BasBQ
Beef en Steak

SCA

 

elhopo

Kooltjesharker
Berichten
104
Ik zag dat vlak bij mij in de buurt binnenkort een SCA judging cursus is, en ergens lijkt het me wel leuk om mij daarvoor in te schrijven:

Become a Steak Cookoff Association Certified Judge and be able to judge SCA events anywhere in the world! The SCA is the fastest growing cooking organization in the world and projects over 165 events in 2018.

Ik heb al eens eerder gekeken naar een KCBS cursus, maar over het algemeen is zo'n cursus nooit bij mij in de buurt.
Doel voor mij is meer te leren over de jurering, en wellicht leer ik er zelf ook beter van bbq-en. Daarnaast lijkt het me wel leuk om eens zo'n jurering te doen. Per slot: wie zou er nou niet een lekker stukje vlees willen proeven waar een team zijn stinkende best op heeft gedaan?!?

Nu is mijn vraag: Heeft dit nut, of is het zonde van de tijd? Is SCA interessant genoeg, of is KCBS het enige wat telt? Wat zijn de verdere voordelen, etc etc. Kortom, wie kan me er wat over vertellen?
 
SCA is een heel ander beest dan de KCBS, een steak is snel klaargemaakt en het jureren is ook vrij vlot, het moet immers allemaal warm blijven. KCBS is uitgebreider qua categorie?n, en de jurering is iets complexer. Je zou ook naar de jurycursus van de spiksplinter nieuwe IBBQS kunnen gaan om te leren hoe je Whole Hog (hele varkens op de barbecue) kunt jureren. Meer informatie daarover vind je op hun (onze) site: https://www.ibbqs.com

De jury cursussen zijn 10 en 17 maart en worden bij respectievelijk Vuur en Rook en de Dutch Food School (Luttelgeest) gehouden.

Harry Havinga verzorgt voor ons de judging classes en gaat diep op de materie in, we willen dat de jury een gedegen kennis heeft van wat ze aan het doen zijn. Je kunt bij ons ook zakken voor je cursus ;)
 
Een SCA jurycursus doen om daarna nooit te gaan jureren lijkt me zonde van het geld. SCA wedstrijden worden meestal gehouden op zaterdag tijdens een KCBS-wedstrijd, en wat Dennis al aangeeft, is het jureren maar kort. Je moet er dan wel speciaal naar toe rijden. De cursus wordt ook gegeven door Harry en hij zal zeker goede tips geven om zelf een goede steak te maken, maar ik zou dan eerder kiezen voor een algemene bbq-workshop.

Ook voor het jureren van KCBS-wedstrijden moet je rekening houden met de reis, alleen is dit een dagvullend programma.

De cursus die Dennis noemt is zelfs mooi en leerzaam als je nooit van plan bent om te gaan jureren, al is Suydersee BBQ-contest voor jou zelfs op de fiets te doen  ;)
 
Misschien kan je beide combineren. De zaterdag jureren op de sca, de zondag kcbs. Kan je er gewoon weekendjes uit van maken

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Voor de duidelijkheid: het lijkt me ook leuk om te jureren, dus wat dat betreft is het dan niet voor niets :)

Zit nu wel een beetje in dubio, een cursus jurylid ibbqs is wel leuk, maar lijkt wat beperkt (alleen whole hog). Kreeg net een berichtje van Leo over het Triple T bbq team.  Triple T barbecueteam lijkt me erg gaaf, maar het kost me wel redelijk wat weekenden, en dat betekent dat mijn vrouw alleen thuis voor de kids moet zorgen. Aan de andere kant zijn dat maar 3 weekenden... Keuzes, keuzes, keuzes...
 
elhopo zei:
Kreeg net een berichtje van Leo over het Triple T bbq team.  Triple T barbecueteam lijkt me erg gaaf, maar het kost me wel redelijk wat weekenden, en dat betekent dat mijn vrouw alleen thuis voor de kids moet zorgen. Aan de andere kant zijn dat maar 3 weekenden... Keuzes, keuzes, keuzes...

Vorig jaar aan mee gedaan en dat waren wel hele gave weekenden. Ook mijn vrouw moest het thuis even opvangen maar ik zou het zo weer doen..
 
Richard Soeteman zei:
elhopo zei:
Kreeg net een berichtje van Leo over het Triple T bbq team.  Triple T barbecueteam lijkt me erg gaaf, maar het kost me wel redelijk wat weekenden, en dat betekent dat mijn vrouw alleen thuis voor de kids moet zorgen. Aan de andere kant zijn dat maar 3 weekenden... Keuzes, keuzes, keuzes...

Vorig jaar aan mee gedaan en dat waren wel hele gave weekenden. Ook mijn vrouw moest het thuis even opvangen maar ik zou het zo weer doen..
+1
echt een onvergetelijke ervaring, niet over nadenken en gewoon doen. ga je echt geen spijt van krijgen. En het zijn MAAR 3 weekenden. Je leert daar zoveel dat je vrouw er uiteindelijk ook wat aan heeft  B-)
 
McPeet zei:
Richard Soeteman zei:
elhopo zei:
Kreeg net een berichtje van Leo over het Triple T bbq team.  Triple T barbecueteam lijkt me erg gaaf, maar het kost me wel redelijk wat weekenden, en dat betekent dat mijn vrouw alleen thuis voor de kids moet zorgen. Aan de andere kant zijn dat maar 3 weekenden... Keuzes, keuzes, keuzes...

Vorig jaar aan mee gedaan en dat waren wel hele gave weekenden. Ook mijn vrouw moest het thuis even opvangen maar ik zou het zo weer doen..
+1
echt een onvergetelijke ervaring, niet over nadenken en gewoon doen. ga je echt geen spijt van krijgen. En het zijn MAAR 3 weekenden. Je leert daar zoveel dat je vrouw er uiteindelijk ook wat aan heeft  B-)
+2
Met triple T leer je meer als met een judge class, behalve het beoordelen leer je ook veel van de masterclasses.
Zeker als je niet van plan bent veel te jureren is dit de beste optie.
En die weekenden overleefd je vrouw ook wel...
 
Op zich zal het overleven wel lukken, maar dit jaar komt toevallig ontzettend slecht uit. Ik denk dat ik mijn plannen voor dit jaar even uitstel en mocht het volgend jaar weer georganiseerd worden ben ik van de partij. Allemaal bedankt voor het meedenken!
 
Volgend jaar zeker meedoen! Ik zit bij deze lichting en ook ik laat familie thuis. Eerste weekend hebben we achter de rug en wat een top weekend was het! Leo en Desiree hebben alles tip top in orde en de workshops waren super informatief. Kan niet wachten tot het volgende weekend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan