BasBQ
Beef en Steak

Aansteken

Roblaar

Kooltjesharker
Berichten
146
Goede avond,

Vandaag heb ik een bqq starter gekocht een soort f?hn weet de benaming niet. Nu mijn vraag Hoelang van te voren moet ik de basterd aansteken, omdat de bqq ook  koud is.

Gr rob
 
Roblaar zei:
Goede avond,

Vandaag heb ik een bqq starter gekocht een soort f?hn weet de benaming niet. Nu mijn vraag Hoelang van te voren moet ik de basterd aansteken, omdat de bqq ook  koud is.

Gr rob

Ligt er aan hoe heet je de temperatuur wil hebben!
 
Bij het ei gebruik ik een looftlighter, ook een soort verfbrander cq f?hn, meestal steek ik de bbq 10 minuten voordat het vlees erop gaat aan. Wil ik pizza of iets dergelijks maken dan meestal twintig tot dertig minuten zodat de pizzasteen ook goed verwarmd is.
Vooral lekker mee spelen en proberen wat voor hou goed werkt.
 
Ga voor een temperatuur van 160, als je de basterd 10 min van te voren aansteekt of 30 dat is de ketel toch niet warm genoeg. Gaat dan te temp dan noet schommelen.
 
10 min is wel kort. 20 tot 30 min. Dan is keramiek goed warm.
 
Rob65 zei:
10 min is wel kort. 20 tot 30 min. Dan is keramiek goed warm.

ook mijn ervaring.


Als het echt snel moet gaan wat langer met de looftlighter er op zitten zodat de fik er goed in zit  B-)
 
Ik heb geen looflighter, en ook nog niet gemist. Mijn bastard krijg ik heel vlot aan met 2-3 wokkels of een aanmaakblokjes zonder paraffine.. thermometer piept als bbq op temperatuur is, in de tussentijd een lekker biertje! Dit weekend wordt het perfect weer!!  :D  :)
 
Frits +1
Wanneer je een l&s gerecht klaar maakt, hoeft het keramiek niet exact op temperatuur te zijn wanneer je het vlees erop gooit.
Bij pizza of andere baksels (bijv brood of appeltaart) neem ik wel aanzienlijk meer tijd vooraf.
 
Ik laat behalve bij low en slow mijn barbecue op de temperatuur komen waar ik op ga werken. Dat duurt een minuut of 20.

Met low en low wil ik dat mijn vlees lang in de zone zit waar de rookring vormt. Dus het mag erop voor mijn barbecue op temperatuur is en het gaat er ook zo vanuit de koelkast op.

Dat zal zo na een kwartiertje zijn.

Die tijden liggen er wel aan hoe ik het aansteek. Met mijn gasbrander duurt het wat langer dan met mijn looftlighter. Het aanjagen van het vuur scheelt toch wat tijd.
 
@noskos, dat klinkt hetzelfde als ik doe, maar je beredenering klinkt wat minder logisch. Wat zijn de temperaturen die de zone van de rookring zijn? Kan me namelijk voorstellen dat een koude Q prima is om de totale tijd te verlengen want als de temperatuur van de Q laag is kan deze ook niet de temperatuur doorgeven aan het vlees. Maar andersom, een koud stuk vlees zal relatief het meeste opwarmen als de Q warm is omdat het verschil dan groter is. Maar beide tegelijk lijkt me dat dit contraproductief is, maar wel weer voor zorgt dat het vlees minder ?schrikt? omdat de temperatuur gelijkmatiger het vlees in kan trekken (buitenkant vlees zal dan niet snel te hoog worden en het naastgelegen diepere vlees niet waardoor je een buffer krijgt). Benieuwd naar de wetenschap (feitelijk, hilbilly of ?ervaring?) er achter waarom jij koud/koud doet in combinatie met die rookring
 
Dus  als ik het goed begrijp dan kan vlees erop als de karmado nog niet op temperatuur is 160 Gr. Daarna temp regelen.
Dacht altijd eerst de karmado op temperatuur laten komen dan pas het vlees erop.

Gr rob
 
@Holkers: De chemische reactie waarbij de rookring wordt gevormd tussen de rook en het vlees gebeurd zo uit mijn hoofd tot een graad of 60. Hoe langer je vlees dus aan de buitenkant onder de 60 graden blijft hoe meer kans je hebt op een mooie rookring, er zijn nog wat andere factoren ook die een rol spelen.
Ik snap niet waarom je mijn beredenering als contraproductief ziet. Ik doe mijn vlees erop als de kolen goed branden. Bij een WSM gooi ik 20 brandende briketten in de kolenmand, bij mijn kamado gaat de plate setter erin als de kolen goed op gang zijn. Daarna mag het rookhout en vlees erbij en laat ik alles op temperatuur komen. Ik begin dus niet koud, maar wel ver onder de 107-120?C waarop we low en slow werken.
Barbecue en vlees warmen geleidelijk op, het kost hoe dan ook brandstof om je barbecue en je vlees op temperatuur te krijgen. Of je nou eerst je barbecue warm stookt en dan het vlees erin legt of dat je dat aan het begin doet.
 
@Roblaar: Ik doe dat voor low en slow sessies, niet voor steak of pizza ;) Meer als ik een lange sessie heb dan gaat het vlees er gewoon op zodra de kolen branden en ik de platesetter in de barbecue leg. De temperatuur regel ik daarna.
 
Ok, ik ga voor de Spareribs op de eastwood methode dan moet ik op een temp zitten ban 160 Gr ongeveer 2 uur.
Dus dan aansteken rookhout erop platesetter vlees, daarna afregelen?
 
Bij mijn bastard steek ik dan in het midden aan, laat de kolen even doorgloeien tot er vlammen boven het punt van aansteken uitkomen. Dan leg ik het rookhout in de barbecue, platesetter erin, lekbak daarop (leeg), rooster, vlees en deksel dicht. Ik hou de bovenste en onderste schuif verder open zodat hij op temperatuur kan komen en Ik ga die dichter zetten als ik in de buurt kom van mijn gewenste temperatuur.
Zolang alles nog niet volledig op temperatuur is heb je nog wat speel ruimte mocht je temperatuur wat doorschieten, als je keramiek heet is dan is het meteen een stuk moeilijker om alles terug te regelen.
 
Top bedank voor de tips. En de tijd voor het vlees dat 2 uur ongeveer moet garen gaat in als de tempereatuur bereikt is van 160 of vanaf het begin. Sorry dat ik zo veel vraag.
 
Dar zal waarschijnlijk iets vanaf gaan, maar met twee uur zit je redelijk in de richting.
 
noskos zei:
Ik begin dus niet koud, maar wel ver onder de 107-120?C waarop we low en slow werken.

Hmm, interessant, ga ik zo ook eens proberen.
Pas je je bereidingstijd, zeg de eerste 3 uur van spareribs, daar nog op aan, of blijft dat die 3 uur?
 
Keek net even in de garage maar ik heb geen rookblokjes meer alleen nog snippers, moet ik die eerst weken en dan in aluminium folie doen. Of direct op de kolen, maar dan denk ik dat het snel verbrand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan