BasBQ
Beef en Steak

Picanha, hoe lang??

 
 
 
 

mcjas

Stoker
Berichten
302
hoi allemaal,

Ik ga binnenkort een bbq houden voor een man of 15-20 en wil graag picanha gaan gebruiken.
Ik heb meerdere posts erover gelezen en qua temperatuur ga ik op de 50 gr kern zitten denk ik voor ik hem ga er af ga halen, alleen rijst bij mij nu de vraag: hoe lang zal het ongeveer duren voordat die temp bereikt is??? De picanha zal 1,5-2 kg zijn, en wil hem rond de 110 graden geven, dan kan hij gelijk met wat ander vlees op de Q.

Iemand een inschatting hierover?? Snap dat het nooit precies te zeggen is hoe lang het duurt, maar heb een indicatie nodig voor de planning

 
Ik zou rekening houden met 2-2,5 uur.
Maar kern 50 is hoog. Als je daarna pas gaat afgrillen dan is je vlees goed doorbakken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Barbeknoei zei:
Ik zou rekening houden met 2-2,5 uur.
Maar kern 50 is hoog. Als je daarna pas gaat afgrillen dan is je vlees goed doorbakken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Ik ga meestal afgrillen bij 48 gr.C en dan moet je nog opletten dat de temperatuur niet doorschiet.
Tussen de 52 en 54 graden is ie bij ons klaar, mooi rose met een heerlijk bruin huidje.
 
Ik zou ook tot een kern van 48 graden gaan. Als je temperatuur aanhoud van 120 graden, dan kan je in uurtje klaar zijn. Veel plezier!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
mcjas zei:
Snap dat het nooit precies te zeggen is hoe lang het duurt, maar heb een indicatie nodig voor de planning

Van belang is vooral de dikte van het vlees, dikste punt (niet de grootte of het gewicht). Hoe dikker, hoe langer het duurt.
Daarna de starttemperatuur van het product. Hoe kouder het product, hoe langer het duurt.
De omgevingstemperatuur (temperatuur in de bbq), hoe warmer, hoe sneller.

Er zijn nog meer factoren, maar dit zijn de belangrijksten ongeveer.

 
Hans zei:
Barbeknoei zei:
Ik zou rekening houden met 2-2,5 uur.
Maar kern 50 is hoog. Als je daarna pas gaat afgrillen dan is je vlees goed doorbakken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Ik ga meestal afgrillen bij 48 gr.C en dan moet je nog opletten dat de temperatuur niet doorschiet.
Tussen de 52 en 54 graden is ie bij ons klaar, mooi rose met een heerlijk bruin huidje.
Precies. Beter eerder beginnen met afgrillen en de temperatuur bij het rusten in de gaten houden

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
SilverFox zei:
Van belang is vooral de dikte van het vlees, dikste punt (niet de grootte of het gewicht). Hoe dikker, hoe langer het duurt.
Daarna de starttemperatuur van het product. Hoe kouder het product, hoe langer het duurt.
De omgevingstemperatuur (temperatuur in de bbq), hoe warmer, hoe sneller.

Er zijn nog meer factoren, maar dit zijn de belangrijksten ongeveer.

Yep deze factoren tellen mee, daar ben ik me van bewust.

Dank allen voor de info.

Heel vervelend, maar ik denk dat ik dan van de week maar een testrun moet gaan doen, om te zien hoe het uitpakt  :D
 
Een picanha van 2 kilo is flink hoor.
Hier vaak 1,2 tot, max 1,5 kilo.
Duurt ongeveer 1,5 tot 2 uur.
Maar zoals gezegd afhankelijk van veel factoren. Dus of een test nuttig Is? (wel lekker iig)

Als je nog meer gaat klaarmaken zoals je aangeeft, zou ik het in ieder geval zo plannen dat niet alles tegelijk klaar Is. Want dan moet je je aandacht verdelen. En bij de picanha komt het toch niet op een half uurtje aan? Als de gasten het af fakkelen zien Is dat juist gaaf.

Succes in ieder geval
 
Ik heb ze nooit groter dan 1.5 kg en doen er vaak een uurtje over. Afgrillen doe ik tegenwoordig na het rusten. Dus Eerst 110?c dan rusten en dan pas afgrillen. Dan schiet de temperatuur ook veel minder door  is mijn ervaring en kan je m na het grillen zo goed als direct aansnijden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
Hallo,

Altijd lastig te zeggen hoe lang het duurt. Ik schat zo?n 1 tot 1,5 uur.

Qua bereiding ga ik tegenwoordig eigenlijk altijd voor een initial sear, andersom dan de gebruikelijke manier, dus eerst direct op de vetkant (paar minuten maar, vet is toch te dik om dit helemaal weg te bakken) en daarna indirect. Op die manier heb je veel meer controle over de kerntemperatuur, met het ?afvlammen? is dit wat lastig te controleren. Daarnaast krijg je dan vaak roetvorming door de vlammen en dat wil je ook niet op je vlees.
Maaruh iedereen zijn voorkeur .

Smakelijk eten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan