BasBQ
Beef en Steak

Opzoek naar betere (lekkerder) rook

Hallo even voorstellen, ik ben Maarten uit Den Haag.


Ik heb een rookkast van een oude regaalwagen gemaakt, die ik op een veilingsite gekocht heb.
Deze gebruik ik voornamelijk om binnen vis te roken, en af en toe buiten. Het warmroken gaat prima, maar ik denk dat het koudroken beter kan.
Ik gebruik nu een aquarium pompje met een venturi. Deze blijft ruim een dag branden op 1 lading beukensnippers.

Nadeel is het schoonmaken, er ligt na een rookbeurt, 1 a 2 cm teer onder in de koudrookgenerator. Ook vind ik de rooksmaak een klein beetje zuur/bitter. Dat moet volgens mij beter kunnen. Nou wil ik deze kerstvakantie gebruiken om dit te gaan verbeteren.


Dit is de roudrookgenerator:
20191224_111148.jpg





De rook is niet echt wit, maar zeker ook niet blauw te noemen, alle idee?n en  suggesties voor verbetering zijn welkom.
(Pas op, saai filmpje)

[youtube]https://youtu.be/ixjfoTG0zBg[/youtube]


Maarten




 
Bittere/zure smaak kan ook komen doordat rook niet weg kan, maar blijft hangen (dood slaat). Anders gezegd; wellicht te weinig afvoer van de rook?
 
Bedankt voor de snelle reactie.

Het verversen van de lucht in de kast gebeurd geforceerd, en is doormiddel van een klep onder in de kast goed te regelen.
Ik verdenk vooral de CSG zelf, en vermoed dat een gedeelte van de rookgassen in de CSG condenseren, wat de rooksmaak niet ten goede komt.
Het hout waarboven de verbranding plaats vind is ook wat vochtig.
Ik heb deze CSG in verschillende uitvoering geprobeerd. Verschillende grootte luchtopeningen, op verschillende plaatsen in de RVS buis, maar condens blijft een probleem.


Ik kwam net dit tegen. Deze CSG werkt met een gloeispiraal onderin, en het voeden van houtmot gebeurd ook gewoon op zwaartekracht, als je daar een lange buis op maakt, zou die ook lang moeten kunnen branden, zonder er naar om te kijken.

Dat gloeispiraal is zichtbaar op 7:25 minuten

[youtube]https://youtu.be/NokoHLJXx-o?t=440[/youtube]

Iemand met zoiets toevallig ervaring?

Maarten



 
Vanmorgen eens een proefopstelling in de rookkast gemaakt met een aluminiumbuis ?80mm en daaronder een gloeispiraaltje van 250W.
Gevuld met beuken snippers en wat grove eikenmot.
Na een minuut of 2 begint dat te roken, mooie blauwe rook met en fijne rooklucht. Ruikt nu al beter als wat ik had.

[youtube]https://youtu.be/Gv1tQ5lxiCs[/youtube]

Een eerste test is al veelbelovend, nou iets zien te bedenken, om dat in te bouwen buiten de rookkast en dan de rook gekoeld in de kast zien te krijgen, nu wordt het bijna 50?C in de kast.  :-S


 
Waarom geen grote csg in de kast zetten.

https://www.rookovens-online.nl/a-43294146/koud-roken/coldsmoker-koudroker-15-20-uur-model-csg-bv20-incl-rookmot-handleiding-recepten-best-getest/
Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
 
Ja goeie vraag. Het is al weer een tijdje geleden dat ik dat heb geprobeerd, volgens mij was de rookopbrengst wat aan de magere kant, en de bedrijfszekerheid was een probleem. Lastig brandend te houden.
Heb jij daar wel succes mee? en wat is de gebruikte mot?

Ik heb vandaag dit nog wel weer even geprobeerd,
- mot op een rooster
- mot op een vlakke plaat
- en mot in een bak met gaatjes.
maar allemaal niet echt een succes.

Ook wil ik graag beukensnippers als basis gebruiken, dit vanwege de prijs. ( 15kg is ?10,- ) en dit mixen met ander mot soorten.

De proefopstelling heb ik vannacht laten branden, en hij rookte nog redelijk goed vanmorgen. Wel was het gaas waar het gloeispiraal op lag weggebrand. Het verbruik was ongeveer 35 cm snippers met mot. Met 1 meter buis zou dit dus wel 24 uur moeten blijven branden.

Nu het gloeispiraal door de buis heen vastgemaakt met 1 cm daaronder het gaas
Hier brand hij een uurtje of 5, even afwachten hoe dit er morgen uit ziet

[youtube]https://youtu.be/eCMGhDy7LKs[/youtube]




 
Waar ik eerst nog enige hoop op een "quick fix" had, lijkt het nu meer meer een project te worden.

Ik heb een klein kacheltje aangeschaft om verder te experimenteren. Het moet toch een beetje veilig zijn omdat hij binnen staat.

Kacheltje
20200107_200447.jpg



Sinds de vorige post staat er de rookgenerator dag en nacht aan, in verschillende uitvoeringen, met wisselende resultaten.



Dit concept is tot nu toe een van de betere.
Een waar rookkanon, met vibrator voor asverwijdering/houtnipper toevoer, met redelijke kwaliteit rook, maar wel met teer-vorming, en is 2 dagen probleemloos blijven branden, daarna moet  de as verwijderd worden.

[youtube]https://youtu.be/gAdbDuanbUc[/youtube]

Hoe deze plakkerige teerzooi te voorkomen?
20200111_172617.jpg


Moet hopelijk toch beter kunnen.

Maarten




 
nono zei:
Bedankt voor de snelle reactie.

Het verversen van de lucht in de kast gebeurd geforceerd, en is doormiddel van een klep onder in de kast goed te regelen.
Ik verdenk vooral de CSG zelf, en vermoed dat een gedeelte van de rookgassen in de CSG condenseren, wat de rooksmaak niet ten goede komt.
Het hout waarboven de verbranding plaats vind is ook wat vochtig.
Ik heb deze CSG in verschillende uitvoering geprobeerd. Verschillende grootte luchtopeningen, op verschillende plaatsen in de RVS buis, maar condens blijft een probleem.


Ik kwam net dit tegen. Deze CSG werkt met een gloeispiraal onderin, en het voeden van houtmot gebeurd ook gewoon op zwaartekracht, als je daar een lange buis op maakt, zou die ook lang moeten kunnen branden, zonder er naar om te kijken.

Dat gloeispiraal is zichtbaar op 7:25 minuten

[youtube]https://youtu.be/NokoHLJXx-o?t=440[/youtube]

Iemand met zoiets toevallig ervaring.
Jawel ik heb zoiets zelf gemaakt. En die werkt uitstekend.
392d33a3fb042f63429d918cb0d18d98.jpg
 
Ik zag hem al voorbij komen in je 3 soorten spek topic, maar dacht eigenlijk dat dat met een aquariumpompje was?
Ben overigens ook benieuwd naar die ervaring, qua smaak, teervorming en brandtijd?

Dit weekend heb ik zalm koudgerookt, dat ging redelijk.
Smaak is super, ruikt haast naar vers hout. Maar na 50 uur is hij toch uitgegaan.
 
nono zei:
Ik zag hem al voorbij komen in je 3 soorten spek topic, maar dacht eigenlijk dat dat met een aquariumpompje was?
Ben overigens ook benieuwd naar die ervaring, qua smaak, teervorming en brandtijd?

Dit weekend heb ik zalm koudgerookt, dat ging redelijk.
Smaak is super, ruikt haast naar vers hout. Maar na 50 uur is hij toch uitgegaan.
Is inderdaad met een aquarium pomp.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
Ik ga proberen het e.e.a. automatisch te doen.
Zowiezo de as verwijdering, maar hopelijk ook de ontsteking.
Zodat het mogelijk wordt om na de droogtijd, het hout te ontsteken en vervolgens een vooraf ingestelde tijd te roken.
Dus wat spullen besteld in China. Deze week zijn de laatste onderdelen gearriveerd, en alles in een metalen kastje ingebouwd.

20200225_202712.jpg


Nou nog dit alles aan elkaar zien te knoppen, tot een werkend geheel.

20200225_203021.jpg


Hopelijk moet zoiets voor de ontbranding van het hout gaan zorgen.

20200225_224241.jpg



Maarten
 
Zo heeee. Wat een fabriek. Wel mooi als je het werkend krijgt. Ben erg benieuwd. Ik ben al blij met een temperatuur controller met een PID meter en een ventilator. Die het nu wel doet ook.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
Ik ben nog lang niet helemaal klaar er mee, maar kon het niet laten deze week alvast een kleine test te doen.
Deze zalm is 50 uur gerookt, met een dunne rook. En de smaak is er behoorlijk op vooruit gegaan.

IMG_8614.JPG



Maarten
 
50 uur... alle me maggies... da's lang!

Ik rook 12 tot 14 uur met eik en beuk. Mooie zachte rooksmaak. Gewoon uit zo'n CSG dat lijkt me ook dunne rook, of niet?
 
nono zei:
Ik ben nog lang niet helemaal klaar er mee, maar kon het niet laten deze week alvast een kleine test te doen.
Deze zalm is 50 uur gerookt, met een dunne rook. En de smaak is er behoorlijk op vooruit gegaan.

IMG_8614.JPG



Maarten
Ja waarom zo lang eigenlijk? Om me aan te sluiten bij sprekers hier.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

 
Ik vind het intrigerend hoe er overal op de wereld weer op een andere manier gerookt wordt. 1 van die manieren die is in een nogal tochtige schuur waar men wel tot een week rookt, een soort combi van drogen en roken om te conserveren. Deze zalm is al best wel stevig te noemen. En het is leuk om wat te experimenteren, opzoek naar andere smaak en structuur.
 

nono

Tondelzoeker
Berichten
16
Tijd voor een update.

De CSG draait ondertussen al een tijdje.
Het automatisch ontsteken is helaas niet gelukt omdat de mot niet gaat gloeien maar gewoon inbrand vliegt. Maar eigenlijk is het niet echt een probleem om hem gewoon even met een brander aan te steken.
Het grootste probleem was eigenlijk het verwijderen van de as achter het roostertje. Van alles geprobeerd, en uiteindelijk uitgekomen op een grote elektromagneet die om de halve minuut de as er af tikt, hij blijft nu probleemloos branden. :)

20200820_151900.jpg



20200815_110510.jpg


20200820_152115.jpg


20200819_185452.jpg


De hoeveelheid rook is goed te regelen, van een dun sliertje tot een dik rookgordijn.
Deze zalm is 80 uur gerookt, is lekker stevig en verrukkelijk.

20200802_120650.jpg


20200802_120809.jpg



En ook wat kaas geprobeerd, maar dat werd wat lastig i.v.m. de hoge buiten temperaturen.

20200626_205458.jpg



Het is wat werk geweest maar het was echt wel de moeite waard.
Het is nu afwachten tot het weer wat koeler wordt voor de volgende experimenten.
 
Laatst bewerkt:
Lekker hoor. Ben erg benieuwd naar de kaas
 
Terug
Bovenaan Onderaan