BasBQ
Beef en Steak

De Roemeense slager..

BB-Queen

Sprokkelaar
Berichten
39
Hoi!

Onlangs is er een Roemeense slager bij ons geopend. Dat betekent veel rook, veel vlees en veel naambordjes in een taal die ik niet begrijp. Het is fantastisch om binnen te stappen en met handen en voeten proberen een stuk vlees te bestellen. Zo lag daar deze beauty!

777c1ae93c16680080979054290fef59.jpg


Toen ik vroeg wat het was, wees de slager naar zijn wang en knorde erbij. Mijn conclusie: varkenswang. Ik herkende het niet, omdat ik gewend ben aan kleine hompjes, mager vlees wat je langzaam moet garen. Helaas is mijn Roemeens niet toereikend genoeg om een volgende vraag te stellen, dus ben ik het onbekende avontuur maar aan gegaan.

Thuis ben ik mijn slagersboeken, internethelden en recepturen afgegaan op zoek naar een vergelijkend stuk vlees. Aan het zwoerd zit een dikke laag vet met een kleine stukje vlees. Het is gemarineerd en daardoor ook iets lastiger te herkennen (voor mij in ieder geval), maar ik krijg eerder het gevoel dat ik een gemarineerd stuk kinnenbak in mijn handen heb dan een mager varkenswangetje.

5e4084250b61699c4dd9623552a2cab9.jpg


Aangezien ik echt geen idee heb wat ik in handen heb, ben ik benieuwd of jullie een idee hebben wat dit is en welke bereidingswijze het beste is. Ik denk dat ik richting gerookt spek moet gaan, wat jullie?
 
Geen idee, 't is achteraf maar ik denk dat ik de slager pen en papier in z'n handje gedrukt had en hem op een of andere manier gevraagd had het even op te schrijven da's dan wat makkelijker zoeken.
 
Tja, wat zou het zijn....
Plaatjes meenemen helpt vaak daar waar het Nederlands slecht gesproken wordt.

Zelf is er bij ons een poolse, turkse slager waar ik soms naar binnen loop en ook de taal niet vloeiend spreek. Maar wel altijd met een of meerde mooie stukken vlees/kip naar huis ga.

Het lijkt me keelspek. Als je het indirect gaart evt in de huid ruitjes kerft.
110c 125c naar gewenste kern op de Q kan het niet mis gaan.
d709471d798b5e593939b432586217a1.jpg
 
Wat ik vaak doe als ik bij een winkel kom waar erg geen Nederlands gesproken wordt, is Google translate op mijn telefoon er bij pakken, dan kom je meestal een heel eind de goede kant op.
Als het varkenswang zou zijn dan heet het in het Roemeens schijnbaar obrazul de porc
 
Ge-wel-dig!

Lijkt me ook kinnebak of keelspek... lekkere vette hap!
 
Hahaha. Ik snap je helemaal. Like a kid in the candy store  :(
Das toch het mooiste wat er Is, iets kopen, geen idee wat, en vervolgens bereiden. Alsof je op vakantie bent met je bbq  B-)

Ik gok ook op keel spek of kinnebak, maar als je het zeker wilt weten ga je ff bij die slager langs met een afbeelding van een varken en laat het hem aanwijzen.

Hou ons op de hoogte  :D
 
En hoe liep dit af Lisa?
 
In Roemeni? heb ik wel eens gewoon koude witte spekblokjes bij borrel gekregen. Vinden ze daar heel normaal. Smaakte mij ook goed.
Varken sushi zeg maar

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

 
Zoals je het verteld, aan het zwoerd zit een dikke laag vet met een kleine stukje vlees is dit idd kinnebakspek. Dit kun je idd het beste bereiden als gerookt spek. Veel kom je kinnebakspek niet meer tegen. Zo'n 30-35 jaar geleden was dit eigenlijk nog overal te koop, dan was het gezouten, gerookt en gekookt spek wat in die tijd 'nog gewoon' in stukken gevacumeerd boven op de toonbank stond (net als stukken mager gerookt spek en vet spek) Vandaag de dag kan je het zeker bestellen bij de slager, meestal gaat het nu direct, vanuit het slachthuis, naar de 'worstmakerij/fabriek' als grondstof in worsten denk aan bijv. gekookte worst.
 
Er is zo weinig tijd geweest om verder te experimenteren, maar ik vond het vandaag toch wel ?cht tijd worden.

Ik heb er dikke plakken van gesneden en ga maar wat proberen! Grillen, slow roast en misschien nog wel koud roken morgen..
c8ba51f7f084ccad8c6916c45714b41b.jpg
 
Peter Bootsma van LetzQ BBQ team heeft een keer Varkenssnuitsalade gemaakt, maar dat was met halve koppen en niet alleen de kinnebak.
En die was lekker!!!! misschien heb ik het recept nog ergens, maar weinig BBQ want de koppen worden gekookt in kalfsbouillon, misschien een uitdaging om het naar een BBQ recept te promoveren ;)
 
Uiteindelijk zijn we snel tot de conclusie gekomen dat dit niet helemaal geschikt is voor de bbq!

In ieder geval niet voor mijn weber. De enorme hoeveelheid vet zorgt zelfs bij indirecte hitte voor enorme rooksignalen en boze buren, oeps...

25e1ff263d3fb8f4949e72f2e0ba3e0f.jpg


De bovenste zijn na 15 minuten direct grillen eraf gehaald. De Indianen zouden zeggen dat ik teveel  "communiceerden", haha.

De onderste plakken heb ik erg lang indirect laten liggen, zodat het vet rustig de tijd kreeg om te smelten en warm te worden. Werd ook geen succes, omdat de temperatuur toch te laag blijft voor indirect.

Maar... Ik hou niet van voedselverspilling, dus is het maar op een andere manier verwerkt. Mijn specialiteit: pasta carbonara! Wat overigens een ontzettend goede oplossing was, omdat de smokey flavor extra verdieping geeft aan het gerecht!

fdf0e2dfac6f46f1714135c530beb2b9.jpg
 
BB-Queen zei:
Maar... Ik hou niet van voedselverspilling, dus is het maar op een andere manier verwerkt. Mijn specialiteit: pasta carbonara! Wat overigens een ontzettend goede oplossing was, omdat de smokey flavor extra verdieping geeft aan het gerecht!

Carbonara, de naam zegt het al, hoort sowieso van origine op een houtskool vuurtje gemaakt te worden. ;)

Mooi bordje geworden.
 
Carbonara is toch wel heel erg lekker. Zeker met zelfgemaakte bacon.
Een variant word hier bijna wekelijks gegeten. Spekjes, knoflook, ui,  kastanje champignons en kookroom. Dan met pene ipv spaghetti. De kids zouden dit het liefst dagelijks eten
 
Zalig!
 
Goed alternatief de pasta carbonara, ziet er echt top uit.
 
Lekker opgelost! 
Weer een ervaring opgedaan en gedeeld.
Dank daarvoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan