BasBQ
Beef en Steak

Dikke vette fatty

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Omdat ik recent ge?nspireerd geraakte door het gerecht van @Richard v. Wilde ik met alle geweld een fatty maken. Dat leek me nou gezellig om met een paar man eens op te gaan eten.

Ik heb voor het gehakt van verste worst gekozen. 1kg verse worst gehaald en de huid er af gehaald. Dat op een stuk folie tot een mooie platte vierkante gehakt plank gedrukt. Daarna bestrooid met een pork rub.

De spekmat heb ik gemaakt van iets dikker gesneden buikspek welke onbehandeld was. Zn 20 plakjes spek. Deze heb ik wel voor gebruik voorzien van een laagje zeezout. De mat gaan weven ook weer op een laagje folie. Toen de mat gemaakt was deze ook voorzien van een laagje rub.

Voor de kaas-mix heb ik 200gr roomkaas, 150gr oude kaas en 150gr mozzarella gebruikt. Daarin heb ik 3 punt paprika?s en 2 sjalotjes gemixt. Eea goed door elkaar gekneed. En er met behulp van folie een kaasworst van gemaakt.

Toen dat alles klaar was kon eea samen gebracht worden. Deze op de BGE gelegd. Totaal zn 2,5u tot een kern van 72gr. Eerste 1,5u bij 120gr. Zodat de rook er mooi in kon trekken. Laatste uur op 170gr. Zodat de bacon mooi knapperig kon worden. De fatty heb ik gerookt met eikenhout.
Hierbij wat foto?s.

Gehakt klaar gemaakt.

bed53f95ac8713b793b54003b779cc25.jpg


Kaas mix maken en tot worst rollen

94fbca47e99f6fe8b4aac5fb31a074c6.jpg


5891449c8c86bb6bb19293d59c74e814.jpg


Kaas en gehakt samen brengen

542121a9df0e05220550e18242b76904.jpg


01b709789082b90f54d37d801ab0e698.jpg


Nadat de rol dicht was heb ik deze in de koelkast gelegd. Zodat eea mooi op kon stijven. Kon ik mooi de bacon mat maken.

848eed0ce9421ffca0e38f9d98862d22.jpg


De gehakt/kaas rol uit de koelkast en inwikkelen met de bacon mat.

1b970553ee884c1d7b61cb04686322e3.jpg


924b48ba9fc35b40f9d5715599b93af4.jpg


Fatty de BGE op. Toen de kerntemp gehaald was de fatty ingesmeerd met bbq saus. En even terug voor de mooie korst.

42c327d03f86ade4f3a3ba13e42e55be.jpg


a649e022e79d97d2a84ee7472f8350a1.jpg


Ondertussen op de andere q wat aardappels klaar gemaakt.

8f8c119f5a0c1bd5739ec130dc473ee2.jpg


15min laten rusten onder de alu folie en toen kon het feest beginnen. Bijna 2,5kg puur dieetverantwoordelijk voer.

60c131571357239c3b9467ae4f257a7e.jpg


dd0cd3a29b162391ec3beebfb48fba47.jpg


f2f79a397b8b8bc05c42d252c3b63388.jpg


OMG wat was dat lekker. Aardappelen uit de BBQ. Wat gegrilde mini paprika?s en een witlofsalade. Alles is opgegaan. Ik kon geen kant meer op. Enkel naar de bank om te gaan uitbuiken.

Bedankt voor de inspiratie en het bekijken.
 
Die zit er echt super uit. Daar had ik ook wel wat van gekust.
 
Heerlijke fatty, de kaas druipt er prima uit  ;)
Alleen dat dieet verantwoordelijke vind ik (nog) niet zo terug, misschien moet ik hem zelf ook eens op deze manier maken. :D
 
Hans zei:
Alleen dat dieet verantwoordelijke vind ik (nog) niet zo terug, misschien moet ik hem zelf ook eens op deze manier maken. :D

Er zitten toch groenten in ;-) hahaha
De combi van de paprika en ui in de kaas was echt heel lekker.
 
Bram zei:
Hans zei:
Alleen dat dieet verantwoordelijke vind ik (nog) niet zo terug, misschien moet ik hem zelf ook eens op deze manier maken. :D

Er zitten toch groenten in ;-) hahaha
De combi van de paprika en ui in de kaas was echt heel lekker.


Ja, da's waar. :-?
Ik zal het eens voorleggen aan m'n di?tiste  :D
 
mooie fatty, voor mij zou er wat minder kaas in mogen maar smaken verschillen gelukkig.
 
Zo dan, dat is minstens een week sportschool om dat eraf te werken. Maar wel heerlijke plaatjes. Leuke rapportage
 
Geweldig man!
DAT Is nou een fatty  :D
 
Lekker Bram, een dieet verantwoorde meatloaf. (Als je krabvisser bent op de Barentszee  :D  ;) )
Ik heb hier thuis een kaasmonster zitten die hier wel voor te porren is. :)
 
Ewald zei:
Lekker Bram, een dieet verantwoorde meatloaf. (Als je krabvisser bent op de Barentszee  :D  ;) )
Ik heb hier thuis een kaasmonster zitten die hier wel voor te porren is. :)

Hahaha. Gelukkig waren we met een paar man. Mijn vrouw is ook helemaal fan van dit gerecht. En andere gerechten met kaas. Gelukkig maar. Dan kan ik vaker dit soort gerechten maken.
Ik vind vaak oude kaas erg lekker in een bbq gerecht.
 
Even wat vakantie-lees-achterstand inhalen... mooi gedaan Bram, vooral dat bacon-vlechtwerk is echt vakwerk!
 
Sander72 zei:
Even wat vakantie-lees-achterstand inhalen... mooi gedaan Bram, vooral dat bacon-vlechtwerk is echt vakwerk!

Bedankt voor de veren Sander.
Was ook heel leuk om te maken. En de smaak was super. Deze ga ik vaker maken.
 
Nou bram dit is echt een superdeluxe fatty :D en die kaasvulling die er zo uitloopt.........fantastisch.
Ik krijg opeens zomaar een idee :-?................kaasfondue maken en kleine MOINK balletjes maken en dan de MOINKJES in de kaasfondue dopen ;) met natuurlijk een gezonde frisse salade ernaast =))
 
Jet zei:
Nou bram dit is echt een superdeluxe fatty :D en die kaasvulling die er zo uitloopt.........fantastisch.
Ik krijg opeens zomaar een idee :-?................kaasfondue maken en kleine MOINK balletjes maken en dan de MOINKJES in de kaasfondue dopen ;) met natuurlijk een gezonde frisse salade ernaast =))

Dat klinkt zeker goed. Kaas smelten op de bbq. In de DO. Beetje rooksmaak toe voegen aan de kaas. En dan de MOINK balletjes opwarmen in de kaas. Ik vrees dat ik dat zeker zou lusten :)
Ik moet in het na seizoen eens dringen op zoek naar gietijzer. Zijn een hoop gerechten die ik wil gaan maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan