BasBQ
Beef en Steak

Hoe gaat vuur door een Kamado, dus waar plaats ik rookhout?

 
 
 

Henk

Vuurmaker
Berichten
93
Om gedurende langere tijd verse rook in mijn Bastard te krijgen kan ik op verschillende plekken rookhout stoppen. Maar welke plekken zijn dat?

Zo had ik laatst voor een Schweinshaxe 2 chuncks hout gebruikt: 1 direct in het vuur midden in de vuurschaal, 1 aan de rand van de vuurschaal. Die 2e chunck was na 5 uur nog helemaal niet gebruikt en lag dus duidelijk verkeerd.
 
ik leg de chunks altijd op de cherry pit (vuurhaard) of in ieder geval er zo dicht mogelijk bij

Als ik dat niet doe heb ik altijd het probleem dat ze niet of half oproken.

 
Ewald zei:
ik leg de chunks altijd op de cherry pit (vuurhaard) of in ieder geval er zo dicht mogelijk bij

Als ik dat niet doe heb ik altijd het probleem dat ze niet of half oproken.

In dat geval leveren 2 chunks toch 2x zo veel rook, en niet 2x zo lang rook?
 
Henk zei:
Ewald zei:
ik leg de chunks altijd op de cherry pit (vuurhaard) of in ieder geval er zo dicht mogelijk bij

Als ik dat niet doe heb ik altijd het probleem dat ze niet of half oproken.

In dat geval leveren 2 chunks toch 2x zo veel rook, en niet 2x zo lang rook?

't zou best eens kunnen en och ik vind ook wel eens een half opgerookte chunk, vind ik niet zo'n probleem.
Ik wil toch niet te lang roken i.v.m. een te overdreven bittere rooksmaak.
3 chunks is voor ons meer dan genoeg voor een prima smaak.       



Bij deze bisket wat kleine chunks gebruikt maar meer dan genoeg rook.

 
Het klinkt clich?, maar inderdaad wat Hans zegt +1 maar weer. :D
Ik ga daarom nagenoeg nooit over de 100 gram appelhout (dat is het enige hout waar ik mee warm rook)

Ja ik weeg mijn rookhout :blush:

Ik zie rookhout als smaakmaker, net al zout.
Het maakt niet veel uit of ik in 1 keer een theelepel zout ergens in rub of dat ik dat in etappes doe, het blijft 1 theelepel ;)
 
Ewald zei:
Ik zie rookhout als smaakmaker, net al zout.
Het maakt niet veel uit of ik in 1 keer een theelepel zout ergens in rub of dat ik dat in etappes doe, het blijft 1 theelepel ;)

Dus het maakt niet uit of je die 100 gram als 1 grote compacte chunck, een aantal kleine chuncks, snippers of zaagsel op de cherry pit gooit? Want op andere plekken in dit forum lees ik dat de rook het beste gelijkmatig toegevoerd kan worden en er daarom het best met chuncks gewerkt kan worden.

Ik dacht dat rook meer als een marinade werkt dan als een rub: lang niet alles komt in je product terecht en niet alleen de concentratie maar ook de tijd is van belang.
 
Eigenlijk geef je het antwoord zelf al min of meer, je legt een chunk precies in center (vuurhaard startlocatie) en die andere er net iets buiten. Naarmate dat de kolen opbranden gaat de vuurhaard steeds verder naar buiten toe waardoor de 2e chunk begint te roken.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk

 
Henk zei:
Ewald zei:
Ik zie rookhout als smaakmaker, net al zout.
Het maakt niet veel uit of ik in 1 keer een theelepel zout ergens in rub of dat ik dat in etappes doe, het blijft 1 theelepel ;)

Dus het maakt niet uit of je die 100 gram als 1 grote compacte chunck, een aantal kleine chuncks, snippers of zaagsel op de cherry pit gooit? Want op andere plekken in dit forum lees ik dat de rook het beste gelijkmatig toegevoerd kan worden en er daarom het best met chuncks gewerkt kan worden.

Ik dacht dat rook meer als een marinade werkt dan als een rub: lang niet alles komt in je product terecht en niet alleen de concentratie maar ook de tijd is van belang.

Precies dat Henk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan