BasBQ
Beef en Steak

Inkbird PID-controller icm Weber keteltje

 

Kcir

Tondelzoeker
Berichten
17
Dit weekend heb ik een PID-controller gemaakt (op basis van een Inkbird ITC-106). Deze heb ik in een oud wijnkistje gemaakt, zodanig dat in de temp-probes e.d. kan opbergen in het kistje.

Ik heb in mijn Weber keteltje een koperen pijpje onder de kooltjes gemaakt met een aantal gaatjes erin, en deze aangesloten op de ventilator. Heb er een oud kogelkraantje tussen gezet, om enigszins de flow te kunnen knijpen (ik vind dat die kleine ventilator nog best hard blaast). Boven dit pijpje komt het kolenroostertje.

Gister alles geprobeerd en ben erg tevreden. Eerst de Q opgestookt. Wat mij opviel is, dat met de onderste schuif dicht, de kooltjes veel minder hitte afgeven dan ik dacht en de temperatuur heel langzaam oploopt. Door de ventilator aan te zetten, merk je duidelijk een stijging in temperatuur.

De Inkbird heeft een auto-tune functie, dus deze geactiveerd. De Inkbird laat de temperatuur wat afnemen en oplopen en bepaalt zo de beste waardes voor de PID.

Daarna meteen een mooi ribbetje op het rooster gegooid voor een dikke drie uur. Dat ging echt perfect, heb ??n keer aan het einde de half verbrande kooltjes even bij elkaar geveegd.

Mijn bevindingen
- temperatuur is super stabiel
- verwarmen gaat snel, maar niet te snel
- er komt wel veel as op/naast het pijpje, ben benieuwd of deze nou snel verstopt of niet
- de ventilator draait wel een groot gedeelte van de tijd, niet per se een nadeel, maar het viel me op.
- het lijkt alsof de kooltjes net iets minder lang meegaan, maar dat is een gevoel

Misschien moet ik nog een test doen door 'indirect' de lucht in de ketel te blazen.
Geen idee hoe lang het ventilatortje meegaat, hij wordt redelijk veel aan- en uitgeschakeld, maar ach, dat zien we wel weer.

Heb nog een tweede meting gedaan met een andere thermometer. Die lijkt wat minder stabiel, maar ik denk dat dat komt omdat dat een ander type sensor is. Het lijkt alsof die wat sneller reageert op opwarming/afkoeling. Maar het scheelt maar een paar graden ten opzichte van het thermo-koppel, wat ik voor de keteltemperatuur helemaal prima vind.

Is het nodig? Mwoah, met wat gevoel en wat ervaring is zo'n ketel best goed te regelen. Maar met langere runs is het zeker prettig. Is het leuk? Ja, ik vind het supergaaf om de temperatuur zo nauwkeurig geregeld zien te worden.

Op het kistje heb ik een keuze-schakelaar gemaakt (ventilator AAN, UIT en AUTO (via de PID-controller dus)). Groene lamp = ventilator aan, rode lamp = ventilator uit, blauwe lamp = PID-controller ingeschakelt. De drukknop is om de ventilator tijdelijk even uit te schakelen, bijvoorbeeld als je even in de ketel wilt kijken zonder dat alle as in je gezicht geblazen wordt ;-)

full.jpg
full.jpg
full.jpg


 
Jij handige kerel, jij!
 
Lekker bezig
 
Als je wilt voorkomen dat de gaatjes in de koperen leiding dichtslibben dan zou je ervoor kunnen kiezen de gaatjes in de zijkant of onderkant aan te brengen.
 
Tof projectje zeg, dat soort dingen zijn leuk om te maken! Vaak is het maken leuker als het gebruik, maar ik denk dat je hier wel wat lol aan gaat hebben!
 
Je zou kunnen denken aan zo?n ring die in de nieuwe webers zit om je brandstof in te doen. Dan heb je met je buisje geen last van as. Ik zou ook de gaatjes naar de wand laten blazen of iets naar beneden daarvan.

Dus blazen via de zijkant naar beneden. Zo doen de blowers van DigiQ dat ook bij een WSM.
 
Terug
Bovenaan Onderaan