BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Brisket Burnt Ends

 
 

Bobvt78

Kooltjesharker
Berichten
196
Afgelopen weekend voor de eerste keer Brisket Burned Ends gemaakt (is het nou burned of burnt?)

Tijdje geleden al een keer een filmpje gezien waarin deze gemaakt werden van all??n de point van de briksket, oftewel de brisket-ear. Dat is lang niet zo'n kostbaar stukje vlees als een flat of whole packer, dus ik durfde 'm wel aan. Voorzichtig begonnen met een stuk van 1 kg.

Na de "morning coffee" de smoker aangestoken. Ik heb de laatste tijd vaak het probleem dat de WSM wel eens te hard gaat, dus maar niet teveel kolen erin geladen. Op de dome thermometer las ik ongeveer 75 a 80 graden af, een probe op het rooster gaf keurig 105/110 aan, dus dat gaat goed.

Brisket gekruid met een mengsel van peper en zout, een paar chunks beuken tussen de brandstof en aan de slag!

abpKmrB.jpg


Ondanks de lage temperatuur vond ik 'm toch erg snel gaan. In zo'n 1,5 uur al van 24 naar 50-55 graden. Toen maar besloten 'm in te pakken, in dit geval in butcher paper.

Daarna ging het ?rg langzaam en heeft-ie er zeker nog zo'n 6 a 7 uur op gelegen voordat ik de 92 bereikte, of het vlees zo zacht was dat de thermapen er mooi in zakte (de pindakaaspot-test van @Noskos vond ik een gouden tip hierbij!)

Toen maar even een half uurtje laten rusten alvorens aan te snijden.
En toen bleek het lange wachten het toch wel waard te zijn;

s1pI5eK.jpg


PpH6qbr.jpg


Prachtige rookring en nog super mals.

Netjes in blokjes gesneden, wat home-made BBQ saus erbij en nog even terug op de BBQ (dit keer de weber, die stond nog lekker warm van het avondeten)
Uiteindelijk een prachtig resultaat;

nYwQlqd.jpg


Nog niet "smelt op je tong" boterzacht, maar zeker supermals, sappig en z??r smaakvol. Voor herhaling vatbaar, maar wel met een leermomentje; Volgende keer wat langer roken (tot 70 graden ofzo) en dan pas inpakken, dan zal het sneller gaan. Let wel; Dit was een stuk van 1kg, voor een hele brisket of een ear van ruim 2kg zijn dit wel acceptabele tijden natuurlijk.
 
Bobvt78 zei:
Afgelopen weekend voor de eerste keer Brisket Burned Ends gemaakt (is het nou burned of burnt?)

Burned of Burnt, het mag allebei en wordt door elkaar gebruikt, but who cares...?Deze ends zien er heerlijk uit, en daar gaat het om :D
 
Het is burnt.
 
Even een hele kleine zij sprong. :blush:
Je hebt ze gemaakt van de point maar vaak lees je ook dat ze van een (eigenlijk te droge) flat gemaakt worden.
Welk stuk van de brisket zou het lekkerste resultaat kunnen opleveren?
Vast wel iemand die daar ervaring mee heeft.
 
Inpakken moet je eigenlijk pas doen als de kleur goed is en het belangrijkste je kruiden vastzitten. Bij een brisket is dat voor mij bij low en slow na een uur of vijf. Bij hot & fast op 200?C is dat na een uur of twee.
 
Ik let niet op mijn kerntemperatuur. Voeler gaat er pas in als kleur en bark naar mijn zin is en ik heb ingepakt.
 
Ziet er goed uit!

Wil deze binnenkort ook gaan maken, wat is de pindakaaspot-test van @Noskos?
 
Een thermometervoeler/sateprikker of wat van ook moet als boter je vlees in gaan om te bepalen of het gaar is.
Maar is dat dan boter op kamertemperatuur? Of uit de koelkast, of....
Pak een pot pindakaas, prik daarin, zo voelt het als het gaar is
 
Cool Smoke zei:
Maar moet ik dan pindakaas met stukjes noot of naturel nemen?
of die nieuwste rage; vloeibare ( biologische linksdraaiende vrije uitloop vega non-palmvet) pindakaas-achtig iets saus ding......
Ik schrok me de pleuris toen een half jaartje terug, bij een vriendenweekend,  zo'n pot op tafel kwam ipv normale pindakaas.

Nee, neem maar gewoon de traditionele standaard Calve pindakaas

Back on topic; lijkt me heerlijk die bunt ends ;)
 
Overigens wel een aanrader hoor de 100% pindakaas met alleen pinda?s als ingredi?nt.

Maar de tip om op het gevoel af te gaan nadat een bepaalde temperatuur is bereikt, is een hele goeie.
 
Lekkere snack. Ik en ze enkel nog van buikspek gemaakt. Moet maar weer eens gaan zoeken naar een brisket
 
noskos zei:
Een thermometervoeler/sateprikker of wat van ook moet als boter je vlees in gaan om te bepalen of het gaar is.
Maar is dat dan boter op kamertemperatuur? Of uit de koelkast, of....
Pak een pot pindakaas, prik daarin, zo voelt het als het gaar is

Bedankt!
Hier hou ik van, Jip en Janneke antwoorden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan