BasBQ
Beef en Steak

inbranden Dutch oven

Beste mensen,

Ik heb een Windmill Duch Oven 6 quarts gekocht.
Nu staat bij de beschrijving dat ik hem moet inbranden en dan moet insmeren met Crisco inbrand vet.
Alleen kan ik het nergens in de supermarkt vinden en wil het in deze dagen gaan doen.

Heeft er iemand tips waar ik dit kan vinden of zijn er ook andere middelen?
Ik hoor weer graag.

Bedankt maar weer.

Groeten Gerrit
 
Ik zou hem gewoon seasonen met dr. Oetker bakspray

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
Jumbo verkoopt Crisco
 
Onder meer bij Vuur en Rook... kom naar de Dutch Oven Cook-Off in Lunteren voor extra inspiratie, kan je daar meteen een potje scoren bij Martijn! Elke plantaardige olie is bruikbaar maar ik prefereer ook Crisco.
 
Makro heeft ook crisco!

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk

 
Toevallig in de zelfde situatie en kwam bij deze post waar lijnzaadolie word aangeraden: http://sherylcanter.com/wordpress/2010/01/a-science-based-technique-for-seasoning-cast-iron/

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

 
Lijnzaadolie... eens proberen. Waar koop je dat?
 
Sander72 zei:
Lijnzaadolie... eens proberen. Waar koop je dat?

Bij de Hornbach, maar ook bij reformhuizen en aanverwanten. Ik dacht ooit gelezen te hebben dat er twee soorten lijnzaadolie zijn... Ik zou me daar even goed over inlezen, of het is weer een klok/klepel verhaal van mij, en haal ik dingen door elkaar.
 
Ik heb er net het e.e.a. over nagelezen. Bij Hornbach en Welkoop etc verkopen ze de gekookte versie voor bijvoorbeeld het verduurzamen van hout(en gereedschap). Je wil voor je DO nadrukkelijk rauwe olie omdat die voedselveilig is. Die verkopen ze onder meer bij reform zaken en natuurvoedingswinkels etc. Ook Zonnatura levert deze rauwe olie. Het wordt als lijnzadolie en lijnolie verkocht en het is feitelijk olie uit vlas. De rauwe olie is maar beperkt houdbaar al vraag ik me af of dat voor seasoning ook geldt.
 
Een goeie verfzaak heeft het ook, je kan in ongekookte lijnzaadolie prima je kwasten bewaren, maar als je kleine hoeveelheden nodig hebt  kan je beter naar de reform zaken.
 
Van oudsher werd varkensvet gebruikt voor het seasonen van gietijzer.
Crisco is plantaardig en in mijn ogen de beste vervanger.
Arachide olie kan ook maar het nadeel hiervan is dat het wel een knoertharde maar ook een breekbare patinalaag vormt die eilandjes vormt als het beschadigt en niet te herstellen is. Als je patinalaag beschadigt moet je dus je hele pan schuren en opnieuw seasonen.
Dan kun je nog beter kokosolie gebruiken.
 
Crisco ook hier. Gekocht bij amazing oriental. Maar ook te koop bij hobbyzaken als pipoos of bakprodukt zaken.
 
Voor al mijn gietijzer en plaatstaal gebruik ik zonnebloemolie. Werkt prima.
Crisco heb ik ook gebruikt en er staat nog ergens een half blikje maar een scheut olie vind ik makkelijker.
 
Kost wel ff tijd zeg.. twee laagjes gezet vandaag.. nu ff afkoelen en volgende keer verder..
d2874aebfa79e7436857f68e9b0e55da.jpg


Sent from my SM-G965F using Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan