BasBQ
Beef en Steak

Home made BGE meubel

 
 
 

basv88

Stoker
Berichten
457
Goedemorgen mede-kluskoningen,

Na lang wikken, wegen en vergelijkingen van alle kamado's, uiteindelijk besloten een BGE aan te schaffen. Toen dat eenmaal besloten was, kwam de volgende vraag. Inbouwen in een meubel of gewoon het standaard verrijdbare nest gebruiken? Uiteindelijk besloten een verrijdbaar meubel te maken zodat alle roosters, rookhout en dergelijke ook een mooi plekje krijgen. Dus hieronder een verslag van de bouw van het meubel.

Besloten het meubel te maken van Douglas hout, dus wat hout besteld bij de houthandel en aan de slag.
Kw0S1jOl.jpg


Begonnen met het maken van het boven en onderframe van balken 70x45 mm. Deze onder 45 graden gezaagd zodat ik deze kan verlijmen. Ik wil namelijk geen schroeven in het zicht.
Daarna de poten gemaakt van balken 70x70 mm. Deze ingezaagd zodat ik een deel van de poot kan gebruiken voor het bevestigen van het frame.
Wtq3rcal.jpg


gFTv4yOl.jpg


zqbsKHzl.jpg


En deze uiteindelijk gemonteerd aan het onder en boven frame. Ook gelijk de balken voor het blad neergelegd zodat ik kon zien of alles een beetje in verhouding was. Uiteindelijke maat is 1220x74mm geworden.
tShoDQ2l.jpg


Op de foto zie je tevens een dwarsligger voor het plateau waar de BGE op komt te staan. Deze is bevestigd met behulp van deuvels zodat er geen schroeven zichtbaar zijn na de montage.

Daarna het boven frame gemonteerd, het plateau (hoogte vanaf blad 390 mm) voor de BGE en het blad. En even het deksel er op gelegd om te kijken hoe het stond :D.
xNPxJ7bl.jpg


De volgende dag de wielen gemonteerd en het gat gezaagd (550 mm). Eigenlijk wilde ik eerst het hele meubel afmaken maar gezien het mooie weer en dat het meubel toch al verrijdbaar is, besloten de BGE te monteren.
sKfstwAl.jpg


XXSKbLAl.jpg


lP4ac0Rl.jpg


Tsja en toen die in elkaar stond, moest die natuurlijk ook aan. Dus een paar kippetjes gehaald en een BCC gemaakt op het eitje. Temperatuur bleef aardig stabiel maar liep uiteindelijk toch iets te ver op. Het korstje was dus lekker krokant :D
zhfCDk6l.jpg


Een verslag van de BCC is trouwens hier te vinden: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=19273.0

Ondertussen nog een dagje gewerkt maar gisteren een dag vrij en het meubel afgemaakt. De zijkanten dicht gemaakt en de eerste lades gemonteerd.
cYprfugl.jpg


Lades zijn gemaakt van multiplex en daarna bekleed met hout. De zijkanten zijn dicht gezet met douglas panelen en vanaf binnen geschroefd. Meubel is rondom dicht, behalve waar de BGE staat. Dit advies kreeg ik vanuit de winkel zodat je een betere luchtstroom hebt en het eitje zijn warmte kwijt kan. Ik heb ook het originele nest gebruikt om het ei in te zetten. Dit staat stabieler dan ik vooraf dacht.
a58D6Xml.jpg


nWawMhul.jpg


Q355u2Bl.jpg


hpwF5MHl.jpg


Meubel was toen klaar dus er zat niks anders op dan het gereedschap op te ruimen en de lades te vullen met de conveggtor en het rookhout. Jullie zien al dat er nog ruimte over is, dus tijd dat er meer accessoires bij komen :D.
nlHm7kjl.jpg


zhSF1Q5l.jpg


PjUbW7Xl.jpg


Gisteren helaas geen tijd meer gehad om het eitje aan te zetten dus dat vandaag maar eens doen! Iemand nog een lekker receptje voor vanmiddag?

Bedankt weer voor het lezen en laat me weten wat je er van vindt!
 
Mag ik vragen wat de afmetingen van het blad zijn?
 
Rob65 zei:
Mag ik vragen wat de afmetingen van het blad zijn?

Ik dacht 1220 x 740 mm.. Even snel uit het hoofd. Als je het exact wilt weten, moet ik het even voor je opmeten.
 
erg mooi gemaakt, dat zal het barbecueen zeker een stuk leuker maken!
 
Mooi hoor.
Geen lak/beits/olie?
 
mooi gedaan, helemaal met de laden, top!
 
dennis zei:
Mooi hoor.
Geen lak/beits/olie?

Nee geen lak oid. Ik heb een tafel van onbehandeld Douglas staan en deze wordt nu pas mooi. Hij is nu vol grijs en er komen links en rechts wat scheuren in. Prachtig :).
 
Zeker mooi, maar douglas is niet heel duurzaam, onbehandeld, toch?
 
dennis zei:
Zeker mooi, maar douglas is niet heel duurzaam, onbehandeld, toch?

10 a 15 jaar moet het onbehandeld wel mee gaan. Vooral belangrijk dat het niet in het vocht staat. Daar gaat al het hout van kapot.

En als het kapot gaat, hebben we weer wat te doen toch :D
 
Nog zo lang ja?
Ik gokte op de helft eigenlijk.
Maar 10-15 is mooi :)
 
Schitterend setje zo, mooi gemaakt!
 
Mooi meubel. Komen er nog handgrepen aan de laden?
 
Dank allemaal voor de complimenten!

Brecht zei:
Mooi meubel. Komen er nog handgrepen aan de laden?

Nee, ik heb push geleiders gebruikt. Dus een even tegen de lade duwen en hij komt naar buiten :)
 
Heb ik hier ook van die push geleiders, wel niet in een barbecuemeubel maar ik vind die wel niet zo gemakkelijk, bij de minste hapering of een duw per ongeluk gaan die open. Wat heb ik al gevloek op die dingen. Maar het staat wel erg mooi zonder handgrepen, een mooie strakke afwerking.
 
Brecht zei:
Heb ik hier ook van die push geleiders, wel niet in een barbecuemeubel maar ik vind die wel niet zo gemakkelijk, bij de minste hapering of een duw per ongeluk gaan die open. Wat heb ik al gevloek op die dingen. Maar het staat wel erg mooi zonder handgrepen, een mooie strakke afwerking.

Haha ik ervaar hier inmiddels hetzelfde.. Als ik over de tegels rijd met het meubel, gaan ze soms al open.. Wie mooi wilt zijn, moet pijn leiden?
 
Yes, of toch een paar hele mooie handvatten zoeken. :D
 
Mooi gemaakt meubel hoor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan