BasBQ
Beef en Steak

Bastard op temperatuur brengen met gietijzeren plate setter / grillplaat

 
 
 

Henk

Vuurmaker
Berichten
93
Genoten,

Bij mijn Bastard heb ik een gietijzeren plate setter
TuEu5Bob.jpg

dan wel grillplaat
qtox13Ib.jpg


Aansteken doe ik met een looflighter.

Als ik vervolgens de plate setter plaats deksel sluit en de boel op temperatuur laat komen, klimt de temperatuur eerst heel langzaam en schiet deze vervolgens flink door.

Als ik de Bastard eerst zonder plate setter op temperatuur laat komen en afregel om daarna pas de plate setter te plaatsen, duikt de temperatuur en duurt het daarna lang voordat deze weer goed is.

Wat is wijsheid?
 
ik heb geen ervaring met de gietijzeren platesetter enkel de keramische van BGE.

Wat ik vermoed:
Je kolen zijn in het begin een klein vuurtje, er is maar een deeltje dat brand en warmte geeft.
Doordat alle schuiven open staan wordt dit vuurtje groter en groter en beginnen meer en meer stukken houtskool te branden.
Tijdens dit proces begint je platesetter op te warmen en als je pas op het moment dat je je gewenste temperatuur bereikt hebt begint af te regelen branden er zoveel kolen zo hevig dat je eigenlijk te fel moeten nijpen om de vuurhaard te stoppen, je platesetter is ondertussen ook reeds warmer dan de gewenste temperatuur (gietijzeren...) en nadat je op de gewenste temperatuur geregeld hebt is je platesetter eigenlijk al een stuk warmer en begint deze ook nog warmte aan de omgeving af te geven.

Meestal al begin ik al regelen tussen de 15 a 30 graden voordat ik op de gewenste temperatuur zit.
 
Hi Henk,

Ik heb dezelfde setup.
Meestal start ik ik zonder platesetter,
Met lighter 1 hete spot in het midden maken, luchtinlaat onder/boven vol open, temperatuur laten oplopen tot zo?n 50 graden boven de gewenste temperatuur, daarna platesetter erin.

De temperatuur daalt dan fors, zo?n 50/60 graden dacht ik. Luchtinlaat knijpen en de platesetter rustig op temperatuur laten komen en een beetje finetunen.