BasBQ
Beef en Steak

Grillworst roken, kan dat?

Reinier

Tondelzoeker
Berichten
3
Ik ben van plan om de overbekende jalapeno-cheddar BBQ-worst te gaan maken als grillworst variant. Nou wordt de BBQ-worst vaak gerookt, dat geeft natuurlijk een lekkere smaak aan de worst.
Mijn vraag is nu: kan dat ook met een grillworst?
Mijn idee is dan:
- worst maken in nylon kunstdarm (dus zoals ?gewone? grillworst)
- nachtje laten rusten in de koelkast
- worst in kunstdarm afkoken zodat ?ie gaar is
- kunstdarm eraf halen
- warm roken (op de kamado)
- grillworst poeder erop
- worst grillen

Heeft het roken dan nog effect, of ?pakt? de rook niet op de al gegaarde worst?

Groeten,
Reinier
 
Lijkt me lekker! Ik zou de worst na het uitpakken al bestrooien met de kruiden, dan verwarmen in de rook en nog even afgrillen
 
Tuurlijk kan dat gewoon een uurtje koud roken en dan even af grillen.

Je kan in de kruidenmix ook gerookte paprika gebruiken dat geeft ook een heerlijke rooksmaak.
 
Bedankt Frits,

Ik had 3 galapeno-cheddar grillworsten gemaakt, en om te vergelijken heb ik er 2 koud gerookt met beuk en daarna gegrild, en eentje alleen gegrild.
Ik had geen cold smoke generator, maar het idee voor deze DIY generator kwam ik op internet tegen.
IhwUuaL.jpg


7Uj9cim.jpg


OYrOdoC.jpg


De zeef kost iets van ?1,50 bij Action, het handvat buigen ging niet (zoals in het idee dat ik op internet vond), dus maar afgebroken en even het TIG-Lasapparaat er tegenaan gehouden. Hij deed het prima!
Het verschil tussen de gerookte en niet-gerookte was niet heel groot, de gerookte was wat droger geworden, en daardoor is de structuur iets minder.
De worsten waren beide wel superlekker, goede hoeveelheid jalapeno?s en cheddar!

Groeten,
Reinier
 
Leuk gedaan zo met die DIY CSG  B-)
Bedankt voor de inspiratie, ga ik zeer binnen kort een keer proberen!

 
Terug
Bovenaan Onderaan