BasBQ
Beef en Steak

Bastard op temperatuur brengen met gietijzeren plate setter / grillplaat

 
 
 

Henk

Vuurmaker
Berichten
93
Genoten,

Bij mijn Bastard heb ik een gietijzeren plate setter
TuEu5Bob.jpg

dan wel grillplaat
qtox13Ib.jpg


Aansteken doe ik met een looflighter.

Als ik vervolgens de plate setter plaats deksel sluit en de boel op temperatuur laat komen, klimt de temperatuur eerst heel langzaam en schiet deze vervolgens flink door.

Als ik de Bastard eerst zonder plate setter op temperatuur laat komen en afregel om daarna pas de plate setter te plaatsen, duikt de temperatuur en duurt het daarna lang voordat deze weer goed is.

Wat is wijsheid?
 
ik heb geen ervaring met de gietijzeren platesetter enkel de keramische van BGE.

Wat ik vermoed:
Je kolen zijn in het begin een klein vuurtje, er is maar een deeltje dat brand en warmte geeft.
Doordat alle schuiven open staan wordt dit vuurtje groter en groter en beginnen meer en meer stukken houtskool te branden.
Tijdens dit proces begint je platesetter op te warmen en als je pas op het moment dat je je gewenste temperatuur bereikt hebt begint af te regelen branden er zoveel kolen zo hevig dat je eigenlijk te fel moeten nijpen om de vuurhaard te stoppen, je platesetter is ondertussen ook reeds warmer dan de gewenste temperatuur (gietijzeren...) en nadat je op de gewenste temperatuur geregeld hebt is je platesetter eigenlijk al een stuk warmer en begint deze ook nog warmte aan de omgeving af te geven.

Meestal al begin ik al regelen tussen de 15 a 30 graden voordat ik op de gewenste temperatuur zit.
 
Hi Henk,

Ik heb dezelfde setup.
Meestal start ik ik zonder platesetter,
Met lighter 1 hete spot in het midden maken, luchtinlaat onder/boven vol open, temperatuur laten oplopen tot zo?n 50 graden boven de gewenste temperatuur, daarna platesetter erin.

De temperatuur daalt dan fors, zo?n 50/60 graden dacht ik. Luchtinlaat knijpen en de platesetter rustig op temperatuur laten komen en een beetje finetunen.

Deze methode werkt voor mij prima.
Het is ook gewoon een kwestie van vaak doen. Lekker blijven spelen ermee, dan heb je het zo in je vingers.

Succes!
 
Stijn zei:
ik heb geen ervaring met de gietijzeren platesetter enkel de keramische van BGE.t ik vermoed:
Je kolen zijn in het begin een klein vuurtje, er is maar een deeltje dat brand en warmte geeft.l
Doordat alle schuiven open staan wordt dit vuurtje groter en groter en beginnen meer en meer stukken houtskool te branden.
Tijdens dit proces begint je platesetter op te warmen en als je pas op het moment dat je je gewenste temperatuur bereikt hebt begint af te regelen branden er zoveel kolen zo hevig dat je eigenlijk te fel moeten nijpen om de vuurhaard te stoppen, je platesetter is ondertussen ook reeds warmer dan de gewenste temperatuur (gietijzeren...) en nadat je op de gewenemperatuur geregeld hebt is je platesetter eigenlijk al een stuk warmer en begint deze ook nog warmte aan de omgeving af te geven.

Meestal al begin ik al regelen tussen de 15 a 30 graden voordat ik op de gewenste temperatuu


Ik denk dat je gelijk hebt Stijn, als je het spul rustig op temperatuur laat  komen  en op tijd begint met afregelen voorkom je te grote chommelingen in je temperatuur, dat is eigenlijk bij iedere bbq wel zo keramiek gietijzer of stalen eitje.
Alleen bij keramiek of gietijzer moet je wat meer opletten want eenmaal te warm is het terug brengen en op de gewenste temperatuur brengen dan wat lastiger dat zal dan zijn te veel aan hitte langer aan de omgeving blijven afgeven.

 
Hoi Henk,

Zelf gebruik ik een andere set up,
twee half ronde keramische heat deflectors en een gietijzeren rooster. Dan kan ik zowel direct als indirect grillen, maar de Setup maakt verder niet uit.

Qua vuur beheersing ben ik er achter, om te voorkomen dat het vuur bij de juiste tempratuur doorschiet, de onderste schuif dicht te zetten voor ik de deksel, heel rustig open doe. Ook zo kort mogelijk overigens. Hierdoor voorkom je, indien je dit snel/lang doet met een open schuif onder, dat je er veel zuurstof in trekt. Als de deksel ook nog eens te lang open staat ontstaat er al snel meer vuur dan nodig is om de gewenste temperatuur te behalen/behouden.

Daarbij heb je bij het plaatsen van de plate setter in een keer geen direct vuur meer tegen je thermometer maar  een schild van je plate setter. Die moet eerst op tempratuur komen voordat deze ("direct") ook hitte uitstraalt naar je thermometer.

Zelf zet ik de volledige set up (behalve rookhout en vlees), in de Q zodra de kolen branden. Met 30-45 min is mij Q dan klaar voor gebruik op de gewenste tempratuur. Ongeacht of dat ik laag en lang of hoog en snel wil barbecuen.  Het scheelt ook in het verbruik van de brandstof overigens als deze niet oververhit is.

Succes.
 
Frankenmon zei:
Hi Henk,

Ik heb dezelfde setup.
Meestal start ik ik zonder platesetter,
Met lighter 1 hete spot in het midden maken, luchtinlaat onder/boven vol open, temperatuur laten oplopen tot zo?n 50 graden boven de gewenste temperatuur, daarna platesetter erin.

De temperatuur daalt dan fors, zo?n 50/60 graden dacht ik. Luchtinlaat knijpen en de platesetter rustig op temperatuur laten komen en een beetje finetunen.
+1
 
Als drie personen het zelfde adviseren, wie ben ik dan om dat niet te proberen?

Gisteren wilde ik op 90oC aan de slag. Omdat opwarmen gemakkelijker is dan afkoelen, zeker bij lage temperaturen, heb ik zonder plate setter opgewarmd tot 130oC met het onderste luchtrooster op standje 1 (goed voor maximaal ongeveer 140oC) en de luchtstroom verder afgeknepen met de margrietschijf. Hierdoor wist ik zeker dat ik de temperatuur verder kon regelen met alleen aan de margrietschijf draaien.

Vervolgens de plate setter er in en de margrietschijf verder dicht gedraaid. Inderdaad kwam alles weer vrij snel op temperatuur. Natuurlijk niet meteen op precies 90oC, maar met weinig moeite de temperatuur onder 100oC kunnen houden en uiteindelijk uren lang op 90oC.

Dank voor alle adviezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan