BasBQ
Beef en Steak

Eerste brisket op een pelletsmoker

 
 
 

eikie

Kooltjesharker
Berichten
175
Onlangs na lang wikken en wegen toch een pelletsmoker aangeschaft (smokeybandit lumberjack).
Na een test kip en proef beefribs (geen foto's, dus niet gebeurd, maar wel verdomd lekker) nu de stap gemaakt naar een brisket.
Helaas is de voorbereiding ook niet gebeurd (geen idee waar de foto's zijn gebleven, maar het ging om een 2,5 kg point (van B&S), met simpel alleen peper en zout.
Vanochtend om half tien op de smoker (125gr).
2weaq28.jpg

Voor een dosis extra rook, een smokertube gevuld met hikory pellets.
Gedurende de cook tijdje de stad in geweest (inmiddels al voldoende vertrouwen in de bbq en het gemak van een pelletsmoker) en tussen 3 en 4 uur weer eens gekeken naar de kerntemperatuur. Dat uur geen graad opgeschoten. Om etenstijd niet te ver naar achteren te schuiven, de point in aluminium folie verpakt.
71jml4.jpg


Een uur later bleek de temperatuur in sommige delen al de 100 aan te tikken, veel sneller dan verwacht. Sateprikker ging er redelijk soepel in, al heb ik geen ervaring om daar mee te vergelijken.
282qjxv.jpg


Het stuk weer ingepakt in onder meer theedoeken en een uur in een piepschuimen doos gelegd, wachtend op de rest van het diner (aardappel gratin en salade).
ms1tlc.jpg


Het resultaat was, zeker voor mijn eerste poging, zeker niet slecht. Maar, zoals zo vaak met brisket, een tikje te droog. Ik ben bang dat ik iets teveel vet van te voren heb weg gesneden, maar daarnaast had ik het vlees zelf ook iets vetter verwacht.

Morgen een gedeelte als burnt ends op tafel en mocht er dan nog wat over blijven, wat plakjes op een sandwich o.i.d.

Al met al een redelijk geslaagde sessie en wederom positieve indrukken van de pelletsmoker..
 
Mooi stuk vlees. Brisket is en blijft een moeilijk stuk vlees om helemaal goed te krijgen dus veel oefenen . Maar volgens mij mag je zeker tevreden zijn over je eerste brisket, ik vind het er smakelijk uitzien.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Mooi stuk vlees met een mooie rookring, jammer dat ie wat aan de droge kant was.
Gefeliciteerd met je stickertje.

 
Het blijft natuurlijk brisket. Een lastig stuk om te bereiden.
 
noskos zei:
Het blijft natuurlijk brisket. Een lastig stuk om te bereiden.

Helemaal mee eens.
Is altijd weer een uitdaging.
En kan ook per runder soort erg verschillen. ;)
 
Dank allen, leuk om de sticker collectie (vrijwel) compleet te hebben...

Had, gezien de reputatie en mijn eerste keer, ook geen perfect resultaat verwacht en gelukkig heeft de commissie het beslist dat een nieuwe poging mag plaatsvinden, dus kan blijven oefenen.

Burnt ends waren meer dan prima vandaag.
 
Ziet er lekker uit hoor. Mooie kleur en rookring ook!

Heb het zelf nog niet gemaakt. Lijkt alsof ik er een beetje bang voor ben ;). Heb het een aantal keer op in bbq-restaurants maar eigenlijk nooit een echt lekkere. Misschien dat dat me ook tegen houdt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan