BasBQ
Beef en Steak

Zelf aan de slag met Dry-agen

Natuurlijk kan ik makkelijk mijn stuk achterlaten bij de Makro, want daar hebben ze een droogkast, maar......hoe leuk is het om het zelf te doen?

Ik heb al een Solis 576 vacu?mmachine

Ik heb op www.drya.nl een startpakket gekocht.
https://drya.nl/product/startpakket-drya/

Bij de Makro een Braziliaanse Rib-eye gekocht van 1780gram.

Vanmorgen aan de slag gegaan.
Met de vac strips uitleg van Drya kwam ik uit op dit filmpje:

https://youtu.be/oXb9T2qHOJA

De eerste x ging helaas niet goed. Je moet het vlees "nat" in de zak doen, maar blijkbaar was dit bij dit stuk vlees net te extreem en trok ik vocht de strip in en daarmee ben je gewoon de spreekwoordelijke "Pino". Opnieuw begonnen.....

Ik heb de medium zak gebruikt.

Ik ga het stuk voor 60 dagen in de koelkast leggen en zal dit topic geregeld updaten met de vordering.
126a864d2572809c5609557504f7bfb1.jpg
ad0b71836636e4099bb6191648319eca.jpg
232d047ddc1168e211491df87ebd76b4.jpg
6ba01212ab1c9deed8779918b45d23a1.jpg
2ee378bafa1da0d4e63fcc99fdaac1f7.jpg
d296da2102387e17f6205efab9123848.jpg
d0fe26e0b7666d9c9d42b9f4d43f14bf.jpg
99b90c78d89881b48b02cc911a7d0091.jpg
981dc97f3af6c132c02ec43502e385f4.jpg


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
Nog wat foto's van het verwerken vanmorgen.
1f46379efe7c0cc4fa886565e3b59af1.jpg
95cc8bd6e42022b2bac7dab5bc47f90f.jpg
6cb42efda689207693fc5fd450f18129.jpg
c0d96222cd62babcfcd472743d4df6f5.jpg
828f41a18e4e755c064bed7416b84daa.jpg
c1b96a7e9ab651f7722434be8e6e1956.jpg
ad4a41ac8bf7e9ae866f60a923008f15.jpg
e24abd70c17e16ad380565ae179c1463.jpg
cf3149d489f519c6af7133f29e74243a.jpg


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
En dan met een sticker erop de koelkast in. Start: 11-08-2019.

Heb voor de zekerheid nog maar een thermometer besteld om te zorgen dat het tussen de 1 en 4 graden gaat blijven.

Ik verwacht dat stand 4 voor nu even het gemiddelde is.
c1282d143fb254579d0562afea1ea0b0.jpg
23610db00da4d823c42b0d8ac6bf4a52.jpg
a27abc563d19262bdbd9e893bc50216d.jpg


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
Leuk!
Waar is die gele strip nou precies voor?
 
SilverFox zei:
Leuk!
Waar is die gele strip nou precies voor?
Daarmee wordt er geen compleet vacu?m getrokken en blijft er dus de mogelijkheid dat er vocht uit de zak gaat. Dat hoor je ook duidelijk gezegd worden in het YouTube filmpje

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
Hmmm, owkee. Tis dus niet een kwestie van zo vacuum mogelijk sealen zeg maar....
Misschien ook eens een keer zo'n zakje testen dan.....

Ben eigenlijk wel benieuwd verschil zit tussen vlees uit de vacuum droogzak en de kast van Hanos / Silgro / Makro.
 
SilverFox zei:
Hmmm, owkee. Tis dus niet een kwestie van zo vacuum mogelijk sealen zeg maar....
Misschien ook eens een keer zo'n zakje testen dan.....

Ben eigenlijk wel benieuwd verschil zit tussen vlees uit de vacuum droogzak en de kast van Hanos / Silgro / Makro.
Zelf proberen is altijd +1

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
denman1710 zei:
SilverFox zei:
Leuk!
Waar is die gele strip nou precies voor?
Daarmee wordt er geen compleet vacu?m getrokken en blijft er dus de mogelijkheid dat er vocht uit de zak gaat. Dat hoor je ook duidelijk gezegd worden in het YouTube filmpje

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Hier moet ik je even corrigeren  :-O

Het stripje is er voor om te zorgen dat je met een kamerloze vacuummachine (zoals de Solis, en de meeste consumenten machines) de gladde zakken kan vacumeren.
Vacuummachines waarbij het vlees niet in de machine ligt hebben eigenlijk een reli?f nodig om te kunnen functioneren. Deze strip zorgt er enkel voor dat de vacuummachine via de ribbels van de strip, de gladde zak kan vacuum trekken.

Het functioneren van de Drya zakken zit hem puur in het membraan, de zakken lijken van de buitenkant op normale vacuumzakken, echter is het een geavanceerd membraan wat een aantal bijzondere eigenschappen heeft:
- het laat zuurstof door
- het beschermt tegen bacteri?n
- het laat vocht verdampen
Deze combinatie van eigenschappen zorgen voor het zelfde proces, welk er plaats vind in een (goed afgestelde) dry aging kast.

Oh en p.s. ik hoor bij drya.nl (ik ben verantwoordelijk voor het hele online stuk), dus bij vragen mag je me altijd benaderen.
 
Ah, vandaar al die dry age topics van je :).

Je hebt het goed gedaan, want door jouw laatste topic ben ik over gegaan tot aankoop van startset. Overigens is het in het begin best wel een beetje "klooien" om het allemaal goed voor elkaar te krijgen. Zeker dat "nat" vacumeren maakt het bij mij lastig. Ook het 2x sealen op dezelfde lijn was voor mij op basis van jullie aangegeven data op het kaartje net onvoldoende. Had echt het YouTube filmpje nodig om gehele proces te snappen.

Heb nu geen medium zakken meer over, zal nog wat moeten gaan bijbestellen als dit experiment gaat lukken.

Ik heb 60 dagen geroepen, maar misschien wordt het 30 tot 45.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
denman1710 zei:
Ah, vandaar al die dry age topics van je :).

Je hebt het goed gedaan, want door jouw laatste topic ben ik over gegaan tot aankoop van startset. Overigens is het in het begin best wel een beetje "klooien" om het allemaal goed voor elkaar te krijgen. Zeker dat "nat" vacumeren maakt het bij mij lastig. Ook het 2x sealen op dezelfde lijn was voor mij op basis van jullie aangegeven data op het kaartje net onvoldoende. Had echt het YouTube filmpje nodig om gehele proces te snappen.

Heb nu geen medium zakken meer over, zal nog wat moeten gaan bijbestellen als dit experiment gaat lukken.

Ik heb 60 dagen geroepen, maar misschien wordt het 30 tot 45.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Ja de instructie is nu nog summier, we zijn bezig om uitgebreide instructie filmpjes (a la umai dry) te gaan maken maar dat heeft wel wat voeten in de aarde. Ja en mijn posts zijn het leukste aan bezig zijn met dit product; het zelf dry agen.
Drya is dan ook geboren uit een gedeeld enthousiasme van het gebruik van dry aging zakken en de conclusie dat er geen nederlandse partij was die hier (goed) actief in was.

Ik probeer mijn posts iig niet teveel als reclame middel in te zetten maar vooral om mijn persoonlijke ervaring te delen en daarmee de community te vergroten voor dit gave proces.
 
@pepijn
Aanfgezien jij voor het online gedeelte van drya.nl verantwoordelijk bent, heb je nog wat werk te doen  B-) :D

ztt45Fcl.jpg


31-07-2019 is al anderhalve week geleden...  ;)
 
mcjas zei:
@pepijn
Aanfgezien jij voor het online gedeelte van drya.nl verantwoordelijk bent, heb je nog wat werk te doen  B-) :D

ztt45Fcl.jpg


31-07-2019 is al anderhalve week geleden...  ;)
De actie is verlengd dus de afbeelding wordt nog vervangen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Jammer voor mij te laat, evenals het spelletje op FB welke mij 25% korting had gegeven.......

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
denman1710 zei:
Zelf proberen is altijd +1
Zelf proberen is super natuurlijk, dat is het punt niet. Ben juist benieuwd of er een verschil is; net iets andere manier van rijping misschien, of qua smaak, of qua snelheid waarmee dit gebeurd, of qua hoeveelheid afsnijdsels, etc.

@pepijn; in de video zie ik bijvoorbeeld dat men bij het vacumeren, de lucht opzij duwt / uit de pockets helpt. Bij een machine met vacuumkamer is het lastig duwen Normaliter is dat ook niet nodig, kwestie van de vacuumtijd iets verhogen. Kan dat hier ook gewoon?
Heeft het daarnaast nog extra voordelen om de vacuumtijd verder te verhogen, of is het afdoende als 'gewoon' de lucht eruit is.
 
pepijn zei:
denman1710 zei:
Ah, vandaar al die dry age topics van je :).

Je hebt het goed gedaan, want door jouw laatste topic ben ik over gegaan tot aankoop van startset. Overigens is het in het begin best wel een beetje "klooien" om het allemaal goed voor elkaar te krijgen. Zeker dat "nat" vacumeren maakt het bij mij lastig. Ook het 2x sealen op dezelfde lijn was voor mij op basis van jullie aangegeven data op het kaartje net onvoldoende. Had echt het YouTube filmpje nodig om gehele proces te snappen.

Heb nu geen medium zakken meer over, zal nog wat moeten gaan bijbestellen als dit experiment gaat lukken.

Ik heb 60 dagen geroepen, maar misschien wordt het 30 tot 45.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Ja de instructie is nu nog summier, we zijn bezig om uitgebreide instructie filmpjes (a la umai dry) te gaan maken maar dat heeft wel wat voeten in de aarde. Ja en mijn posts zijn het leukste aan bezig zijn met dit product; het zelf dry agen.
Drya is dan ook geboren uit een gedeeld enthousiasme van het gebruik van dry aging zakken en de conclusie dat er geen nederlandse partij was die hier (goed) actief in was.

Ik probeer mijn posts iig niet teveel als reclame middel in te zetten maar vooral om mijn persoonlijke ervaring te delen en daarmee de community te vergroten voor dit gave proces.
Een fatsoenlijk instructiefilmpje zou wel mooi zijn. Dat zou het wel een stuk duidelijker maken. En het succes vergroten  vermoed ik.  :)
 
Een weekje verder......de echte "vuur" rode fase heb ik gemist.

Het vlees begint nu wel donder te verkleuren en het vet begint hard te worden.

Er zijn wat lucht packs te zien. Denk wel dat het goed gaat, of denken jullie anders?
8bf465a42bf1ac94b23c944d60785bce.jpg
7c6df1ae2fa6b4409f3b835d51d097e7.jpg
577c52c59bccd3c2d5444331d1246e0e.jpg
d4b9abc1db3320ee31ee30dc9b820eaa.jpg
b5a097d4dde589e0f80745e047bf3c51.jpg


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
Een weekje verder......de echte "vuur" rode fase heb ik gemist.
Het vlees begint nu wel donder te verkleuren en het vet begint hard te worden.
Er zijn wat lucht packs te zien. Denk wel dat het goed gaat, of denken jullie anders?

@denman
Ziet er perfect uit, het membraan is mooi aan het hechten. Tevens is de uitharding van het vet, stap 1, hierna volgt het vlees zelf!


@pepijn; in de video zie ik bijvoorbeeld dat men bij het vacumeren, de lucht opzij duwt / uit de pockets helpt. Bij een machine met vacuumkamer is het lastig duwen  Normaliter is dat ook niet nodig, kwestie van de vacuumtijd iets verhogen. Kan dat hier ook gewoon?
Heeft het daarnaast nog extra voordelen om de vacuumtijd verder te verhogen, of is het afdoende als 'gewoon' de lucht eruit is.
@silverfox de zakken hebben enkel een luchtarme verpakking nodig, 85% is dan ook al voldoende. Je zult zien dat gedurende het proces, het vlees krimpt. Hierdoor zal er hier en daar ruimte ontstaan tussen de zak en het vlees. Echter is dat helemaal goed, dit doet niets af aan de werking en het beoogde resultaat. Met betrekking tot vacuummachines met een kamer; deze hebben doorgaans en hoger vacuum doordat deze beter werken en meer vermogen hebben. Het is dan ook niet nodig om de machine te "helpen", sterker nog de meeste mensen stellen het vacuum naar beneden bij om niet te hard te vacumeren.

"Een fatsoenlijk instructiefilmpje zou wel mooi zijn. Dat zou het wel een stuk duidelijker maken. En het succes vergroten  vermoed ik.  :)"
@maus
We zijn druk bezig om hier goeie content voor te maken, de eerste filmpjes zijn reeds geschoten maar het moet wel helemaal goed zijn. Gelukkig zijn onze collega's van Umaidry de afgelopen jaren goed bezig geweest dus wanneer je op youtube zoekt kun je op hun naam veel extra info en instructies vinden.
 
Hey Pepijn, dat is fijn te lezen dat het nu goed gaat met m'n stukkie vlees

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
pepijn zei:
Ik probeer mijn posts iig niet teveel als reclame middel in te zetten maar vooral om mijn persoonlijke ervaring te delen en daarmee de community te vergroten voor dit gave proces.

Misschien zoals Aalvink een permanente kortingscode voor het forum maken ...
 
Stijn zei:
pepijn zei:
Ik probeer mijn posts iig niet teveel als reclame middel in te zetten maar vooral om mijn persoonlijke ervaring te delen en daarmee de community te vergroten voor dit gave proces.

Misschien zoals Aalvink een permanente kortingscode voor het forum maken ...

@stijn
We zijn aan het kijken wat een leuke insteek is om het bbqgenootschap te betrekken hierbij dus.. to be continued :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan