BasBQ
Beef en Steak

Varkenshaas met koriander citrusglazuur

 
 
 
 
 

structor

BBQ Junkie
Berichten
6.708
20140622-_MG_2024.jpg


Dit is een recept wat lijkt op het Steven&Me recept - mojo marinated varkenshaas. Echter qua smaak is deze totaal anders, mijn gezinsleden vonden het zure van Steven lekkerder dan deze. Bij dit recept heb je een duidelijk uitgesproken sinaasappelsmaak en een zoet tintje (normaal zul je ook een prikkel van de chili hebben, maar die had ik ivm de kinderen wat terug getuned).

ingredienten glaze
[list type=decimal]
[*]1 limoen
[*]2 sinaasappels
[*]100g suiker
[*]125 ml bourbonwhiskey
[*]25 g gehakte koriander
[/list]


ingredienten
[list type=decimal]
[*]2 stuks varkenshaas (elk +- 400g)
[*]olijfolie
[*]1 tl grofzeezout
[*]1/2 tl chilivlokken
[/list]

bereiding
  • rasp de schillen van de limoen en sinaasappelen en pers de vruchten uit. Je moet totaal ongeveer 200ml sinaasappelsap en 3 el limoensap hebben.
  • Verhit een een pan van niet reagerend materiaal het citrussap met de suiker en laat het op een laag vuur al roerend pruttelen tot de suiker is opgelost. Kook in tot ongeveer 125ml, er moeten grote bellen ontstaan, haal de van het vuur.
  • Roer de whiskey erdoor en pas op dat deze niet ontvlamt
  • Breng de glaze weer aan de kook, tot wederom 125ml in laten dikken
  • Laat de glaze afkoelen en roer de rasp van de schillen er door en de koriander
  • Bestrijk het vlees met olie en bestrooi het met de kruiden
  • maak de bbq klaar voor 2zone gloed op 175-230 graden
  • Voeg hickory toe en plaats het vlees direct, draai regelmatig om gedurende 10 minuten
  • Bestrijk daarna met de glaze
  • Na 3 minuten draai het vlees en herhaal
  • Laat het nog ongeveer 5 minuten liggen tot ongeveer 65graden kern.
  • laat het vlees rusten
  • snijd het vlees in plakken en serveer met de rest van de glaze

Opmerking
  • Ik denk dat ik iets meer rub heb gebruikt.
  • Ik heb 1 zone gebruikt en het directe deel ongeveer 1 minuut per kant (nou ja 1 minuut dan draaien, wederom 1 minuut en dan nog 1minuut en 1 minuut waar het vlees anders op het rooster geplaatst is). De 1 minuut is gevoelsmatig gedaan ;).
  • ik heb 3 x alle kanten geglazed, je krijgt wel echt een sinaasappelsmaak op je vlees
Foto's

20140622-_MG_2017.jpg


20140622-_MG_2019.jpg


20140622-_MG_2021.jpg


Bron vermelding

Weber's smoke.
 
Terug
Bovenaan Onderaan