BasBQ
Beef en Steak

Babi Pangang

 
 
 
 

MrMannetje

Pitmaster
Berichten
520
Op de Voorjaarsmeating had ik Babi Pangang gemaakt.. Nu heb ik al een paar keer verzoek gekregen om het recept dus bij deze.

Boodschappenlijstje
- 1 KG buikspek met zwoerd
- Blik (400g) Taotjo bonen (zie link : http://www.aziatische-ingredienten.nl/gele-bonensaus/)
- 8/10 knoflookteentjes
- Scheutje appelazijn
- Theelepel 5 spices kruiden
- Rum

Doe alle ingredi?nten bij elkaar in een blender en vermaal het tot een lekkere dikke pasta.
Snij het buikspek in repen van ongeveer een centimeter breed tot op de zwoerd.
Smeer het buikspek in met de pasta en laat dit minimaal een paar uur intrekken.

Maak de BBQ klaar voor indirect grillen en leg het buikspek op de BBQ tot een kerntemp van rond de 65 graden.
Daarna smeer je de zwoerd in met rum en leg deze nog even met de zwoerd na beneden op direct vuur om de zwoerd lekker krokant te bakken.




 
Yummie....bedankt voor het delen en dit gaat zeker meerdere keren op de Q komen :p
 
lekker Daan,
Die gaan we zeker maken.
Bedankt voor het delen  :)
 
Leuk recept! En ik heb het geproefd, dat was een fijn spekkie voor mijn bekkie ;)
 
Whohaha.....??n keer raden wat er bij nu op de OTP ligt ;)
Tegelijk ff een stukkie buikspek bij de Sligro gehaald en taotjo saus bij de toko. Veel te ongeduldig natuurlijk want nu heeft het vlees maar 75 minuten in de marinade gestaan. Maar who cares.....lekker smullen zometeen :p
 
moet hier niet officieel een foto bij? ;)
 
Big-T zei:
moet hier niet officieel een foto bij? ;)

Ja, moet een foto bij.

Dus Daan, werk aan de winkel voordat ie hier verdwijnt  :)
 
Leo zei:
Big-T zei:
moet hier niet officieel een foto bij? ;)

Ja, moet een foto bij.

Dus Daan, werk aan de winkel voordat ie hier verdwijnt  :)

Haha! SCHULDIG! Helemaal gelijk.. Ik heb in de archieven gezocht en kom alleen een foto van "in progress" tegen..
Hopelijk kan DanBras zo het resultaat toevoegen... anders wordt het van de week snel weer babi maken ;)

foto-2.jpg
 
vooruit, we geven je nog een week  ;)
 
Nope....helaas....kan geen goede foto toevoegen omdat het niet geworden is zoals het moet zijn. :-\

Ik denk dat ik te voorzichtig geweest ben met de temperatuur. Q ongeveer op 150-160 graden en na ongeveer 90 minuten is de kerntemperatuur op de 65 graden. De marinade is bijna een gladde coating op de buitenkant geworden en is nog steeds pasta-achtig. Zwoerd is nagenoeg niets mee gebeurd en ook bij direct wordt het niet krokant en gaat meer richting verbranden dan krokant zijn. Nog even rondom direct gedaan om een gegrild randje te krijgen en hierbij blijft ook het grootste deel van de pasta aan het rooster hangen.

Smaak is wel goed en die houden we zo. Leermoment voor volgende keer is om de Q te stoken rond de 200 graden, zodat je meer uitdroging van het vlees krijgt. Dit zou dan hoop ik een beter resultaat geven.  Tweede puntje is om minder marinade te gebruiken, want de laag was nu erg dik.

Smaak is dus goed en we hebben lekker gegeten, maar overall kan ik dus nog een hoop verbeteren.
 
DanBras zei:
Nope....helaas....kan geen goede foto toevoegen omdat het niet geworden is zoals het moet zijn. :-\
Die houden we zeker en vast nog tegoed dan?!  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan