BasBQ
Beef en Steak

Gerookt Buikspek met licht aangebrande puntjes (Pork Belly Burned Ends)

 
 
 

SAN-RHN

Stoker
Berichten
273
Afgelopen week zag ik de topic van Nosmo, die de Pork Belly Burned Ends had gemaakt. Het zag er dusdanig lekker uit, dat ik die ook wilde maken. Afgelopen zaterdag gelijk maar gedaan! Ik heb een aardig stuk buikspek bij de Makro gehaald, deze was ruim 1,5 kilo:


Hiervan de zwoerd verwijderd, schoongemaakt en klein gesneden:


Daarna met een "All purpose BBQ Rub" ingesmeerd en netjes verdeeld over 2 bakken:


Omdat ik een gas BBQ heb, heb ik een beetje moeten knutselen aan mijn BBQ om deze geschikt te maken voor het roken. Ik heb een rvs rook-buis gevuld met hickory rook snippers, die ik in de bak heb gelegd en omdat de bakjes te groot waren voor 1 kant, heb ik een soort hitte-schild gemaakt aan de kant van de ene brander die een paar uurtjes aan ging. Voor een beetje extra rook ook nog een alu rook pakketje erbij gelegd.


De bakjes erop gezet en het begon al mooi te roken!


En dan geduld... De temperatuur was in het eerste half eigenlijk iets te hoog, tegen de 200 graden zelfs. Maar de resterende tijd is die rond de 150 graden geweest. De rvs rook-buis moet het ongeveer 2,5 uur volhouden, dus dat zou precies genoeg moeten zijn. Ik had eerder in een iets andere opstelling op mijn BBQ al eens geprobeerd een hele entrecot te roken. Die was uiteindelijk erg lekker, maar niet echt een rooksmaak, dus het was even spannend of het roken dit keer beter zou gaan. Na een goeie 2,5 uur zag het er zo uit:


Prachtig gerookte buikspekjes! De buitenkant was mooi gekleurd en de geur en smaak waren heerlijk gerookt! So far, so good dus! Daarna de gerookte spekjes in een bak bij elkaar gedaan. Daar honig, rietsuiker en boter over gestrooid en geschonken. Deze schaal afgedekt met alu-folie terug op de BBQ gezet en dan weer geduld.


De temperatuur is zo'n 2 uur tussen de 150 en 200 graden geweest, en het laatste half uurtje heb ik tegelijkertijd op de andere kant van de BBQ hamburgers en kippenpootjes kunnen maken. Mijn kids (9 en 12 jaar) hadden mij de hele buikspek uit de verpakking zien halen en de reactie was iets van "Gatver wat is dat??? dat gaan we toch zeker niet eten...!" Zelfs na mijn uitleg wat het zou gaan worden, was nog steeds de reactie duidelijk. Ze gingen het niet eten. Na 2 uur zagen de spekjes er al heel goed uit (en ook de smaak was al heel goed, natuurlijk weer een klein stukje geprobeerd).

Hierna de spekjes overgoten met Kansas City Red BBQ Sauce, voor het laatste deel van dit Pork Belly Burned End avontuur:


Deze heeft nog een half uur ongeveer op de BBQ gestaan, op hogere temperatuur in de bak zonder alu folie afdekking. En dan ruim 6,5 uur na het begin zag het er heel goed uit:


Het was overheerlijk! Lekkere rooksmaak, het zoete van de suiker en honing en het licht pittig-zoete van de BBQ saus waren perfect. De buitenkant was een beetje knapperig en de binnenkant mals. Zelfs de visite die er was en zegt dat ze altijd weinig vlees eet heeft zelfs een 2e keer genomen! De kinderen wilden toch wel proeven, want het zag er best aardig uit :). De jongste vond het matig, de oudste een beetje lekker. Dat was al een compliment. De hele schaal was snel leeg, ik had nog de gedachte om er op zondag een broodje pork belly van te eten, maar helaas...

Dus bedankt Nosmo voor de inspiratie! (En Noskos/bbq-nl.com voor het recept) Het was weer een smakelijke zaterdag!

SAN



 
Ik heb zonet ontbeten maar als ik dit zie krijg ik toch weer trek, heerlijke plaatjes. ;)
 
Mooie burnt ends. Toch altijd raar dat die schaal met burnt ends zo vlug leeg is. Hier vond de vrouw het smerig toen ik ze voor de eerste keer klaarmaakte, tot dat ze van de barbecue afkwamen. Dan ging ze er toch wel eens eentje proeven om mij te plezieren en het eindigde dat ze meer dan de helft opgesmikkeld had. Sindsdien hoeft ze echt geen moeite meer doen om toch te proeven van mij, kwestie van zelf toch nog iets te nassen hebben
 
Zo herkenbaar dat geklaag dat het er "vies uitziet". Ook de naam buikspek schrikt af. Gister ruim 2 kilo geserveerd en het was binnen no-time op, mede door de klagers.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Martin86 zei:
Zo herkenbaar dat geklaag dat het er "vies uitziet". Ook de naam buikspek schrikt af. Gister ruim 2 kilo geserveerd en het was binnen no-time op, mede door de klagers.

Het probleem is juist dat al dat buikspek weer leidt tot... meer buikspek! Maar dan dus niet bij het varkentje...  :(

Heerlijke plaatjes, dank!
 
Wie weet, in de toekomst mssh Man belly burnt ends. Aangezien we allemaal minder vlees zullen moeten eten volgens bepaalde mensen.
 
Heerlijk, ik zou er ook van blijven eten.
 
Bedankt allemaal voor de reactie's!

Nog een vraagje over de burned ends... is het nou burned ends of is het burnt ends...?
Daar is vast een goeie verklaring voor! Ik lees op meerdere plekken burnt ends, ik vermoed dat de "offici?le" naam met een 't' is, maar dat lijkt me dan weer niet correct Engels.
 
SAN-RHN zei:
Bedankt allemaal voor de reactie's!

Nog een vraagje over de burned ends... is het nou burned ends of is het burnt ends...?
Daar is vast een goeie verklaring voor! Ik lees op meerdere plekken burnt ends, ik vermoed dat de "offici?le" naam met een 't' is, maar dat lijkt me dan weer niet correct Engels.

Vermoedelijk wordt er in het Engels/Amerikaans ook wel eens wat in een dialect geschreven.
In Nederlandse boeken vind je ook wel termen in het Fries, Gronings, Twents of Limburgs geschreven.  ;)
Da's ook niet altijd A.B.N.  ;)
Excuus Fries is geen dialect maar een taal. :D
 
Burnt ends is de juiste spelling.
 
Zien er erg lekker uit, en een heel mooi kleurtje
 
Ziet er heerlijk uit en altijd lekker een stukje van spekkie :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan