BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork ontmaagding

 
 

Chaser

Sprokkelaar
Berichten
28
Het heeft wel lang genoeg geduurd dacht ik inmiddels. Al wel KCBS certified judge, maar liefst 1 wedstrijd gejureerd en nog nooit zelf pulled pork gemaakt; daar komt verandering in!

4641b4b7c609de0c9b866999e71e2193.jpg

En wel met deze Boston Butt van 5KG

De slager aan de hand van anatomische schema?s laten zien welk deel het moest zijn en het hem zelf van het been zien snijden :)

De zwoerd heb ik er uiteraard af laten halen maar de vetlaag heb ik voor een deel laten zitten. (Ingesneden zodat de rub wel bij het vlees komt)

884003d4e379d7e503e685642ba26010.jpg


Als injectie heb ik de volgende mix gemaakt:

2 cups appelsap
1 cup appelazijn
2 eetlepels Worcester saus (30ml)
1 (afgestreken) eetlepel zout
1/4 cup honing (60 ml)

Een beetje inspiratie gebruikt uit meerdere recepten.

c9c552c96ec2639b4010f6ca73a87595.jpg


Ge?njecteerd in de koelkast wachten tot morgen ochtend vroeg.

Wat ik mij op dit punt afvraag;

doen jullie de rub er op na de injectie om in te kunnen trekken in het vlees of pas wanneer het vlees uit de koeling komt vlak voor de sessie?

Gisteren na de opmerking van Dennis de rub erop gedaan
1f6bd9650d80788c2e3370e5e75883c0.jpg


Als rub heb ik van Santa Maria de volgende variant gebruikt:
17b4d4b8ba89fa9a6cdd68f5b4a325ca.jpg


Deze had ik nog over van mijn ribs en vond ik daarop ook al erg lekker.

Vervolgens heb ik de Q om 01:00 uur aangestoken en die was rond 02:00 uur mooi stabiel op 110 graden. Dus tijd om het vlees erop te leggen:

7501813777cc583fc7812dc2912d5683.jpg


Helaas heb ik nog geen controller, toen ik wakker werd gelijk gaan kijken. De temperatuur was terug gezakt naar 90 graden. Die heb ik weer omhoog laten komen naar 110.

Hier een foto na ongeveer 7 uur op de Q:

3c63251c250935b783d362b2bab6e091.jpg


Inmiddels ongeveer 10 uur en het vlees zit op 68 graden kern, even snel een foto genomen:

c7a1044d00000df5f4aa2b841d196dbd.jpg


11 uur in de cook; 70 kern en voor de zekerheid wat briketten bijgevuld. Het bot komt al los:

e5bb656ee7b64afd5a1203b6dc97340a.jpg


11 uur en 45 minuten voorbij en in de glace gezet:

Aan de hand van Dennis zijn recept:
125 ml bbq saus
Scheut appelazijn
Scheutje honing

c96fb066539ed21dbf34d49b9b5065f9.jpg


Om 15:00 nog het restje gelakt.

Zojuist met 74 kern ingepakt. 14 uur onderweg
e0ac3a3be972caae64b44dbb0a41090f.jpg


Op 88 graden geprikt en met de thermapen gecheckt. Meeste delen tussen 90 en 93 graden en alles zacht (voor zover ik kan beoordelen zonder ervaring)

Nu kwartiertje open rust en dan nog 1 uur ingepakt.
8d4730fa8b18f5c46d32f444ed85cff3.jpg


Na een uurtje ingepakt wachten was het eindelijk zo ver.

Het bot kwam er mooi schoon uit.
8088558c179e14a82392d3387c256fa6.jpg

07ae301716552b8afea11390cfddc4fa.jpg


Flink gevulde broodjes met daarnaast Duvel Citra biertjes.
1ebd26b2ef175e3e86e706822a37b9d4.jpg


En als bijgerecht had m?n vrouw koolsalade gemaakt volgens het volgende recept: https://manneneten.nl/koolsalade-lekker-bijgerecht-bbq/

Met als wijzigingen: rode kool ipv witte kool en 1 ipv 2 appels

Feedback is welkom, het was in ieder geval een leerzame eerste keer. Volgende keer doe ik zeker wat dingen anders.

Eerst nog 1600gr pulled pork in de vriezer om een tijdje van te genieten :D

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Altijd leuk PP! Ik ga deze even volgen. Top dat je slager het stuk voor je ogen uitsnijd.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

 
Die slager zou ik als ik jou was te vriend houden, er zijn er maar erg weinig die dit tegenwoordig voor je willen/kunnen doen.

Ik blijf dit draadje volgen, altijd leuk om te zien hoe het bij een ander gaat.

Grz

MJ
 
Geniet van je eerste run! Ben benieuwd of je de praktijk hetzelfde ervaart als de theorie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Ik doe de rub er na het injecteren meteen op.
 
Mooi hompje vlees zeg.. en de run ziet er ook al mooi uit..

Heb bij mijn eerste keer PP ook de rub een gehele nacht laten trekken in het vlees.. en ook ge?njecteerd.. resultaat was, al zeg ik het zelf, verbluffend..
 
Goed bezig
Geniet ervan. Je eerste pp is toch iets speciaals.

En pp blijft erg leuk om te maken.
 
mcjas zei:
Die slager zou ik als ik jou was te vriend houden, er zijn er maar erg weinig die dit tegenwoordig voor je willen/kunnen doen.

Ik blijf dit draadje volgen, altijd leuk om te zien hoe het bij een ander gaat.

Grz

MJ

Dat is wel mijn plan ja, maandag dus ook even wat pulled pork langs brengen zodat ze weten wat het geworden is :)

noskos zei:
Ik doe de rub er na het injecteren meteen op.

Thnx! Ik heb gisteren toch nog even de rub toegevoegd zodat die een aantal uur kon intrekken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
En hoe is het afgelopen? PP helemaal opgegaan gisteren
 
Bram zei:
En hoe is het afgelopen? PP helemaal opgegaan gisteren

Hij ligt er nog op


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooie run, ziet er erg lekker uit

 
ziet er, zoals al vaker vermeld, zeer smakelijk uit. de meeste mensen beginnen klein bij de eerste run... het vlees in de vriezer komt vast ook nog snel op een bord te liggen.
 
Ziet er zeer geslaagd uit, mooie PP.
Gefeliciteerd met je Knor
 
Mooie run ziet er lekker uit en ik doe trouwens een uurtje of 2 van te voren de rub er pas op.
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

De rub doen wij er ook direct na het injecteren op. Vlees met papier droogdeppen, rub erop strooien en met vlakke hand aandrukken.
(Ik denk dat we naast elkaar zaten bij je eerste KCBS-wedstrijd  ;) )
 
Lekkere run hoor. Broodje ziet er goed uit. En een hele schouder lijkt me ook wel gaaf om eens te maken. En je hebt gelijk een mooie voorraad.
Gefeliciteerd met je knorrie.

Ik pak mijn PP altijd in als hij een tijdje in de zone zit. Vlees neemt na 3u toch nauwelijks rook meer op. En dan gaat het bereiden een stuk sneller. Dat is misschien een tip.
 
Ceriel zei:
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

De rub doen wij er ook direct na het injecteren op. Vlees met papier droogdeppen, rub erop strooien en met vlakke hand aandrukken.
(Ik denk dat we naast elkaar zaten bij je eerste KCBS-wedstrijd  ;) )

Ik denk dat dat wel eens zou kunnen kloppen ;) (Ik zat aan de eerste tafel gezien vanaf waar de boxes naar binnen kwamen)

Bram zei:
Lekkere run hoor. Broodje ziet er goed uit. En een hele schouder lijkt me ook wel gaaf om eens te maken. En je hebt gelijk een mooie voorraad.
Gefeliciteerd met je knorrie.

Ik pak mijn PP altijd in als hij een tijdje in de zone zit. Vlees neemt na 3u toch nauwelijks rook meer op. En dan gaat het bereiden een stuk sneller. Dat is misschien een tip.

Ja dat eerder inpakken is inderdaad een ding wat ik bij een volgende run wil proberen, thnx voor de tip. De voorraad gaat wel snel, van de week een plaatpizza gemaakt in de oven met 400gr pulled pork erop, nog 1200 gram te gaan :D
 
Heerlijk!
De eerste keer dat ik PP maakte was dat pure magie voor mij, vergeet je nooit meer :D

Chaser zei:
De slager aan de hand van anatomische schema?s laten zien welk deel het moest zijn en het hem zelf van het been zien snijden :)

Staat dat schema ergens online?
Want zo te zien heb je een "europese" schouder zonder poot en zonder schenkel, wat niet automatisch een butt is.
De boegpijp / humerus zit strikt genomen niet in de butt, maar in de picnic.
En heel strikt genomen is de schouder in Amerika wat smaller (die houden het middel van het varken wat langer).
Maar het kan natuurlijk ook dat er per regio er iets anders als butt betiteld wordt, daar was ik wel benieuwd naar :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan