BasBQ
Beef en Steak

Kip in een wip.

Eelco

Vuurmaker
Berichten
95
Vanochtend vroeg aan de gang met de ProQ rookoven. Had 4.2 kg kip in de pekel staan (ongeveer 70 gram zout op een liter) met kruiden. Had ik voor vandaag een cursus voor de middagdienst. Die was ik even vergeten. Ja dan maar eerder aan de bak want anders zijn ze niet gaar voor ik weg moet. Voor de statuten, het zijn kippen poten en ik heb ze ca 36 uur nat gepekeld en daarna afgespoeld. In de pekel: 5 liter water, laurier, Chili vlokken, gember, ui, knoflook en ahornsiroop. Alles een beetje op gevoel er in gemikt. En natuurlijk zout (gewoon zout geen nitriet zout). Vanavond proeven. Dus ik laat het even weten.
ad6d516faecb4f51cb95bc8deb400e59.jpg
bc96672e193f38a91505fa4d17b8201c.jpg
67dfad7c8fe2394674fcfac332648b57.jpg


Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
De rekken uitgewisseld. En er komt al wat kleur op.
5f3e0165dab3c6a34577065a36c18b86.jpg


Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
Ziet er goed uit, door de brine en daarna niet drogen wordt het vel waarschijnlijk niet krokant.
 
Nee dat klopt. Maar ik gooi hem op mijn werk wel onder de grill.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
Er zijn slechtere dingen ;)
 
Smokeking666 zei:
Nee dat klopt. Maar ik gooi hem op mijn werk wel onder de grill.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
De kip is prima gelukt en smaakte heerlijk ja hij moest onder de grill. Maar geen commentaar hier van collega's. Structuur verbeterd enorm door de pekel. Dat had ik al wel gelezen. Nu proefondervindelijk bewezen. Volgende keer iets minder zout in de pekel.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
Lekker hoor! collega's zullen wel blij zijn. Ik zie dat hier nog niet zo snel gebeuren op kantoor.
 
Het continu rooster h? dan eet je ook samen.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
Smokeking666 zei:
Smokeking666 zei:
Nee dat klopt. Maar ik gooi hem op mijn werk wel onder de grill.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
De kip is prima gelukt en smaakte heerlijk ja hij moest onder de grill. Maar geen commentaar hier van collega's. Structuur verbeterd enorm door de pekel. Dat had ik al wel gelezen. Nu proefondervindelijk bewezen. Volgende keer iets minder zout in de pekel.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

Ik had inderdaad het zelfde met mijn kippenpoten uit pekel; het velletje was heel taai, ondanks het affakkelen.  :-S
 
roykosmeijer zei:
Smokeking666 zei:
Smokeking666 zei:
Nee dat klopt. Maar ik gooi hem op mijn werk wel onder de grill.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
De kip is prima gelukt en smaakte heerlijk ja hij moest onder de grill. Maar geen commentaar hier van collega's. Structuur verbeterd enorm door de pekel. Dat had ik al wel gelezen. Nu proefondervindelijk bewezen. Volgende keer iets minder zout in de pekel.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

Ik had inderdaad het zelfde met mijn kippenpoten uit pekel; het velletje was heel taai, ondanks het affakkelen.  :-S

Een dag laten drogen op een rooster in de koelkast, eventueel flink betrooien met 50/50 zout/baking soda mengsel.
na het drogen het zout/baking soda mengsel onder de koude kraan goed afspoelen, kippen goed droogmaken met keukenpapier.
Dan wordt het vel weer heerlijk krokant.
 
Bedankt voor de tip.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan