BasBQ
Beef en Steak

Verse venkelworstjes

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
DSCN2364.jpg

Afgelopen weekend heb ik de moulinex charlotte maar weer eens afgestoft om worstjes te maken. Ik had namelijk heel veel zin in goede venkelworstjes en die had de vleesjuwelier niet. Ja, wat moet je dan?

Het recept is een combi van Mac's bbqpit, van wat er hier allemaal gepost is, en van een vaag hersenspinsel van me dat ik niet kon terugvinden. Ik had het belangrijkste onthouden, er moest vermout in.

Uiteindelijk heb ik het zo gedaan, omgerekend naar 1kg vlees. Ik had voornamelijk vette schouderkarbonade, met een klein beetje buikspek, ik denk 20-25% vet.

- Dan ca. 10-12gr zout (niet netjes afgemeten, ik had het iets te zout),
- 1,5 eetlepel venkelzaad,
- 1 ruime eetlepel zwarte peperkorrels (ongemalen),
- 2 tenen knoflook en
- 90ml witte wijn met een scheut vermout.

De venkel en peper heb ik tot een fijn poeder gemalen in de koffiemolen. Het vlees in blokjes, aangevroren (ook de machine onderdelen in de vriezer0 en gemalen, dan de kruiden erdoor en gelijk weer in de diepvries, lekker plat in een zakje zodat het snel koelt. Machine onderdelen ook opnieuw in de vriezer en de mengkom (glas) in de koelkast.

DSCN2356.jpg


Het enige dat me bijgebleven is van dat boek over worst van meneerwateetons is 'meng koud'. Dus na het kneden van het deeg hoppa alles weer aanvriezen. Ondertussen de darm schoongespoeld (even water erdoor laten lopen) en nog een uurtje in de wasbak weken, en dan afvullen. Bij de charlotte gaat er helemaal geen mes of plaatje in als je de vultuit erop zet, dus het deeg wordt niet verder gemalen.

En toen hadden we een hele zooi venkelworstjes. Heeeeeeeeerlijk! Vanavond nog een paar in de pan. Dan moet je snel zijn als je een foto wil schieten anders zijn ze weg...



En toen vond ik achteraf nog het recept dat ik eigenlijk had willen maken, luganega, met parmezaan, citrusschil en vermout. Voor de volgende batch dus, want ja als je dit eenmaal weer proeft en de slag te pakken hebt... :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
lekkere worstjes hoor
 
Venkel worstjes zijn bij ons ook de favoriet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Creatief
 
Op met je vork in de koeke(n)pan staat hier de doodstraf. Zelfs al is het een gietijzeren of plaatstalen pan.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan