BasBQ
Beef en Steak

Lekkere frisse saus voor bij al je vlees en stokbrood

Dit recept heb ik vanuit huis mee gekregen, mijn moeder heeft het vroeger leren maken op het adres waar zij als jonge vrouw in de huishouding werkte, en is bij elke barbecue weer een succes.

Zo'n groot succes, dat de gasten regelmatig steggelen over wie de overgebleven saus mee naar huis mag nemen :D

Wat heb je nodig:

emmertje frietsaus van 1 liter
Slasaus
Slaolie
Azijn
Maggi
Worchestershiresaus
Augurken (zoetzuur)
Zilveruien (zoetzuur)
Gesnipperde ui (175 gram)
Knoflook (3 grote tenen)
Grote mengkom
(Gummi) spatel
Keukenmachine
Doe het complete emmertje frietsaus in de mengkom, doe hierbij 150 ml slasaus (1/3 fles), 2 eetlepels slaolie, 1 eetlepel azijn, 1 eetlepel maggi en 2 eetlepels worchestershiresaus, en meng dit tot een glad geheel.





Snipper nu 175 gram uien (of koop een bakje gesnipperde uien zoals ik altijd doe ;) ) en voeg deze aan de emulsie toe.

Pers de 3 tenen knoflook, en voeg deze toe.

Snijd 350 gram augurken in 4 en, en doe deze in de keukenmachine, en snijd ze al pulserend tot een consistentie dat ze ongeveer net zo fijn zijn als de gesnipperde ui (iets fijner mag ook)



Indien er heel veel augurkenvocht in de snijmachine zit, dan giet je het er af, en vervolgens voeg je de augurken toe aan de mengkom.

Snijd nu 240 gram zilveruien wederom pulserend in de keukenmachine totdat ze ongeveer net zo fijn zijn als de gesnipperde ui en augurk, en voeg deze toe.

NOTE: bij het snijden van de zilveruien is het erg belangrijk dat je deze al kort pulserend snijd, doe je dit niet, dan worden ze bitter, en ru?neer je de saus

Je kan in de winkels ook potjes gesneden zilverui kopen, van een bekend Amsterdams zuurmerk, als je dit doet, dan koop je 2 potjes, laat deze uitlekken (is dus ook 240 gram ;) ) en voegt deze toe.

Nu heb je alle ingredi?nten in je mengkom zitten, en dit ziet er als volgt uit:



Meng dit alles door elkaar, en je saus is klaar om te proeven.



Als je tijdens het proeven vind dat de saus te zurig is, dan kan je dit verhelpen door extra frietsaus toe te voegen.

TIP: deze saus is het lekkerst als je hem een dag van tevoren maakt, de gesnipperde ui neemt dan vocht van de saus op, waardoor deze minder scherp wordt.

Deze saus is vanaf het moment dat het klaar is 4 dagen houdbaar, uiteraard wel bewaren in de koelkast.


Qua smaakbeleving vind ik de saus een beetje smaken naar de saus die op een big Mac zit, met als extra toevoeging de knoflook.

Ik hoop dat jullie er net zo van gaan genieten als wij altijd doen, en hoor graag jullie reacties
 
Top, bedankt voor het recept. Deze ga ik zeker proberen!

Gr. Mike


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Op het to do lijstje gezet
 
Yep! Bij mij ook op de lijst. 📄
 
Vandaag maar eens de stoute schoenen aangetrokken. Morgen een BBQ met wat vrienden, eens testen hoe die smaakt

8da1465ba44d9c7207b7a0520c536cfb.jpg

Voorbereiding

d519dd700f70d5eb45e6da0c4f9a3d2c.jpg

Het laatste er in!

0c540ba03cbb75a5ed46f62b56ee9250.jpg

Eindresultaat....

Ben erg benieuwd ... Nogmaals bedankt voor je recept

Gr. Mike



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Na een paar uur in de koelkast heeft de saus kwa smaak al een stap voorwaarts gemaakt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
lijkt me lekker
 
Ziet er lekker uit!


Mrssimplelifeblog.wordpress.com
 
Lijkt me een lekker sausje!...
Op het eerste gezicht vond ik hem op bic mac saus lijken. Maar gelukkig kwam je zelf ook met die vergelijking. .
Ga het zeker eens testen!

 
Ik vindt hem persoonlijk niet op de BicMac saus lijken maar.... Hij is de dag na het maken rete lekker. De buurtjes waren er wild van! Een succesnummer is het, gaat vaker langskomen bij de bbq!

Gr. Mike


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hey wat leuk dat je hem hebt geprobeerd, en gelukkig ook lekker vond.

Ben op het moment zelf aan het rond touren in Amerika, en al een paar leuke rubs ingeslagen.

Nou maar hopen dat ik nog een paar mooie dagen heb als we weer terug zijn over een paar weken :D
 
Wij maken hem thuis ook altijd maar dan net iets anders, deze gaan we dus eens proberen.
Hop op de todo. bedankt voor het delen.
 
-Danny- zei:
Wij maken hem thuis ook altijd maar dan net iets anders, deze gaan we dus eens proberen.
Hop op de todo. bedankt voor het delen.

Waar zit het verschil dan?

Gr. Mike


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ziet er lekker uit!
Dat gecombineerd met de positieve reacties.... Deze saus ga ik ook proberen! 😋
 
Prima sausje, gaat op de lijst.(y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan