BasBQ
Beef en Steak

Schweinshaxe uit Polen

willyowinki

Stoker
Berichten
325
IMG_1386.JPG

Omdat men in Polen ook varkens houdt (en slacht) wilde mijn poolse vriend dat eens aantonen en nam een stuk varkenspoot mee.
Geheel gespeend van ervaring wat recepten geprobeerd te vinden en goed geslaagd op een duits forum.
Goed schoongewassen en het zwoerd (te diep) ingesneden.Maakte op het eindresultaat niets uit.

1 Varkenspoot (Haxe): Het zwoerd heel lichtjes insnijden in ruitjes vorm.

De pekel: 4,5 liter gewoon drinkwater
1 cup gehakte (rode) ui
5 laurierblaadjes
8 knoflookteentjes in blokjes
1 theelepel kummel (= komijn)
1 theelepelpaprikapoeder
2 theelepel zwarte gemalen peper
1 theelepel thijm
1 theelepel rozemarijn
1/8 theelepel piment
1/2 cup bruine suiker

Aan het water toevoegen:
200 gram grof zeezout (of keukenzout naar keuze.
Let op: dit is dan wel iets zouter).
150 gram colorosozout
Even laten inkoken;bovenstaande kruiden toevoegen;
koud laten worden.

Dan de poot erin 3,4,5,6 dagen lang al naar behoefte.
Daarna uit laten lekken,drogen (deppen met keukenpapier);een uurtje in de koelkast.
Daarna op het rooster,dome temperatuur tussen 165-180 graden,
kerntemperatuur instellen op 80 graden
Dat duurt zowat 3-4 uur; kan wat langer of wat korter uitvallen.
Daarna rond wentelen op direct vuur zodanig dat er blaasjes op het zwoerd verschijnen. Dat betekent een knapperig korstje en dat moet je vooral niet wegdoen maar lekker zo nu en dan opknabbelen.

OK,zo heb ik het gedaan maar het hele kruidengebeuren en de coloroso is ontzettend variabel. Colorosozout alleen maar gebruikt om te trachten de binnenkant zo roze mogelijk te houden. Of dat gelukt is? Ik heb geen vergelijk dus weet het niet.

Wat mij betreft...ik heb ervan genoten en maak het voorlopig niet anders.
Ga je het ook maken...veel plezier ermee en laat het je smaken.

Een pan met viereneenhalve liter pekelwater (half grof zeezout en half colorosozout) met een enceclopedie aan kruiden

IMG_1365.JPG


IMG_1369.JPG


Dit is onderzijde zonder zwoerd uit de pekel gevist en drooggemaakt

IMG_1370.JPG


En dit is 'm na nog eens een paar uur in de koelkast

IMG_1371.JPG


Op indirect. Druippan/warmteverdeler gemaakt van alufolie.Tegen de scheiding aan ligt een in folie verpakt baksteentje. Goed voor de warmte en een goede tegenhouder van het scheidingsrekje. Warmte ingesteld tussen 170/180 graden. Thermometer ingesteld op 80 graden.

IMG_1384.JPG


Na ca 3uur werd 80 graden bereikt. Oh ja,een paar stukjes druivenstokhout gebruikt voor het subtiele rooksmaakje.

IMG_1385.JPG


Nog even rondwentelen op direct totdat de blaasjes op het zwoerd verschijnen. Maakt het vel uiterst knapperig.
Jongens reken maar dat dit lekker was. De volgende ligt alweer in zijn pekelbad.En wie op de Beef en Steak sessie was...... het is de voorpoot van dat varkentje daar.
 
Lekker, ik heb nog een pootje liggen in de vriezer!
 
lekker Willyo, ga ik ook maar eens proberen dan
 
Heerlijk

Helaas heb je ook het recept gepost.
Waarom helaas (ik had er naar gevraagd op "dat andere forum" )
Het is ook het recept dat ik al een paar keer gemaakt heb.

Dus ik weet hoe dat gesmaakt heeft.....zalig
 
toppie, kan hem bijna ruiken..........
 
Prachtig!!

Gaan we hier maken. Ben alleen verrast door de relatief hoge dome temp.

Is dit een bewuste keuze? En zou een temp van 110-120 Celsius beter, slechter of gelijk zijn?

Alvast bedankt!
 
Ziet er heerlijk uit deze, alleen kummel is geen komijn, kummel is karweizaad en heeft een heel andere smaak dan komijn Kummel smaakt ligt anijsachtig net als venkelzaad
 
Top! Lekker zeg met dat knapperige korstje!
 
ik heb ook begrepen dat  een schweine axe een product is voor lagere temperatuur  , 110 -120 graden
 
Mooi varkenspootje!
 
Dit is echt een super lekker recept!
Heb deze een week of vier geleden gemaakt, en staat voor 2e kerstdag op de planning.
Komen een hoop vrienden langs, en hebben besloten om het kook technisch voor lekker en eenvoudig te gaan. Dat wordt dus een stamppot buffet. Zo'n schweinehaxe combineert echt super goed bij zuurkool, al smakt het me ook prima bij de overige stamppotten ;)

 
willyowinki zei:
Omdat men in Polen ook varkens houdt (en slacht) wilde mijn poolse vriend dat eens aantonen en nam een stuk varkenspoot mee.
Geheel gespeend van ervaring wat recepten geprobeerd te vinden en goed geslaagd op een duits forum.
Goed schoongewassen en het zwoerd (te diep) ingesneden.Maakte op het eindresultaat niets uit.

IMG_1365.JPG



Het varken:Het zwoerd heel lichtjes insnijden in ruitjes vorm.

De pekel:  4,5 liter gewoon drinkwater
                  1 cup gehakte (rode) ui
                  5 laurierblaadjes
                  8 knoflookteentjes in blokjes
                  1 theelepel kummel (= komijn)
                  1  "    "    paprikapoeder
                  2  "    "    zwarte gemalen peper
                  1  "    "    thijm
                  1  "    "    rozemarijn
                  1/8"    "    piment
                  1/2 cup bruine suiker

Aan het water toevoegen:
                  200 gram grof zeezout  (of keukenzout naar keuze.
                                                    Let op: dit is dan wel iets zouter).
                  150 gram colorosozout
                  Even laten inkoken;bovenstaande kruiden toevoegen;
                  koud laten worden.

Dan de poot erin 3,4,5,6 dagen lang al naar behoefte.
Daarna uit laten lekken,drogen (deppen met keukenpapier);een uurtje in de koelkast.
Daarna op het rooster,dome temperatuur tussen 165-180 graden,
kerntemperatuur instellen op 80 graden
Dat duurt zowat 3-4 uur; kan wat langer of wat korter uitvallen.
Daarna rond wentelen op direct vuur zodanig dat er blaasjes op het zwoerd verschijnen. Dat betekent een knapperig korstje en dat moet je vooral niet wegdoen maar lekker zo nu en dan opknabbelen.

OK,zo heb ik het gedaan maar het hele kruidengebeuren en de coloroso is ontzettend variabel. Colorosozout alleen maar gebruikt om te trachten de binnenkant zo roze mogelijk te houden. Of dat gelukt is? Ik heb geen vergelijk dus weet het niet.

Wat mij betreft...ik heb ervan genoten en maak het voorlopig niet anders.
Ga je het ook maken...veel plezier ermee en laat het je smaken.

Een pan met viereneenhalve liter pekelwater (half grof zeezout en half colorosozout) met een enceclopedie aan kruiden

IMG_1369.JPG


Dit is onderzijde zonder zwoerd uit de pekel gevist en drooggemaakt

IMG_1370.JPG


En dit is 'm na nog eens een paar uur in de koelkast

IMG_1371.JPG


Op indirect. Druippan/warmteverdeler gemaakt van alufolie.Tegen de scheiding aan ligt een in folie verpakt baksteentje. Goed voor de warmte en een goede tegenhouder van het scheidingsrekje. Warmte ingesteld tussen 170/180 graden.  Thermometer ingesteld op 80 graden.

IMG_1384.JPG


Na ca 3uur werd 80 graden bereikt. Oh ja,een paar stukjes druivenstokhout gebruikt voor het subtiele rooksmaakje.

IMG_1385.JPG


Nog even rondwentelen op direct totdat de blaasjes op het zwoerd verschijnen. Maakt het vel uiterst knapperig.

IMG_1386.JPG



Jongens reken maar dat dit lekker was.  De volgende ligt alweer in zijn pekelbad.En wie op de Beef en Steak sessie was...... het is de voorpoot van dat varkentje daar.

Omdat ik sinds kort in het bezit ben van een rotisserie op mijn Monolith LeChef wil ik deze Schweinshaxe zeker eens gaan proberen!
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen!
Zijn er sinds het bericht van Willy in 2012 nog tips/aanpassingen voor dit recept?
 
Deze ga ik zeker maken, ziet er goed uit zeg. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan