak dat we 1kg aardappelen wegwerken op een doordeweekse maandag
Gepofte koolrabi op de bbq was ook een succes trouwens.
Bedankt voor het recept. Deze gaan we vaker maken.

af8dca08e771ba38daa54abc18fb4961.jpg

Thnx Bram. de credits voor het recept van de aardappelsalade schuif ik door naar Mike. Het is tenslotte zijn recept.
Ook leuk om te maken voor visite. Als je er dan bij zegt dat de salade op de bbq gemaakt is, moet je de gezichten eens zien  :D
 
Hier vandaag ook gemaakt. En deze komt op het lijstje "Dat komt er vaker".
 
Mooi gerecht en direct een ander aangestoken dit ook te maken. Ik zet het ook op de to do!
 
Terug
Bovenaan Onderaan