BasBQ
Beef en Steak

vlees ontdooien, gehakt malen, vacumeren en weer invriezen voedselveilig?

 

Smokerb

Stoker
Berichten
295
Ik maak tegenwoordig regelmatig zelf mijn hamburgers, omdat ik niet altijd een burger of 10 nodig heb heb ik er pas een aantal teveel gemaakt en na vacumeren weer ingevroren, nou vroeg ik me af in hoeverre dat voedselveilig is, hoor namelijk vaak dat het niet de bedoeling is om vlees na ontdooien weer in te vriezen. lijkt mij niet teveel kwaad kunnen wanneer er schoon gewerkt wordt toch?

wie kan hier opheldering over geven?  :)
 
Alles hangt samen met hoe en wanneer het is ingevroren en hoe het wordt ontdooid.
Bacteri?n gaan niet dood bij - 18. De bacteriegroei wordt enkel gestopt met invriezen.
Wacht je tot het laatste moment met invriezen en laat je het de 1e keer ontdooien buiten de koelkast, dan krijgen bacteri?n kans genoeg te groeien en zou ik het niet opnieuw invriezen.
Vries je het snel in en laat je het in de koelkast ontdooien dan zie ik geen reden voor voedselveiligheid om het niet opnieuw in te vriezen.

Dit staat los van de kwaliteit die je eventueel verliest.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Barbeknoei zei:
Alles hangt samen met hoe en wanneer het is ingevroren en hoe het wordt ontdooid.
Bacteri?n gaan niet dood bij - 18. De bacteriegroei wordt enkel gestopt met invriezen.
Wacht je tot het laatste moment met invriezen en laat je het de 1e keer ontdooien buiten de koelkast, dan krijgen bacteri?n kans genoeg te groeien en zou ik het niet opnieuw invriezen.
Vries je het snel in en laat je het in de koelkast ontdooien dan zie ik geen reden voor voedselveiligheid om het niet opnieuw in te vriezen.

Dit staat los van de kwaliteit die je eventueel verliest.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Vlees komt bij beef en steak vandaan en komt dus ingevroren binnen. Wordt uiteraard ontdooid in de koelkast bij 4?c en heeft dan vaak wel in de richting van de 48 uur nodig om te ontdooien, heeft alleen tijdens het snijden en malen buiten de koelkast gelegen, ging om 3kg a 4 kg met een porkert 8 Dus heeft wel kort buiten de koelkast gelegen tijdens het malen en persen maar geen uren. Na het vormen hebben ze samen met de verse voor die dag even in de koelkast gelegen waarna de burgers gevacumeerd zijn en vervolgens naar -18 ingevroren.

De kwaliteit ben ik ook benieuwd naar. Het vacumeren zou wel moeten helpen dus ben benieuwd in hoeverre de kwaliteit achteruit is gegaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Ik zou hier niet te bang voor zijn...

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Dacht ook altijd dat dit niet mocht, maar laatst ook een heel artikel gelezen dat dit prima kan zolang je het vlees inderdaad ontdooid in de koelkast.



Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk

 
Tom# zei:
Dacht ook altijd dat dit niet mocht, maar laatst ook een heel artikel gelezen dat dit prima kan zolang je het vlees inderdaad ontdooid in de koelkast.



Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk
Ik kwam net toevallig ook een dergelijk artikel tegen. Wat dat betreft durf ik het sowieso wel aan. Wat ik me in dit geval vooral afvraag is wanneer is het tijdens het malen te lang buiten de koelkast. Zo kort mogelijk is altijd het streven maar wat is de maximale veilige tijd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
Voor voedselveiligheid gaat het puur om de bacteriegroei. Met snel invriezen en in de koelkast ontdooien, beperk je de groei.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
SmokerB zei:
Tom# zei:
Dacht ook altijd dat dit niet mocht, maar laatst ook een heel artikel gelezen dat dit prima kan zolang je het vlees inderdaad ontdooid in de koelkast.



Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk
Ik kwam net toevallig ook een dergelijk artikel tegen. Wat dat betreft durf ik het sowieso wel aan. Wat ik me in dit geval vooral afvraag is wanneer is het tijdens het malen te lang buiten de koelkast. Zo kort mogelijk is altijd het streven maar wat is de maximale veilige tijd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Dan gaat het eerder om veilige temperatuur. Meet eens hoe warm je vlees is na het malen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan