BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste zalm (koud)

 
 
 

Foxtrot86

Stoker
Berichten
377
Als eerste (of eigenlijk 2e, want ik had al een testje met wat kaas gedaan), gebruik van de CSG, heb ik besloten een zalm te roken.

Ik heb hierbij het recept gebruikt van Noskos. Zie link: https://www.bbq-nl.com/2014/12/koud-gerookte-zalm.html

Wel wat kleine aanpassingen gehad. Zo heb ik de helft van de zalm gezout met zwart Hawaiiaans zeezout ipv het gewone zeezout. En heb ik houtmot gebruikt van beuk ipv eik. (Rooktijd 9,5 uur).

De ingredienten.

  Alles gemengd, in dit geval met het zwarte zout

en het normale zout

Na 24 uur in de koelkast met wat gewicht er op.

Viel mij op dat er meer vocht was vrijgekomen bij het zwarte zout.

Het eindresultaat na het roken.


Wij hebben stiekem al wat gesnoept. Er is een smaakverschil ontstaan tussen de 2 soorten zoutmengsels. Het zwarte zoutmengsel gaf een steviger/robuustere smaak aan de zalm (nog steeds erg lekker), waarbij het normale zoutmengsel een veel lichtere, bijna fris/zoete smaak af gaf.

Van het roken zelf ben ik vergeten een foto te maken. Iets met de zonnepanelen van mijn buurman die in mijn dak zaten.  :-O

 
Lust ik wel!
 
Zalm..........gaat er altijd wel in, lekker :)
Warm of koud.
 
Lekker! Eet je alles in 1 keer op of gaat een deel vacu?m in de vriezer of koelkast?
 
Dit keer zal het meeste i.c.m een courgettesoep gegeten worden. Het restant zullen we waarschijnlijk op wat toastjes o.i.d. wel verslinden haha.

Het is hier al een hit. Volgende keer gaat er een hele zijde op misschien wel 2. Dan zal er vermoedelijk wel een deel gevacu?meerd in de vriezer eindigen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan