BasBQ
Beef en Steak

Vliegende Hollander Kip

 
 
 
 

Marcel

Pitmaster
Berichten
824
Vliegende Hollander Kip
Benodigdheden;
. BCC houder
. ijzeren spies
. Bindtouw
. Versteeg kipkruiden
. Heineken pijpje 33Cl
. Kip van 1,5 Kg.

Bind de nek van de kip dicht met touw. Steek de ijzeren spies door het tweede lid achter de rug langs van de kip in het andere tweede lid en bind het eerste lid vast met touw aan de spies en span de vleugels zover mogenlijk uit.

De VHK vervolgens kuiden met versteeg kipkruiden (of je eigen vavoriete rub) en op de BCC houder zetten. Vul natuurlijk eerst de BCC met Heineken pils en drink de rest zelf lekker op.

Plaats de vliegende Hollander kip zorgvuldig en indirect op je BBQ die op 150C staat en waarin vlak daarvoor wat kersen rookhout aan is toegevoegd.

Zodra de kip een kerntemperatuur van 77C heeft vinden wij hem goed.

Heerlijke krispie vleugels als resultaat. Natuurlijk met frietjes en appelmoes. Het was weer smullen.

96cc481c0276b66ba2e7b00ff09cd372.jpg
e3c5914bb14197a9b149a3d6b2ffc6f2.jpg
465f0c2b47668aa0e50c739dd5c7bbd5.jpg
57026ff380934f92a550b19eb63ef40a.jpg
 
Lekker bezig!

Wellicht een tip;
- al het bier lekker zelf opdrinken ;)
- nekje open laten zodat er een luchtstroom door de kip kan (kan deze steun zonder bekertje?), krijg je gelijkmatiger garing.
Enjoy!
 
SilverFox zei:
Lekker bezig!

Wellicht een tip;
- al het bier lekker zelf opdrinken ;)
- nekje open laten zodat er een luchtstroom door de kip kan (kan deze steun zonder bekertje?), krijg je gelijkmatiger garing.
Enjoy!
hahaha ja zelf opdrinken is beter , als je de BCC houder vult met water krijg je het zelfde heeft met de smaak niks te maken .
denk trouwens als je de nek dicht naait dat dan de stoom erin blijft en het wat minder droog wordt denk ik ........ of lul ik nu wat uit mn nek hahaha


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Enjoy!
hahaha ja zelf opdrinken is beter , als je de BCC houder vult met water krijg je het zelfde heeft met de smaak niks te maken .
denk trouwens als je de nek dicht naait dat dan de stoom erin blijft en het wat minder droog wordt denk ik ........ of lul ik nu wat uit mn nek? hahaha


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
[/quote]


Wellicht geeft dit antwoord op je vraag.
Op deze site wordt het hele gebeuren rond de bierkip uitgelegd.


https://amazingribs.com/beer-can-chicken

 
Het vocht in de kip gaat niet koken. Als dat wel het geval was zou je kerntemperatuur meer dat 100?C zijn. Er zullen wat aromatische componenten uit je bier ontsnappen, dat is echter minimaal en die proef je ook niet terug.

Daarbij staat het vlees van je kip onder druk door de warmte en perst vocht naar buiten. Vocht om de kip kan daardoor niet opgenomen worden.
 
Allemaal geweldige tipsen adviezen en gedeelde kennis, waarvoor dank.

Ik was slechts aan het experimenteren hoe ik de kip, soort van, uit de BBQ kan "laten vliegen" waarbij er twee heerlijk krokante vleugeltjes goed te zien zijn. En dat is gelukt, door deze extra te preparen met ijzeren spies en wat touw.

 
Terug
Bovenaan Onderaan