BasBQ
Beef en Steak

Oplossing slecht sluitende deksel Weber MTP

Er is een aantal mensen dat problemen heeft om de deksel van de Weber Master Touch Premium goed sluitend te krijgen.

Ik heb er ??n van Weber gekregen om testen en liep ook tegen dat probleem aan. Ik heb twee rechterhanden, maar dat mocht niet echt baten.

Ik ben dus opzoek gegaan naar de oorzaak en ontdekte al vrij snel dat als je een veer uit het scharnier verwijdert de weber netjes dicht gaat en gewoon open blijft staan.

Ik heb het volgende filmpje met die oplossing gemaakt en online gezet.

https://youtu.be/XrTGMjHs-pg

Al vrij snel kwamen er reacties op deze oplossing. Een aantal mensen merkte op dat dit voor hun niet de oplossing was, de deksel bleef niet openstaan.

En er was iemand die in twee uur een andere oplossing postte op Youtube die de twee veren aan de onderkant verplaatste. Dat werkte nog beter, maar om dat te doen moet je nogal wat kunst- en vliegwerk uithalen. Handelingen waarbij je jezelf best kunt bezeren.

Terug naar de tekentafel dus, want dat moest makkelijker kunnen. Al snel vond in de oplossing, de veren in z?n geheel omdraaien en onderin op een andere plek aanhaken.

Ook hier heb ik weer een filmpje van gemaakt omdat dat nu eenmaal makkelijker laat zien wat je moet doen.

https://youtu.be/RzWMgP-IPbs

Zoals je ziet, de deksel trekt zichzelf open als je hem open doet en trekt zichzelf dicht als je hem sluit. Zo werkt het naar mijn bescheiden mening een stuk mooier en zo zou het eigenlijk moeten toch?
 
Mooie oplossing.
Ik ben toch wel nieuwsgierig naar jou ervaring met het indirect BBQ-en.
Ik heb mijn weber destijds luchtdicht gekregen met vilt. Is misschien met deze setup niet meer nodig.
 
Dat is ??n van de redenen dat ik dit exemplaar aan Weber heb gevraagd omdat ik daar ook reuze benieuwd naar ben
Ik ga hem grondig aan de tand voelen zoals je al ziet en dan komt er een mooie review.
 
noskos zei:
Dat is ??n van de redenen dat ik dit exemplaar aan Weber heb gevraagd omdat ik daar ook reuze benieuwd naar ben
Ik ga hem grondig aan de tand voelen zoals je al ziet en dan komt er een mooie review.

Nice. Wachten in spanning af
 
is overigens de diffuser plate en de houtskool ring los te verkrijgen?
 
Nee, dat gaat nog wel een jaartje duren als ik het goed heb begrepen.
 
Begreep bij het Tuincentrum dat Weber instructies rondt stuurt met een oplossing, ben benieuwd naar welke ;).
 
En die kolen ringen van de weber smokey mountain 47. Zou die niet kunnen dienen om je kolen in te doen. Moet je alleen nog een groot RVS dienblad zien te vinden. Die hebben ze Miss wel bij Ikea.
 
Bram zei:
Moet je alleen nog een groot RVS dienblad zien te vinden. Die hebben ze Miss wel bij Ikea.
Destijd heb ik de twee RVS dienbladen bij de Sligro gehaald ;)
 
De ring van de Premium is groter. Maar een stuk geperforeerd staalplaat rond buigen en vastzetten, zoals bij een uds kolenmand, moet lukken toch?

RVS dienblad erop en klaar.
 
Bram zei:
En die kolen ringen van de weber smokey mountain 47. Zou die niet kunnen dienen om je kolen in te doen. Moet je alleen nog een groot RVS dienblad zien te vinden. Die hebben ze Miss wel bij Ikea.
Ik heb onderstaande bij ikea gehaald voor 9,95 ge?nspireerd door de weber mtp. Past goed in de 47.

9f551f75e176b8ce6291c2d7526ccc31.jpg


Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

 
Ik denk dat twee van die bladen met een stukje tussenruimte nog beter werkt omdat je dan een deel stralingswarmte kwijt bent.
 
Ja dat is best een goed idee. Heb nu drie boutjes eraan gemaakt om hem in 't midden te houden, hiermee is makkelijk nog een 2de te monteren met halve cm er tussen. Moet wel voorkomen dat ik straks geen excuus meer heb om een MTP te kopen, want daar heb was ik al wel argumenten voor aan het verzamelen :-D

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
 
LeviR zei:
Moet wel voorkomen dat ik straks geen excuus meer heb om een MTP te kopen, want daar heb was ik al wel argumenten voor aan het verzamelen :-D

Simpel, je hebt namelijk nooit teveel BBQ's
 
Die moet ik ook nog proberen inderdaad. Dan kan ik de temperatuur misschien wat beter controleren. Om de temperatuur naar beneden te krijgen moet ik de schuiven nu zo’n beetje volledig dicht zetten. Er komt denk ik teveel lucht via de kier onder de deksel door.
 
Ik heb de veren ook omgedraaid,, scheelt enorm. En ook het idee van Dennis gevolgd om 4 messing knietjes op de diffuser plate te leggen en daarboven een RVS dienblad. Bedankt @noskos
 
Ook ik heb zo'n mooie weber gekregen voor mijn verjaardag,deksel bleef iets open staan na montage. Na enige tijd pielen en afstellen de veertjes eens geprobeerd zoals Dennis al aangaf en liet zien in zijn filmpje.. Werkt best goed. Bedankt voor de tip.
Maar ander vraagje. Nu is het voor het eerst dat ik een gietijzer roostertje heb (GBS). Hoe ga ik dat stukje gietijzer behandelen na gebruik, doe ik dat net zoals mijn DO's of is er een andere manier ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Ook ik heb zo'n mooie weber gekregen voor mijn verjaardag,deksel bleef iets open staan na montage. Na enige tijd pielen en afstellen de veertjes eens geprobeerd zoals Dennis al aangaf en liet zien in zijn filmpje.. Werkt best goed. Bedankt voor de tip.
Maar ander vraagje. Nu is het voor het eerst dat ik een gietijzer roostertje heb (GBS). Hoe ga ik dat stukje gietijzer behandelen na gebruik, doe ik dat net zoals mijn DO's of is er een andere manier ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Het gietijzer van Weber zelf is geloof ik geëmailleerd, deze heeft dus eigenlijk geen seasoning nodig. Correct me if I am wrong.
 
Het gietijzer van Weber zelf is geloof ik geëmailleerd, deze heeft dus eigenlijk geen seasoning nodig. Correct me if I am wrong.
Ok bedankt voor je snelle antwoord. Dat is makkelijker schoonmaken. .

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan