BasBQ
Beef en Steak

Spareribs 3-2-1

 

Cbl

Sprokkelaar
Berichten
45
Bericht over genomen van mijn Blog, daarom ook op onderstaande wijze geschreven :) Ik ga vanaf nu elk recept wat ik op de Green Egg of Dutch Oven ga maken daar posten.
----------

Onderstaand recept is gebaseerd op het recept van Noskos...

Vandaag eten we spareribs. Niet van die kale botten maar goed bevleesde ribben, Natuurlijk van mijn vaste slager, slagerij ter Weele uit Oene.

yPZMjgCl.jpg


Verse spareribs hebben vaak nog een vlies aan de holle kant van de ribben , deze moet je vooraf verwijderen (doe dit voordat je ze eventueel gaat invriezen , het gaat daarna namelijk een stuk lastiger!). Dit gaat vrij makkelijk met een achterkant van bijvoorbeeld een lepel, deze steek je tussen het vlies en het vlees en wrikt het dan een beetje los. Om het wat makkelijker los te trekken kan je het beste een stukje keukenpapier pakken en daar het vlies mee lostrekken. Als je aan je slager vraagt om dit te voor je te doen zal hij daar geen probleem van maken en netjes voor je verwijderen.

Voordat je de spareribs gaat bereiden is het belangrijk dat je ze goed in een kruidenrib zet, het liefst een dag van te voren zodat het goed in kan trekken. Na het rubben de ribben goed inpakken in folie en terug de koelkast in.

swm1NGYm.jpg
SLP1m16m.jpg


Ik maak mijn ribs altijd via de 3-2-1 methode , dit houdt in dat ze eerst 3 uur , indirect, op de bbq gaan garen( temperatuur van de bbq ongeveer 110 graden , dit mag 5 gaden meer en / of minder zijn) . Om je ribs makkelijk op de bbq te plaatsen kan je gebruik maken van een Variera deksel rek van de Ikea

mL1vAJwm.jpg


AJWN2uym.jpg
7P2oLCgm.jpg


Na 3 uur haal ik de ribben eraf en verpak ze in aluminum folie. Het is belangrijk dat je een beetje vocht, bijvoorbeeld appelsap (met een beetje honing bijvoorbeeld, voor de smaak) bij de ribs ingiet en dan goed het aluminiumfolie dichtvouwt zodat er geen vocht uit kan lopen. Leg de ribs nu voor 2 uur terug om lekker te stomen.

32tzQFmm.jpg


Na 2 uur haal je de ribs weer van de bbq en haalt ze uit de folie (vang het vocht op, dit gebruiken we nog) De ribs leg ik nu nog een uurtje terug zodat ze wat krokanter worden. Tijdens dit uur ga ik ze 2 x aflakken met een zelfgemaakte (warme) mop saus.

saGfEaim.jpg
XXY4loum.jpg


Het resultaat is heerlijke, krokante en super malse spareribs ! Serveer met verse friet en eventueel met een lekker sla-mix.. (en een koud biertje uiteraard !)

DYKtMowm.jpg
Kzb7BTZm.jpg


Mijn kruidenrub;

2 eetlepels (gerookt) zeezout
2 tot 3 eetlepels donker bruine basterdsuiker
2 eetlepels (gerookte) paprika poeder
1 eetlepel versgemalen zwarte peper
2 theelepels mosterdpoeder
2 theelepels knoflookpoeder

Bovenstaande kan je natuurlijk aanvullen met je favoriete kruiden maar zoals hierboven aangegeven is toch wel mijn vast "basis" rub die goed werkt op veel soorten vlees.

Mop saus: (lekker simpel)?

Appelsap , honing ,tomatenpuree , Franks RedHot (aangevuld met het vocht wat je opgevangen hebt uit de folie) . De basis appelsap met honing is altijd goed maar je kan er bijvoorbeeld ook een beetje whisky aan toevoegen dat geeft een fantastische smaak aan je vlees. Ik geef hier geen maten bij op , is meer een beetje op gevoel en proeven.

Eet smakelijk , en als je vragen hebt dan kan je ze hieronder stellen.
MrHcpxht.jpg
 
Veel meer moet het niet zijn, heerlijk!
 
Heerlijke ribs en mooi beschreven ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan