BasBQ
Beef en Steak

Eindelijk mijn eerste PP!

 
 
 

Hannibal

Kooltjesharker
Berichten
168
De laatste 2 weken heb ik mijn eerste PP gemaakt, mijn eerste MOINK balls, mijn eerste Picanha, mijn eerste Beer can Chicken en nog wat ander grut, maar geen tijd gehad om te posten. Ik ga nu mijn PP beschrijven en zal de andere 3 ook online zetten. Aangezien ik een leek ben en veel hulpmiddelen nodig heb gehad, heb ik echt stap voor stap voor mezelf gedocumenteerd. En oh was het lekker. Wel moet ik zeggen dat ik het een dag lekkerder vond, omdat het vlees toen sappiger was. Op het einde 1 uurtje laten staan in de folie...misschien had dit langer gemoeten.

De Cole Slaw vond ik niet echt super en zal de volgende keer van domenique proberen....als ik dit kan vinden!!

nou hier komt ie dan....Overigens gaan de Credits naar Mac, want ik heb zijn manier gebruikt en wat live hulp van Noskos! Thanks guys!

001.jpg


Hij was afkomstig uit de Makro!

002.jpg

dit waren de ingredi?nten voor het injecteren.....

Halve liter Mango-Passievrucht-ananas smoothy
160 gram suiker
3 el Zout
60 ml Appel azijn
2 el van je favoriete Hot saus(tabasco)

lyBQ9KjFt-andMbdKm2YVBu9pnGV-vB8NQRm2a7UTsA=w276-h207-p-no


ff injecteren....

004.jpg

ff lekker insmeren met mosterd zodat de rub goed blijft zitten!

006.jpg

Nou, dit potje van 10 euro ging er dus in 1 keer op! Ik zal de volgende keer denk ik toch een eigen rub maken, want ik vind 10 euro een beetje veel van het goede.

007.jpg

Daarna inpakken en een nachtje in de koelkast gezet.

008.jpg

Wel nog de avond van te voren de snake method gebouwd of het hoefijzer.....2 leermomenten voor mezelf. Achteraf was de helft pas op (sessie van circa 12 uur), dus dat was top! Ik heb de flamy cocos gebruikt en die stapelen echt easy en branden lang. Tweede leermoment is beginnersfout en dat is dat het roken geen zin heeft op het einde, maar juist in het begin doen! Als met al ben ik zeer trots op de sessie zelf....heb constant rond 110 graden gezeten.

009.jpg

de dag later dus "het beest" uit de koelkast gehaald. Was natuurlijk nog rauw, maar het rook nu al lekker.

011.jpg

na een uurtje of 6 op de Q maar eens gekeken...zag er goed uit....de bark was hard geworden door testen met mijn nagel (na handjes wassen).

012.jpg

Ben de saus toen gaan maken waar ie lekker in kon badderen....de ingredi?nten waren:

1 of 2 plakjes boter (maar die leg ik er pas om tijdens het inpakken)
60 gram bruine suiker
0,5 flesje donker bier
2 el Hot saus (tabasco dus)
2 el zoete Chili saus
3 el van mijn favoriete BBQ saus (Sweet Baby Rays)

Toen kwam de twijfel of ik hem nu INGEPAKT in een saus in alumiumschaal op de Q zou leggen of eerst in de saus ZONDER hem af te dekken. Noskos gaf aan dat hij hem 2 uurtjes zonder afdekken zou doen...dus dat heb ik ook gedaan!

013.jpg

Zo gezegd, zo gedaan..de saus erover heen en hem 2 uur laten staan.

014.jpg

zoals ik al zei zal ik de volgende keer een andere cole slaw recept willen proberen. de ingredi?nten waren:

? witte kool, fijn gesneden.
1 kleine zoete ui, fijn gesneden.
zakje wortelen
2 rode appels, ontdaan van de kern, en fijn gesneden.
een klein bosje platte peterselie, fijn gesneden.

Dressing:
een paar eetlepels mayonaise.
1 volle theelepel mosterd.
Peper en zout naar smaak

Doe alle ingredi?nten in een schaal, en meng deze goed.
Voeg de dressing toe naar smaak

015.jpg

en zo zag het er dan uit.....

016.jpg

en kijk hoe mooi mijn snake methode heeft gewerkt. Ik kan dus met mijn 57 cm makkelijk 20 uur halen op 110 garden. Hier was ik misschien nog blijer mee! :)

018.jpg

man man man, ik krijg weer honger als ik dit zie! Totaal heeft ie er dus 6+2+1 uur op gelegen en had toen 92 graden kern.

photo.jpg

Toen ging ik het beest verschuren als een wilde kannibaal!!! hier ben ik dus heel goed in.....ik zou de deuren overigens goed afsluiten! Kijk naar de gele smurrie!!! cool, de mango dus......:)

4a0-X6rJQ1Ty_GP3yb1FnuKeK76jEa7-ALYP9cB9oOs=w276-h207-p-no


tada!!!!!!

sorry voor de slechte foto's....sorry voor misschien het wat te lange verhaal, maar dit was de eerste keer en misschien nog wat hyper dankzij deze mooie ervaring!!
 
Ik zeg; Super PP en van harte met je knorretje!! :p
 
Hey Hanibal ,
Eindelijk je verslag  ;) mooi gedaan man 
Ik weet zeker dat je hem vaker gaat maken
Gefeliciteerd met je knorretje
 
ja sorry mitch..ik heb het zo ontzettend druk gehad...ik weet dat we ongeveer tegelijk bezig waren met ook nog eens dezelfde "handicap". Allebei eerste keer en toch niet een echte duidelijk manier voor op onze OTG 57 cm....maar volgend mij beide zeer geslaagd! :)

en je hebt gelijk...dit ga ik vaker doen!

 
heel leuk en goed verslag, ben blij dat je zo enthousiast erover bent.
Id ook heel leuk, en zeker spannend zo'n eerste keer.
gefeliciteerd met je knorretje
 
Mooie stukje vlees enleuk verslag en foto's wel een duur potje zeg.
 
Mooi stuk(jes) vlees!

Heb zelf ook al weken een stuk nek voor PP in de vriezer liggen. Wil toch eerst een injecteernaald halen voor ik er aan begin
 
Je eerste PP vergeet je nooit meer! En inderdaad, je knorretje is vast en zeker in aantocht  ;)
 
Mooie reportage hannibal en bovenal een goed ogende en zeer smakelijke PP! Krijg spontaan zin in zo'n broodje! Gefeliciteerd met je knorretje!

Leuk om te horen dat je met de weber en snake/hoefijzer methode dus erg lang low & slow kunt gaan, nuttige info!
 
Gabor zei:
Leuk om te horen dat je met de weber en snake/hoefijzer methode dus erg lang low & slow kunt gaan, nuttige info!

Ik heb wel veel gehad aan zo'n rvs schaal met water. Daardoor bleef de temp goed constant. Af en toe moest ik wel iets meer de schuif op en dicht zetten. Ik denk dus dat het voor mij niet mogelijk is om zomaar in de nacht dit te doen, terwijl ik slaap..
 
Hendrik Willem zei:
Mooie stukje vlees enleuk verslag en foto's wel een duur potje zeg.

tja, volgens het recept moest ik geloof ik 250 gram rub gebruiken.....daar had ik dus het hele potje voor nodig....volgende keer dus zelf een rub maken.
 
Mooi stukje vlees geworden.
En uiteindelijk een heerlijk broodje PP.
Gefeliciteerd met je knorretje.
 
dat komt omdat ik alles light doe!! Dit was een light PP, omdat ik de mayo vervangen had door op basis van yoghurt.

Mijn vrouw ziet me ook liever in dat schort dan zonder......vreemd?! :)

 
Mooie report! Heb ook nog pp in de koelkast. Verhaal hier inspireert me om hiervoor maar eens een datum te prikken.
 
Gefeliciteerd met je knorretje!! Sorry dat het even duurde maar het comit? van uitreiking kampte met vakanties en zieken ;)
 
COOL!!! knor knor......

 
Terug
Bovenaan Onderaan