BasBQ
Beef en Steak

Hulp gevraagd! | Ierse flat ribs bereiding

 
 

wijmaar

Kooltjesharker
Berichten
169
Komend weekend wil ik voor een verjaardag Ierse Flat ribs serveren (deze: https://beefensteak.nl/ierse-flat-ribs/). Nu lees ik mega uiteenlopende bereidingstijden, in het bereik 4-14 uur. Ik begrijp dat ieder stuk verschillend zal zijn, maar vind dit wel echt een super groot verschil. Mijn enige referentie is een Jacob's ladder, die er 12u over heeft gedaan op 107c.

Ik heb een stuk met 3 ribben van ca. 1500g. Op basis van wat ik tot nu toe heb gelezen verwacht ik een uurtje of 7 nodig te hebben (3-4 u voor bark, en dan nog paar uurtjes in butchers paper). Ik wil ze rond een uur of 16 serveren, dus huidige planning is om 8:30 op de q. Toch nog een paar vragen:

[list type=decimal]
[*]Zouden jullie eenzelfde inschatting maken qua planning?
[*]Mocht het onverhoopt toch sneller gaan dan verwacht, wat zouden jullie doen? Door laten gaan tot goede garing (ergens rond de 90) en daarna warm houden in bijv koelbox met handdoeken?
[/list]

Thanks!
 
Ik maak ze altijd volgens de Jord Althuizen methode (Texas Beef Ribs) en English cut, dus voor de bereiding eerst alle botjes losgesneden zodat je losse ribjes elk met 1 botje hebt. dit verkort wel de bereidingstijd bij mij doen ze er al meestal 7 uur over (BBQ temperatuur 115 graden C). Ik pak ze altijd in, niet in butcher paper maar alu folie, ik denk dat Alu folie ook een grotere warmte isolatie factor heeft dan butcher paper.
garen tot minimaal 92 graden C. maar iets verder is hier nooit een probleem geweest (lees 97 graden C.)

Even verplaatst naar de rookkamer, is een vraag over bereiding en niet de bereiding zelf met foto's van de sessie



 
Ewald zei:
Ik maak ze altijd volgens de Jord Althuizen methode (Texas Beef Ribs) en English cut, dus voor de bereiding eerst alle botjes losgesneden zodat je losse ribjes elk met 1 botje hebt. dit verkort wel de bereidingstijd bij mij doen ze er al meestal 7 uur over (BBQ temperatuur 115 graden C). Ik pak ze altijd in, niet in butcher paper maar alu folie, ik denk dat Alu folie ook een grotere warmte isolatie factor heeft dan butcher paper.
garen tot minimaal 92 graden C. maar iets verder is hier nooit een probleem geweest (lees 97 graden C.)

Even verplaatst naar de rookkamer, is een vraag over bereiding en niet de bereiding zelf met foto's van de sessie
Thanks! Ze liggen er inmiddels een dik uur op en zitten al op 72 graden . Ze gaan dus wel heel erg snel! Wat zouden jullie doen? Gewoon laten gaan tot 92-97 en dan opwarmen zodra we gaan eten? Of eraf halen op een bepaald moment en dan straks laatste stuk in de oven doen?

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Laten liggen tot ze helemaal klaar zijn, achteraf kun je ze eventueel opwarmen, bijvoorbeeld in een jus of vacuum verpakt au bain marie
 
Ewald zei:
Laten liggen tot ze helemaal klaar zijn, achteraf kun je ze eventueel opwarmen, bijvoorbeeld in een jus of vacuum verpakt au bain marie
Thanks! Heb uiteindelijk gewoon laten liggen, en maar goed ook, van 10:15 - 14:15 al strak op de 77 en begon net zelfs te dalen.

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Uiteindelijk tikten ze om 1730 de 92 graden aan, nadat ik ze zelfs nog los heb gesneden en in drie?n heb verpakt omdat ze anders niet op tijd klaar waren geweest... Het blijft een wispelturige hobby . Ze waren heerlijk!

ab3ca05584d32568cc4d353e4152e702.jpg
70881f230a96327fa2c436511c82f6c4.jpg


Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Missie geslaagd!
Zien er goed uit.
 
Prima geslaagd zien er lekker sappig uit
 
Op basis van het resultaat van het eten, lijkt me dat de verjaardag een groot succes is geweest :)
Ziet er super sappig uit en wil dit zeker ook proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan