BasBQ
Beef en Steak

BBQ schoonmaken met Baking Soda.

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
19.965
Voor degene die het nog niet weten, ik ben van de schone barbecues, mijn roosters maak ik na iedere sessie schoon en ook de ketels worden geregeld schoon gemaakt.

Mijn twee jaar oude WSM had een vieze waterpan die niet meer schoon werd met ovenreiniger.

fa836ae88af84e3d2bfdb9c1f2625399.jpg


Dan maar eens een oude tip van Dennis gebruiken, Baking Soda!

Baking Soda, is een onderdeel van bakpoeder en wordt gebruikt om luchtigheid te geven aan gebak, maar het is ook geweldig om mee schoon te maken.
Je doet wat Baking Soda in en bakje en daar doe je een klein beetje water bij zodat je een dik papje krijgt.

9266600ec364fd72b336c8af23c1c68c.jpg


955aa0b3ae5f7933c95d5e1b63c0f4c2.jpg


Doe wat van het mengsel op een keuken schuursponsje en maak je BBQ schoon.

En voila ;).

7be976dcf25430a9fe1a1c81787abafc.jpg


Ook ideaal voor de oven ;).
 
Wow, goeie tip, ga ik ook proberen!
 
Ook goed om nare luchtjes uit je koelkast te halen, gewoon op een bordje in de koelkast zetten. Of als je koelbox stinkt, wat baking soda erin strooien. Is echt wereldspul!
 
Dat werkt vast ook heel goed, maar voor roosters gebruik ik een rvs pannenspons

b6f81beb1c21b56f532768dc9dd0048a.jpg
 
Ik gebruik meestal gewone (huishoud)soda voor het reinigen van roosters, dat gaat ook goed.
 
Stoker Joop zei:
Ik gebruik meestal gewone (huishoud)soda voor het reinigen van roosters, dat gaat ook goed.
Ik denk dat Baking soda daarom ook zo goed werkt, dat is ook loog ;)
Alleen is gewone soda (oud huishoudmiddels voor precies dit soort 'aanbak'klusjes) ongeveer 10 keer zo goedkoop.

Kortom: een papje van gewone soda doet in ieder geval bij mij precies hetzelfde. Gebruik ik regelmatig voor mijn roosters.

Soda werkt wel wat beter naarmate het warmer is, dus dik aangekoekte braadsledes e.d. gooi ik ook vol met soda-oplossing en dan even opkoken op het fornuis. Dan kookt de zwarte aanslag zo los.
 
Fijn dit soort nuttige tips, ben ik blij mee  :)
Grappig, was de soda helemaal vergeten, terwijl we dat vroeger thuis veel gebruikten.
 
Beter laat dan nooit ,,,, en misschien ook wel een " silly question"  sorry bij voorbaat.

maar gebruiken jullie het (baking)soda papje voor de hele Q? body en Top van de weber?

dank jullie wel, stef
 
Voor de geemailleerde delen.
 
Maak je dan geen krassen met een keuken schuurspons?
 
Met een normale huis-tuin-en-keuken groene schuurspons gaat het prima zonder beschadigingen
 
Ketel en deksel krijg ik eigenlijk net zo schoon, of misschien wel beter, met afwasmiddel en schuursponsje ipv baking soda
 
super tip! ga ik ook gebruiken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan