BasBQ
Beef en Steak

First run op de BGE -- Beer Can Chicken!

 
 
 

basv88

Stoker
Berichten
457
Goedenavond mede-carnivoren!

Donderdagmorgen terug gekomen uit de US en 's middags werd gelijk mijn nieuwe BGE geleverd door Kookzaak. Na al die bbq restaurants in Amerika moest dan ook zo snel mogelijk het meubel in elkaar zodat de bbq aan kon. Dus gisteren en vanmorgen daar wat tijd aan besteed. Hiervan zal ik nog een apart draadje posten.

Iemand vertelde mij ooit dat het beter is de eerste paar runs niet te hoog in temperatuur te gaan op een nieuwe kamado. Een mooie reden dus om een BCC te maken en gelijk een stickertje te verdienen. Hierbij een verslagje.

Bij de AH een paar mooie mais scharrelkippetjes besteld:
bVKL6Nbl.jpg


uuh3EWGl.jpg


Deze een paar uur van te voren in de rub gezet. Eentje met de bekende chick mix van Jord Althuizen en de andere met een Texaanse rub die ik een keer daar meegenomen heb. Bestaat voornamelijk uit zout, suiker, paprika en chili.
urlTTA2l.jpg


Vervolgens die maagdelijk witte BGE gevuld met houtskool en de temperatuur op laten lopen naar 175 graden. Wat gaat dat snel in vergelijking met de Weber!
UrAc8EEl.jpg


Ik heb voor de Texas rub een normale pils gepakt van Hertog Jan. Voor de Chick mix heb ik een Hertog Jan Bastaard met gember en citroen gepakt. Vooral die laatste gaf een mooie touch aan de kip. Gember kwam mooi door in het vlees.

Bierblikken voorverwarmd en de kippetjes klaargezet in een druippan.
sYil1rFl.jpg


En zonder rooster direct op de conveggtor gezet. Anders werd het te hoog om het deksel te sluiten. Blokje appelhout van @toeter er op voor wat rook.
X43PuJyl.jpg


Na een half uurtje een korte check. Temperatuur probes zaten in de borst en beide rond de 50 graden.
esdltonl.jpg


Na drie kwartier zaten beide kippetjes op 70 graden in de borst en heb ik ze van de grill gehaald.
zhfCDk6l.jpg


pTbfflkl.jpg


Bij het aansnijden was de borst filet perfect gaar alleen de poten/dijen waren er toch nog niet helemaal. Deze afgesneden en nog even terug op het rooster gelegd. Konden we mooi ondertussen de vleugeltjes en filets oppeuzelen!  :D

Inmiddels liggen de botjes en karkassen in een grote pan water om lekker bouillon van te trekken. Komt een bijzondere geur vanaf, ben benieuwd of het zal smaken. Misschien een mooie basis voor een bbq-kip-groente-soepje?

Wat ging goed?
- Kip was sappiger dan ik had verwacht. Vooral de borst viel me niks tegen en het bier was ook te proeven.

Wat kan beter?
- Voortaan half blikje bier gebruiken. Toen ik het blik er uit wilde halen, lag al het overige bier op tafel. Doodzonde :D
- Eerder temperatuur gaan meten in de poot/dijen.
- Meer rubs meenemen uit de US :D

Anyway, heerlijk gegeten en ook de familie was heel enthousiast. Er komt dus vast nog een poging..

Fijne avond nog en laat me weten wat jullie er van vinden!
 
Ziet er goed uit! Mooie dames van het groene ei. Welke rubriek viel het meest in de smaak?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Markv zei:
Ziet er goed uit! Mooie dames van het groene ei. Welke rubriek viel het meest in de smaak?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vond de Texas rub iets te zout. De chick mix is wat completer qua smaak. Die laatste heb ik ook gecombineerd met het bier met gember en citroen wat hem wel afmaakte.
 
De dames zien er prima uit dus goed gelukt  :)
 
Chick mix it is! Ook is kijken om te bestellen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
picosuma zei:
De dames zien er prima uit dus goed gelukt  :)

Dank! Zo smaakten ze ook!

Markv zei:
Chick mix it is! Ook is kijken om te bestellen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Is heel eenvoudig zelf te maken hoor. Denk dat het recept wel ergens online staat? Komt uit Smokey Goodness 1.
 
Ziet er lekker uit hoor. Leuk verslag
 
Ziet er goed uit, de kip staat ook netjes recht zoals het hoort.........


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Dank allemaal! Was erg tevreden over het resultaat.. Zou bijna naar de winkel gaan om nog een kip te halen :D

En @ceriel, bedankt voor het stickertje. One more to go..
 
Terug
Bovenaan Onderaan