BasBQ
Beef en Steak

Mac's Chimichurri

 
 
 
 

Mac

Gerijpt
Berichten
3.494
15723586420_68e2c06452_z.jpg

Wat is Chimichurri:

Chimichurri, (of Chimmichurri), is een groene saus, die oorspronkelijk uit Argentini? komt, en welke met name gegeten wordt bij gegrild vlees.
Chimichurri heeft als basis fijn gehakte (platte) peterselie, knoflook, oregano en witte of rode azijn.
In Latijns Amerikaanse landen zoals Paraguay en Uruguay wordt vaak als basis koriander in plaats van peterselie toegepast.
Aanvullend kunnen ook andere smaakmakers zoals paprika, komijn, tijm, citroen, basilicum en laurier worden gebruikt.
Voor de rode versie van Chimichurri worden tomaten en paprika als basis gebruikt.
Chimichurri kan ook gebruikt worden als marinade.
Bron: Wikipedia

Wat heb je nodig:

? 1 kop Verse (platte) peterselie
? 2 el Verse oregano
? 3 Tenen knoflook
? 2 el Rode wijn azijn
? 1 stukje Verse Spaanse peper (zo'n 3 cm) of 1/2 tl rode peper vlokken
? 1/2 kop goede olijfolie
? Vers gemalen peper en zout op smaak

15911138525_fe0e7d851a_z.jpg


Bereidingswijze:

Neem alle ingredi?nten behalve de olijfolie ,en stop deze in een blender, of vijzel.
Maal nu alles tot de gewenste structuur is bereikt. (lees grof of fijn).
Voeg vervolgens de olijfolie toe, en meng het geheel tot een mooie massa is ontstaan.
Maak het geheel af op smaak met vers gemalen peper en zout.
Maak de Chimichurri minimaal een aantal uurtjes voor gebruik, maar het liefst een dag van te voren, zodat de smaken goed kunnen samenkomen.

De fijne versie
15910481032_8b8be4e892_z.jpg


De grove versie
15725099369_5e9da50813_z.jpg


Echt een aanrader voor bij een prachtig stukje vlees.


Conclusie:
Chimichurri is heerlijk om bij gegrild vlees te serveren, maar doe eens gek en roer wat door een tomatensoepje (afgelopen maandag gedaan.....heerlijk :) )
Experimenteer eens met de toevoeging van andere ingredi?nten en maak jou persoonlijke favoriet.
Ik zeg
Eet smakelijk

Mac
 
Mooi receptje en erg mooie sfeerplaatjes erbij! Thanks Mac!
 
Zou een vers blaadje munt ook een goede toevoeging zijn??
 
prachtige reportage weer Marcel!
Thanks, Erik
 
lekker Marcel
 
Oh man, ik krijg er gelijk helemaal zin in! Bedankt voor het delen.
Vwb de ingredi?nten kom je op het net en in de boeken vanalles tegen. Verse kruiden, gedroogde kruiden en combi's daarvan. Volgens mij is het voornamelijk belangrijk dat hij een lekker zuurtje heeft bij al die kruidigheid. Lekker 'tangy' zoals ze dat dan noemen. Dan kun je je er qua kruiding geen breuk meer aan vallen.
Ik maak het meestal handgesneden, dus vrij grof, maar ook wel leuk om het eens te pureren, zoals jij ook hebt gedaan. Dat dient wel heel mooi op en maakt het ook makkelijker om aan het vlees te blijven plakken.
 
Klopt helemaal Jeroen.
Het is zo een simpele saus, en je kan er dan ook erg makkelijk mee experimenteren/ vari?ren.
Echt een toppertje.

Mac
 
Mooi recept Mac! Moet het ook maar weer eens gauw maken, de picanha ligt gelukkig al klaar in de vriezer dus de drempel is laag. :D

@ Emiel: Maak je dan gewone groene chimmichurri waar je wat tomatenpuree doorheen doet of is het een compleet ander recept?
 
@Piet, degene die ik maak komt van een wel bekende krullebol en daar stond bij dat je er ook 1 tl tomaten puree door kon doen. Ik gebruik vaak van die miniblikjes en dan gaan die er in zijn totaliteit door heen. Het lijkt veel op dit recept, maar Steven heeft het onderstaande recept:

Ingredienten
3 teentjes knoflook zeer fijn gehakt
1 tl zout (of meer naar smaak)
1/2 tl zwarte peper
1 el gedroogde oregano
1-2 tl chillivlokken
2el rodewijn azijn
1tl citroensap
1/4 cup evo
1/4 cup peterselie
1 tl tomatenpuree

Bereiding
Doe de knoflook, zout & peper in een kom en wrijf tot een pasta
Roer de oregano, chilli, wijnazijn + citroensap erdoor
Roer daarna de evo erdoor
Gevolgd door de peterselie

 
Vergeef mij maar wat is EVO ??
 
Terug
Bovenaan Onderaan