BasBQ
Beef en Steak

Oklahoma Country Smoker of Kamado Joe Classic II ?

Lars27

Tondelzoeker
Berichten
3
Ik wil een nieuwe BBQ kopen en twijfel tussen de Oklahoma Country Smoker en Kamado Joe Classic II.

https://www.gaswinkel.com/catalogus/bbq_en_koken/14_inch_oklahoma_country_smoker_6_mm.htm

https://kamadojoe.nl/grills/classic-ll/

De Oklahoma Country Smoker geeft het echte 'buiten fikkie stoken'-gevoel, terwijl je met de Kamado Joe Classic II meer dingen kunt.
Wat zijn jullie ervaringen met een van deze twee BBQ's?

- Wat zijn argumenten om de Oklahoma Country Smoker te kopen?
- Wat zijn argumenten om de Kamado Joe Classic II te kopen?

Alvast bedankt!
 
Kamado is makkelijker. Voor een smoker moet je echt een geoefend Qer zijn (hitte werking is veel moeilijker).
 
Wat een keuze... voor een offset smoker heb je wat meer geduld nodig om onder de knie te krijgen. Maar als het lukt geeft het een heerlijk gevoel. Ik heb zelf anderhalf jaar geleden een goedkope offset gekocht om mee te spelen. Heb al heel veel leuke dingen gemaakt maar ben nog steeds aan het spelen met houtsoorten. De ene keer lukt het goed, de andere keer minder.

Voor je keuze hangt het heel erg af wat je wilt. Kan/wil je tijdens het smoken de hele tijd bij je bbq zijn? (Bij een offset wil je elk kwartier wel even je hout controleren of ventilatie aanpassen)
Of wil je hem aanzetten en een tijd kunnen vergeten?

Wat voor vlees wil je maken? Ik heb een keer pp op de offset gemaakt, maar was vanaf 23:00 tot 20:00 de volgende dag bezig om alles goed te krijgen en zoals gezegd, elk kwartier kijken.... met een kamado is dat heel anders.

Als je geen ervaring met een offset hebt, zou ik deze niet zomaar kopen, koop eerst een goedkope om te proberen en kijk daarna of het echt bevalt. Ik gebruik mijn offset regelmatig, maar als ik geen tijd heb steek ik de uds lekker aan. Heb ik bijna geen omkijken naar en kan ik ondertussen andere dingen doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Bedankt voor jullie reacties.
De kamado is dus duidelijk makkelijker in gebruik. Ik wist niet dat je bij pp zo vaak naar de bbq moet kijken

Mijn vriendin heeft een vraag: kun je ook pizza's en andere deegproducten maken in die smoker?
 
Bakken gaat heel goed in de kamado. In de smoker een stuk minder, die is ontworpen om op lage temperaturen te werken.

Kamado blijft mooi stabiel en met een zachtere houtskoolsoort die heet brandt heb je weinig rooksmaak. Handig voor cakes ed die veel rook opnemen en dan maar asbak gaan smaken.

Pizza op 300+ graden is ook geen probleem.
 
Lars27 zei:
Bedankt voor jullie reacties.
De kamado is dus duidelijk makkelijker in gebruik. Ik wist niet dat je bij pp zo vaak naar de bbq moet kijken

Mijn vriendin heeft een vraag: kun je ook pizza's en andere deegproducten maken in die smoker?


in principe wil je niet te veel bij je pp kijken, maar wel bij het hout bij de bereiding op een smoker.
je zou ik een smoker ook direct kunnen grillen, er zijn versies waar een houtskool bak onder het rooster te plaatsen is, maar dit is niet waar ze voor gebouwd zijn.
ik heb op mijn smoker per ongeluk wel temperaturen van 250 graden gehaald met hout in de vuurkamer. 300 is voor die van mij wat te hoog gegrepen, maar zou met andere versies mogelijk wel kunnen. dan heb je wel een pizza met de smaak van een houtgestookte oven.
 
Ik zou zelf ook niet zo goed kunnen kiezen, of eigenlijk zou ik ze beide willen hebben. Ik heb zelf een reverse flow gemaakt en zou die manier van low and slow niet willen missen. Heeft toch echt zn charme om op hout te stoken en lekker bezig te zijn met je vuur.

Ik heb mijn offset gemaakt dat je er inderdaad ook op kan grillen maar gebruik het uiteindelijk nooit, m'n WGA of Master Touch werkt dan beter. Een offset krijg je gewoon niet zo veelzijdig als een kamado. Al vind ik de offset voor low and slow wel de echte klassieker, daar blijft de offset mits je de tijd er voor hebt om er bij te blijven voor mij op nr1 staan.

Ook iets om rekening mee te houden is je soort brandstof  ik vind de offset met hout het leukst, houtskool of briketten kan maar werkt niet zo mooi en lekker, plus dat je een fortuin aan houtskool of briketten kwijt bent op een offset want zuinig zijn ze niet. Betekend dus wel dat je ergens hout kwijt moet kunnen als je m daar mee wil gaan stoken. Uitdagingen die dan om de hoek komen kijken is of je hout wel droog genoeg is etc. Als je geen voorraad meer hebt haal je dat niet even makkelijk bij een winkel. Ik vind dat hele proces wel leuk maar alles bij elkaar is het meer werk.

Maar als ik je vraag en reactie zo lees zoek je de veelzijdigheid van een kamado.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan