BasBQ
Beef en Steak

Kaas-ui broodje van de bbq

 
 
 

basv88

Stoker
Berichten
457
dmLaC7Pl.jpg


Goedemorgen!

Na diverse reacties op mijn verslag van een kaas-ui broodje met wat spiesjes (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=19496.0) en alle positieve reacties, hierbij het recept voor het broodje.

Het recept staat in Smokey Goodness 3 van de welbekende Jord Althuizen. Sowieso een beter plan om dit boek te kopen en ook te genieten van al het andere lekkers want dat staat er zeker in! Naar mijn mening de lekkerste recepten tot nu toe in de reeks. Maar om je alvast een voorproefje te geven, hierbij het recept met wat kleine aanpassingen.

Ingredienten:
150 ml lauwwarm water
15 g kristalsuiker
10 g gedroogde gist
300 g bloem
5 g zout
30 ml neutrale olie (om het bakblik mee in te olien)
30 g boter
150 g fijngehakte ui
1 el fijngehakte oreganoblaadjes
150 geraspte cheddar
0,5 tl cayennepeper (naar smaak)

Benodigdheden:
Bak- of broodblik
BBQ voor indirect

Bereidingswijze:
Duur: Voorbereiding 1,5 uur
Bereiding 30 - 45 minuten

Doe het water in een maatbeker en voeg de gist en suiker toe. Laat het mengsel een half uur staan. Meng in een grote kom de bloem en het zout en voeg het gistwater toe. Kneed het geheel in minimaal 5 minuten tot een elastisch deeg. Laat het in de kom 30 minuten rijzen op een arme plek.

Verwarm ondertussen in een pan de boter en stoof de ui met de oregano tot de ui glazig is. Laat afkoelen en meng met de cheddar en de cayennepeper.

Kneed na 30 minuten rijzen het kaas-ui mengsel door het deeg. Duw het deeg in het ingevette/ingeoliede cakeblik en laat het op een warme plek nog eens 30 minuten rijzen alvorens af te bakken. Op dit moment kun je de bovenkant nog bestrooien met extra kaas en/of ui. Ik heb dit niet gedaan maar doe dit de volgende keer zeker.

Bereid in de tussentijd je bbq voor op indirect bbq-en op 180 graden. Zodra de 30 minuten voorbij zijn, zet je het blik in het midden van de bbq en bak je hem in 30 minuten gaar. Bij mij bleek die na 30 minuten nog niet helemaal gaar en vooral erg bleek van kleur. Ik heb de bbq daarom nog 5 a 10 minuten opgestookt tot 220 graden. Dit zorgde voor een mooi knapperig korstje.

Nu komt het meest lastige stuk. Zodra die heerlijke geur je tegemoet komt, hij een mooi kleurtje heeft en mooi hol klinkt vanbinnen, laat je hem 10 minuten rusten en afkoelen. Met die heerlijke geuren, lijkt dit 10 uur te duren.


Eetsmakelijk!
 
Thnx. Gaan we maken!
 
Dank voor het delen van het recept. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan